ایفای نقش «هزاران نفر از اساتید دانشگاهی» در سانسور کتاب

زیتون– سهراب حمیدی، مدیرعامل مؤسسه کارآفرینان فرهنگ و هنر٬ در پی انتشار تصویر قرارداد چهار میلیارد تومانی وزارت ارشاد با این مؤسسه گفت پشت این قرارداد «هزار نفر از اساتید دانشگاه هستند که در ممیزی نقش دارند» و اسامی آن‌ها در اختیار وزارت ارشاد است.

۲۴ مردادماه تصویری از قرارداد وزارت ارشاد با یک مؤسسه خصوصی برای «تطبیق کتاب با ضوابط نشر» یا همان سانسور متن کتاب‌ها٬ منتشر شد.

وب‌سایت تابناک با اشاره به قرارداد وزارت ارشاد با مؤسسه‌ای به نام «کارآفرینان فرهنگ و هنر» نوشت که وزارت ارشاد «بخشی از وظایف حاکمیتی‌اش در حوزه ممیزی کتاب را به بخش خصوصی واگذار کرده است.»

بر اساس این قرارداد چهار میلیارد تومانی، «تطبیق کتب ارائه‌شده با ضوابط نشر کتاب در سراسر کشور به تعداد ۱۳ میلیون صفحه» در سال ۱۳۹۷ به مدت هفت ماه به مؤسسه «کارآفرینان فرهنگ و هنر» سپرده شده است.

در این رابطه معاونت فرهنگی این وزارتخانه اعلام کرد که نظارت بر کتاب و نشر خصوصی‌سازی نشده، بلکه فقط «امور اجرایی و اداری» آن به یک مؤسسه خصوصی سپرده شده است.
معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در اطلاعیه خود با تأکید بر این‌ که «بررسی کتاب از امور حاکمیتی است و به موجب هیچ قراردادی قابل واگذاری نیست» افزود که به موجب قرارداد مذکور امر بررسی و تطبیق بر اساس ضوابط نشر و ابلاغیات وزارت ارشاد «تحت نظارت معاونت امور فرهنگی و دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی» انجام می‌شود.

سهراب حمیدی، مدیرعامل مؤسسه «کارآفرینان فرهنگ و هنر»، امروز (شنبه) در رابطه نقش این مؤسسه افزود که ارشاد نمی‌تواند دستمزدهای بررسی کتاب را مستقیم پرداخت کند چون «ممیزها شخصیت‌های دانشگاهی و علمی هستند و نمی‌خواهند برای بررسی کتاب‌ها اسم‌شان منتشر شود.»

سهراب حمیدی همچنین با اشاره به این‌ که این قرارداد از نوع «پشتیبانی و اجرایی» است، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس چند بار تأکید کرد که ارائه هرگونه توضیح درباره جزئیات و شیوه اجرای کار بر عهده محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد، است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. اساتید !
    لغایت !
    کتب !
    … !
    یک نوشته ی چندخطی جای چه اندازه ویرایش باید داشته باشد؟
    استاد را چرا بروش عربی مکسّر جمع می بنیدید؟!
    شما ویرایشگرید یا نیازمند آموزش آن هم در این اندازه ؟!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »