توضیح وزیر اطلاعات در خصوص پرونده ترور شهدای هسته‌ای

وزیر اطلاعات: برای جبران ۱۳۰ میلیون تومان به مازیار ابراهیمی پرداختیم

زیتون– محمود علوی٬ وزیر اطلاعات امروز (سه شنبه) در خصوص پرونده مازیار ابراهیمی و ترور دانشمندان هسته‌ای٬ در مجلس گفت: «پس از بررسی‌ کارشناسی معاون حفاظت واجا عدم انتساب اتهام ترور به آنها محرز شده است. به‌گفته‌ی او متهمان ۵۳ نفر بوده‌اند و پس از احراز بی‌گناهی آنها ۴میلیارد تومان بابت جبران خسارت به آنها پرداخت شده است.»

مازیار ابراهیمی در سال ۹۱ به اتهام دست داشتن در «ترور دانشمندان هسته‌ای» بازداشت و در سال ۹۳ آزاد شد. وی چندی پیش در مستندی که از شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی پخش شد شکنجه‌هایی را که برای اعتراف‌گیری تحمل کرد، از جمله اعدام ساختگی، توضیح داد.

وزیر اطلاعات برای پاسخگویی به سؤال محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، درباره پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای، و ادعای اخیر آقای مازیار ابراهیمی که پیش از این اعترافاتش در صدا و سیما به عنوان عامل این ترورها اعلام شده بود، در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حاضر شد.

محمودصادقی در این رابطه در حساب توئیتر خود نوشت: «وزیر اطلاعات امروز طبق برنامه همراه با بعضی از مدیران و کارشناسان ذی‌ربط با حضور در کمیسیون امنیت ملی به سؤالات اینجانب درباره ترور کارشناسان هسته‌ای پاسخ داد. پرسش و پاسخ‌ها بیش از ۴۰ دقیقه طول کشید. به‌علت کمبود وقت قرار شد توضیحات تکمیلی ظرف یک ماه آینده به اینجانب ارائه شود.»

این عضو فراکسیون امید در ادامه با استناد به اظهارات وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی افزود: «طبق گفته وزیر، عامل ترور شهید مسعود علیمحمدی، مجید جمالی فشی بوده و ارتکاب ترور توسط او محرز و به همین دلیل او محکوم به اعدام شده و حکم اعدام او اجرا شده است.»

صادقی پاسخ سید محمود علوی به سوالی در خصوص برخورد با ماموران خاطی را اینگونه توضیح داد: «وزیر اطلاعات درباره این سؤال که آیا اعترافات متهمان ترورهای هسته‌ای در اثر شکنجه بوده و چه برخوردی با مأموران خاطی شده، توضیح روشنی نداد، اما تأکید کرد که از زمان تصدی واجا از طریق آموزش و بازرسی و نظارت دقیق‌تر رویه‌ها اصلاح شده و با برخی از مأموران خاطی برخورد شده است.»

صادقی افزود: «طبق گفته وزیر اطلاعات، مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان بابت جبران خسارت به آقای مازیار ابراهیمی پرداخت شده است. پاسخ او درباره مسئولیت واجا در جبران کامل خسارات مادی، روحی و حیثیتی وارده به نامبرده، از جمله خسارات ناشی از عدم اجرای قراردادهای مربوط به صدا و سیما قانع‌کننده نبود.»

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه نوشت: «وزیر اطلاعات اکیدا هرگونه ارتباط یا اختلاف نظر واجا با سازمان اطلاعات سپاه در پرونده ترورهای هسته‌ای را رد کرد و اظهار داشت حفاظت اطلاعات سپاه احتمال می‌داده بعضی از متهمان در حادثه‌ی ملارد دست داشته‌اند که با همکاری اطلاعاتی دو نهاد، عدم دخالت آنها در آن انفجار محرز شده است.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. دستگاه های اطلاعاتی در اکثر کشور ها و حکومتها وحشیانه عمل میکنند. خدا نصیب نکند.
    همه هم توجیهاتی دارند. نفوذی، خودسر،و یا:
    , excessive force , collateral damage…
    دست آخر هم ببخشید و یا کی بود کی بود من نبودم و یا در دست تحقیق است!

  2. کمی جای امیدواریست. اگر آن شکنجه گران هم بفهمند که کمی حساب و کتاب در کار است و روزی رسوا خواند شد.
    درود بر نمایندگانی که پیگیر حقوق مردم اند و نمی هراسند.
    البته مازیار ابراهیمی گفته من ۲۱۵ میلیون تومان گرفتم و آنرا به زور دادند که از آنها شکایت نکنم. ولی طلب من بیش از این هاست. بدهی صدا و سیما و یک پنجاه هزار دلاری که یک مامور مخفی از خانواده ی او گرفته تا خبر سلامتی اش را به خانواده برساند!
    ولی بعنوان اولین قدم پس از قتل های زنجیره ای امر مهم و رو به جلوئی از سیستم حاکمه است.
    به گندی و بدی نظام بن سلمان که تا دو هفته انکارش میکرد، نیست. نگوئید چرا! تخیف میدهم.
    چون، ما ملت جهان سومی هستیم و سالهای مدید تحت ستم شاهان و مستبدان. و مستبدان جهانی هم دوره مان کرده اند و حکومت بیشتر تند میرود و عاشق جاسوس گیری و …و… ولو قلابی است.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توضیح وزیر اطلاعات در خصوص پرونده ترور شهدای هسته‌ای

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »