عیسی کلانتری: به ما اعلام کرده که حق ورود به موضوع فعالان محیط زیست زندانی را نداریم

زیتون– عیسی کلانتری، رییس سازمان محیط زیست و معاون رییس جمهوری، در مورد فعالان بازداشت شده محیط زیستی گفت: «دستگاه قضایی رسما به ما اعلام کرده که حق ورود به این مسئله را نداریم.»

او با این حال تاکید کرد: «وزیر اطلاعات رسما اعلام کرده است که این افراد هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند اما دستگاه اطلاعاتی موازی می‌گوید این افراد مجرم هستند. من موظف هستم نظر وزارت اطلاعات را اعلام کنم، چون در قانون اساسی تعریف شده که جاسوس کسی است که وزارت اطلاعات او را به عنوان مجرم شناسایی کند.»

کلانتری در گفت‌وگو با سایت خبرآنلاین دستگیرکنندگان فعالان محیط زیست را دستگاه اطلاعاتی موازی دانست و اضهار امیدواری کرد: «قاضی برمبنای واقعیت‌ها تصمیم بگیرد.»

سال ۱۳۹۶ نیروهای امنیتی در ایران اقدام به بازداشت نزدیک به ۵۵ نفر از فعالان محیط زیست نمود. کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و یکی از این بازداشت شدگان تنها دو هفته پس از بازداشت به “طرز مشکوکی” در زندان درگذشت، قوه قضاییه ایران مرگ رو بعلت خودکشی اعلام کردند، ادعایی که از سوی خانواده آقای امامی و مجامع بین‌المللی پذیرفته نشد.

یک سال پس از آن و در ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ جعفری دولت آبادی، دادستان وقت تهران اتهام بازداشت شدگان محیط زیست را “جاسوسی” اعلام و غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران اتهام “فساد فی الارض” را هم از جمله اتهامات این بازداشت شدگان خواند.

در حال حاضر هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز پس از دو سال و نیم همچنان در زندان هستند.

او در ادامه برخی از منتقدان خود را «توده‌ای» خواند و تهدید کرد که اگر «پرروبازی دربیاورند اسمشان را هم اعلام می‌کنم.»

عیسی کلانتری گفت: «ما به شکل واقعی در محیط‌ زیست حضور داریم، محیط‌ زیست شومن نمی‌خواهد، محیط‌ زیست به برنامه‌ریزی نیازمند است».

او اضافه کرد: «حالا اینکه این افراطی‌های محیط‌ زیستی که در توده‌ای‌ها ریشه دارند طومارنامه درست می‌کنند که این رئیس جمهور محیط‌ زیستی نیست، درست نیست. من با رئیس‌جمهورهای زیادی کار کردم، هیچکدام به اندازه این رئیس‌جمهور محیط‌ زیستی نبودند».

کلانتری گفت که این موضوع را وزارت اطلاعات رسماً به او اعلام کرده و این افراد اگر «پرروبازی» دربیاورند اسمشان را اعلام خواهد کرد.

یک روز پیش از این ۲۵ تن از خبرنگاران حوزه محیط زیست در ایران در نامه‌ای به دولت حسن روحانی، از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در دوره ریاست عیسی کلانتری انتقاد کرده بودند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگری تضعیف شده است. اعتراض‌های پی در پی اقشار مختلف

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس

ادامه »

آقای خامنه‌ای! رهبر جمهوری اسلامی ایران که بیشتر علاقه دارید خودتان را رهبر «انقلاب» بدانید، شما در تاریخ ۱۴ یا

ادامه »