شکاف در مثلث ضدبرجام؛ درس ترامپ به رهبر جمهوری اسلامی

احسان ابراهیمی

پیش شرط دیرهنگام و عملاً بی تأثیر رهبر جمهوری اسلامی درباره بازگشت آمریکا به برجام، بار دیگر نشان داد فهم وی و تیم همراه وی از مناسبات روابط بین‌الملل جز زیان برای ملت ایران، ثمری نداشته است؛ همچنین این پیش‌شرط به نحو غم‌انگیزی باطل‌السحر تمام تبلیغات نهادهای زیرمجموعه وی در نفی و نقد و اجبار در پذیرش برجام بود. حرکت زیگزاگی وی در طول تمام دوران رهبری در امور داخلی و خارجی، این‌بار که شخصیتی عجیب و نامتعادل در کاخ سفید نشسته است، وضعیتی تراژیک به خود گرفته و جز تخریب بیشتر بنیاد ملت ایران ماحصلی ندارد.

اگر تبختر مزمن وی در آمریکاستیزی بی‌مبنا، به‌علاوه منافع امنیتی، اقتصادی و حاکمیتی طرفدارانش (چه در داخل چه در خاورمیانه) در شرایط قطع رابطه رسمی با آمریکا نبود؛ و فرصت تاریخی دولت معتدل باراک اوباما و حسن روحانی مغتنم شمرده می‌شد و گام‌های دیگر در جهت بهبود روابط فی مابین برداشته می‌شد، هم‌زمان ممانعت عجیب وی از حضور سرمایه‌گذاران و شرکت‌های آمریکایی در کشور پس از اجرای برجام، به اسم رمز «نفوذ» نبود، وضعیت امروز کشور بی‌شک این‌گونه نمی‌شد.

به دیگر سخن، اگر قرار داشتن نام ایران ذیل منشور هفت سازمان ملل و تمام تحریم‌های قوی بین‌المللی، پیش از برجام، به حضور ساکن فعلی کاخ سفید ختم می‌شد، اوضاع کشور قابل پیش‌بینی بود.

سپر امنیتی برجام که از لحظه نخست، زیر ضربات سنگین رهبر جمهوری اسلامی و تیم همراه و مجموعه نهادهای تبلیغاتی، رسانه‌ای، نظامی و امنیتی قرار گرفت، امری نیست که هوش رهبر جمهوری اسلامی از درک اهمیتش ناتوان باشد. اما بازی کسل‌کننده  و رفتار زیگزاگی او برای فرار از بار مسئوولیت تصمیماتی در این حد کلان، و فروختن ژست کهنه آمریکاستیزی، فرصتی تاریخی برای حفظ برجام و کاهش تنش و نرسیدن اوضاع کشور به نقطه کنونی را بر باد داد.

لذاست که ناظران منصف و مستقل و منتقد سال‌هاست سیاست‌های وی را در جهت منافع اسرائیل و تندروهای آمریکا می دانند، زمانی که بنا به ترس از تحولات داخلی، سیاست تنش‌زدایی با آمریکا را گروگان گرفته تا معتدلان و اصلاح‌طلبان را تضعیف کند و نیروهای طرفدار خود را بر گلوگاه‌های اقتصادی، امنیتی مسلط نگاه دارد؛ باید پیش‌بینی می‌کرد در صورت انتخاب نشدن رقیب دموکرات ساکن فعلی کاخ سفید، نخستین قربانی، برجام خواهد بود.

وقتی پس از برجام، به شدت تمام موضع روحانی را در ضرورت امضای برجام دو و سه منکوب کرد، بنا به دلایل گفته شده، عملاً مرگ برجام را امضا کرد. حتی تهدید توخالی وی در آتش زدن برجام در صورت خروج آمریکا، نه تنها تغییری تصمیم نادرست و کینه‌ورزانه ساکن فعلی کاخ سفید ایجاد نکرد، بل بیشتر به نشانه ضعف وی تفسیر و تعبیر شد.

البته سخن بر سر توجیه رفتار کینه‌جویانه و ضدامنیتی رییس فعلی کاخ سفید در تخریب ماحصل سال‌ها دیپلماسی نیست، بل نقد رفتارهای نادرست رهبر جمهوری اسلامی در تخریب سیاست خارجی و هزینه‌زایی برای مردم ایران و فراهم کردن بستر تندروی بازیگران آمریکایی/اسراییلی است.

همان‌طور که پیشتر گفته شده است، بزرگترین مخالفان برجام عبارتند از: نخست وزیر اسرائیل، ساکن فعلی کاخ سفید و رهبر جمهوری اسلامی. حال چه شده که پس از تخریب بی امان برجام از سوی نفر سوم این مثلث، وی پیش شرط بازگشت به برجام را برای مذاکره با آمریکا بیان کرده است؟

این درسی که مجموعه ملت ایران، منصفان و منتقدان دلسوز با انواع و اقسام ابزارها بیان کردند اما تبختر و ناشنوایی وی، مانع شد تا اینکه رفتار قلدرمآبانه رییس‌جمهور قدرت مسلط جهان وی را با تأخیری سه ساله به نقطه‌ای رساند که بدیهی بودنش واضح بود.

حال نیز که اوضاع کشور و وضع منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی متأثر از مجموعه عوامل به وضعیتی پیشاجنگی تبدیل شده است، باز هم همان رفتار زیگزاگی مانع از فهم درست واقعیت می‌شود. صداوسیمای وابسته به او، در سریالی ساخته شده توسط سپاه پاسداران متصل به وی، دستگاه دیپلماسی دولت را منهدم می‌کند؛ هم‌زمان آمریکا، وزیر خارجه ایران را تحریم می‌کند و وی توقع دارد فریاد کسل‌کننده آمریکاستیزیش دلی را به‌دست آورد. در حالی‌که تغافل می‌کند اگر روابط ایران و آمریکا گام‌های دیگری را به سوی بهبودی برداشته بود، شاید نتیجه انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا، چیزی غیر از وضع فعلی بود. لذاست که ادعای این‌که سیاست‌های آمریکاستیزی وی و استبداد سیاسی در داخل، بیشترین خدمت را به تندروترین محافل در واشنگتن و تل آویو کرده است، امر غریبی نیست.

شاید لجاجت و کینه‌ورزی ساکن فعلی کاخ سفید باعث شود وی تجدیدنظری اساسی در این نوع سیاست خارجی بی‌نتیجه و در خدمت محافل تندروی جهانی کند؛ درسی که ملت ایران در ۲۵ سال اخیر نتوانست با انتخاب دورترین افراد ازین سیاست در ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی به وی بیآموزد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

7 پاسخ

  1. چه نفرتی از ترامپ در وجودت لونه کرده ؟چرا دوست داری آخوند دشمن ایران و ایرانی سر عقل بیاد و به جای بیگانه خودشون ایران را نابود کنند ؟
    ضرر و خطر آخوند از کدام دشمن یا ابرقدرت کمتره ؟

  2. از درس های ترامپ، چیز دیگری نمونده که به آن افتخار کنید و به رهبر ایران سرکوفت بزنید؟!
    یا بی خبر از دنیا و آمریکا هستید، یا بچه ای خام! که دلش به بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا خوش است!

  3. کامنت معنا دار، غیر از خالی کردن دق دلی و عقده گشایانه است.
    خلافکاری حکومت، سرجایش، اینهمه دشمنی با ترامپ در این مقاله عجیب نیست؟! مردی نازنین، مودب، با فرهنگ، راستگو، خیرخواه مردم و بشریت، دیپلمات، آزادیخواه، طرفدار دموکراسی، دشمن بن سلمان و نتنیاهو و بولتون، رفیق شفیق نلسون مندلا و دالائی لاما.
    چرا اینها را هیچ نمیگی؟!
    طنز هم نیست. مردم کورند که حق و حقانیت را در چهره این مرد نورانی و نماینده خدا! نمی بینند!

  4. امریکا ستیزی مقام عظمای ولایت چندان هم بی مبنا نیست ، اگر امریکا ستیزی معظم له را منها کنیم طلبه ای میشود مانند چند صد هزار طلبه کل بر این ملت !

  5. با سلام. منافع ملی ایران اصلا مهم نیست. بقا نظام مقدس اسلامی در دشمن سازی است و فریاد دائم “مرگ بر…..” است. بدون تردید اکثریت ما مردم هم از این سیاست پشتیبانی کرده و میکنیم. پس آقا غمی ندارد – چرا نه؟

  6. این گفته آن امام
    ره را بسته بالتمام
    مگر تاند پیروش
    دگر کند اهتمام ؟
    تقلید کردن از مرده
    شیعه خواند یک حرام
    گر جاهل است جاهلی
    ساقط بایست از مقام
    آنکه ندانست شأنش را
    گشته عاری از احترام

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »