? بیانیه جمعی از فعالان سیاسی و مدنی آذربایجان خطاب به عموم دموکراسی‌خواهان کشور: هشیار باشیم

زیتون– جمعی از فعالان سیاسی و مدنی آذربایجان ضمن صدور بیانیه‌ای خطاب به عموم دموکراسی خواهان کشور٬ خواستار «هوشیاری» شدند.

به گزارش «زیتون» در این بیانیه‌ آمده است که مردمانی که لااقل در یک قرن اخیر بارها به انحای مختلف تلاش کرده‌اند تا حق حاکمیت‌شان را برای بهبود زیست روزانه شان اعمال کنند اما هر بار ناکام‌تر از قبل به مرادشان نرسیده‌اند. ایرانیان از بدو انقلاب مشروطه به دنبال آنند تا دولت و حاکمیتی برآمده از اراده عمومی‌شان تاسیس کنند. آنها چنین می‌پنداشتند که با تحقق اراده عمومی مردم و تاسیس حاکمیتی مبتنی بر آن خواهند توانست هم ناکارآمدی و بحران مشروعیت را مهار کنند و هم سلطه بیگانه بر سرنوشت خویش را مانع شوند تا استقلال، آزادی، عدالت و برابری را تضمین کنند و از فساد سیستماتیک و تبعیض‌ها و استبداد خلاصی یابند.


در ادامه این بیانیه تاکید شده است که اما پس از گذر سال‌ها، جامعه ما با مشکلات سیستماتیک خود دست به گریبان است. هنوز نتوانسته‌ایم راه‌حل جامعی برای ارتقای شفافیت در زمینه‌های مختلف زیستی مان بیابیم و کماکان فساد و ناکارامدی و تبعیض در مناسبت‌های مختلف این مملکت جاری و ساری است.

امضا کنندگان این بیانیه در ادامه نوشته‌اند: «در منطقه ما آذربایجان، مشکلاتی از جنس دیگر نیز وجود دارد. مشکلاتی که گویی در پیمان‌نامه‌ای نانوشته‌ میان اکثریت نیروهای حاکمیتی و غیرحاکمیتی مرکزمحور، بایکوت شده و به محاق رفته‌اند. اغلب آذربایجانیان اعم از فعالان مدنی و سیاسی و مردم عادی، از طریق نفی هویت، فرهنگ و زبان ترکی به‌طور مضاعف احساس ناخوشایندی می کنند و اینگونه می‌اندیشند که تلاشی سیستماتیک برای زدودن فرهنگ ترکی در ایران وجود دارد.»

در پایان این بیانیه تاکید شده است که ما جمعی از فعالان دمکراسی‌خواه آذربایجانی ضمن محکوم کردن برخوردهای امنیتی صورت گرفته علیه فعالان مدنی کشور اعم از زنان، کارگری، معلمان،دانشجویی، فعالان زیست‌محیطی و حصر رهبران جنبش سبز به احکام قضایی صادر شده علیه فعالان هویت‌طلب آذربایجانی معترض هستیم و همچنین به دوستان و عزیزان دموکراسی‌خواهمان همدلانه یاد آوری می کنیم که نبایست نگاه آنان بیشتر از اینکه نگرانی برای تمامیت ارضی و پاسداشت تمام عناصر تشکیل‌دهنده کشورمان باشد به تلاشی برای حفظ انحصار فرهنگی و هویتی بر حول اندیشه های باستان گرایانه و نژادپرستانه تبدیل گردد. برای اعتلای ایرانی دموکراتیک، چند فرهنگی و چند زبانی، با حفظ فاصله از نیروهای تندرو، متحد شویم.

متن کامل این بیانیه که برای انتشار در اختیار «زیتون» قرار گرفته٬ به شرح زیر است:

روزگار سختی بر مردم ایران می‌گذرد. مردمانی که لااقل در یک قرن اخیر بارها به انحای مختلف تلاش کرده‌اند تا حق حاکمیت‌شان را برای بهبود زیست روزانه شان اعمال کنند اما هر بار ناکام‌تر از قبل به مرادشان نرسیده‌اند. ایرانیان از بدو انقلاب مشروطه به دنبال آنند تا دولت و حاکمیتی برآمده از اراده عمومی‌شان تاسیس کنند. آنها چنین می‌پنداشتند که با تحقق اراده عمومی مردم و تاسیس حاکمیتی مبتنی بر آن خواهند توانست هم ناکارآمدی و بحران مشروعیت را مهار کنند و هم سلطه بیگانه بر سرنوشت خویش را مانع شوند تا استقلال، آزادی، عدالت و برابری را تضمین کنند و از فساد سیستماتیک و تبعیض‌ها و استبداد خلاصی یابند.
اما پس از گذر سال‌ها، جامعه ما با مشکلات سیستماتیک خود دست به گریبان است. هنوز نتوانسته‌ایم راه‌حل جامعی برای ارتقای شفافیت در زمینه‌های مختلف زیستی مان بیابیم و کماکان فساد و ناکارامدی و تبعیض در مناسبت‌های مختلف این مملکت جاری و ساری است.

در منطقه ما آذربایجان، مشکلاتی از جنس دیگر نیز وجود دارد. مشکلاتی که گویی در پیمان‌نامه‌ای نانوشته‌ میان اکثریت نیروهای حاکمیتی و غیرحاکمیتی مرکزمحور، بایکوت شده و به محاق رفته‌اند. اغلب آذربایجانیان اعم از فعالان مدنی و سیاسی و مردم عادی، از طریق نفی هویت، فرهنگ و زبان ترکی به‌طور مضاعف احساس ناخوشایندی می کنند و اینگونه می‌اندیشند که تلاشی سیستماتیک برای زدودن فرهنگ ترکی در ایران وجود دارد که می خواهد میراث گرانقدر قرون متوالی دولت‌داری و مناسبات فرهنگی برگرفته از زندگی بخش قابل توجهی از مردم کشور را محو کند. آذربایجان همواره پاسدار اراده عمومی دموکراسی‌خواهی ایران بوده است؛ چه مواقعی که علیه استبداد داخلی قیام کرده و حاکمیت قانون را به ایران اعطا کرده و چه زمانی که با نفی سلطه بیگانه و ایستادگی، سرنوشت کشور را به دستان مردم سپرده باشد. اما امروزه بسیاری از آذربایجانیان معترض‌ آنند که به بهانه‌های واهی از اعطای حق تحصیل به زبان مادری جلوگیری به‌عمل می‌آید. عدم احقاق این حقوق بس نیست که با تدوین و اعلام رسمی طرح‌هایی غیرانسانی از جمله طرح ‘بسندگی زبان فارسی’ نیز تلاش می‌کنند تا گویش به زبان ترکی را در خانه‌ها محدود کنند. از سوی دیگر با فعالان مدنی که در پی احقاق حق‌شان بوده و به اجرای چنین طرح‌های ضدحقوق بشری معترض هستند، برخوردهایی قضایی و امنیتی صورت می‌گیرد و اخیرا موج جدیدی از صدور احکام قضایی سنگین برای این فعالین مدنی آغاز شده است.
البته آنچه که بر ما فعالان دموکراسی‌خواه آذربایجانی گران می‌آید این است که در جبهه فعالین دموکراسی خواه ایران تفکرات انحصارطلبانه و رویکرد حذفی نسبت به مسئله هویت همچنان دست بالا را دارد. ما عمیقا متاسفیم که جریان و محفلی مشکوک‌الحال به اذهان دوستان دموکراسی‌خواه، احزاب اصلاح‌طلب و اهل رسانه خط می‌دهد و با ادبیات نفرت پراکنانه و نژادپرستانه سعی در ایجاد تفرقه و درگیری‌های قومیتی می‌کند. برای نمونه می توان از جریان‌سازی اخیری نام برد که حین سخنرانی یکی از مسئولان شهری اورمیه به زبان ترکی در گردهمایی روز خبرنگار رخ داد،به زعم ما موضع گیری های عجولانه اصلاح طلبان و نیروهای دموکراسی خواه در این موارد می تواند موجبات تشدید شکاف قومیتی را فراهم سازد. کارگردان این جریانات محفلی است که در ظاهر نشان می‌دهد دل در گرو حفظ تمامیت ارضی دارند اما در عمل با این اقدامات تفرقه افکنانه باعث افزایش واگرایی و تعمیق منازعات قومی و نژادی می شوند. هر چند،در اصل این محفل از عیار پایین دموکراسی‌خواهی دوستان استفاده می‌کنند. عیاری که اجازه نمی‌دهد اذهانشان بر حقوق دیگری نیز گشاده باشد. حقوقی که منجر به پاسداشت زبان مادری و هویت دیگری می‌شود و در پی از بین بردن تبعیضات ناشی از سانترالیسم لجام گسیخته در ایران است.
ما جمعی از فعالان دمکراسی‌خواه آذربایجانی ضمن محکوم کردن برخوردهای امنیتی صورت گرفته علیه فعالان مدنی کشور اعم از زنان، کارگری، معلمان،دانشجویی، فعالان زیست‌محیطی و حصر رهبران جنبش سبز به احکام قضایی صادر شده علیه فعالان هویت‌طلب آذربایجانی معترض هستیم و همچنین به دوستان و عزیزان دموکراسی‌خواهمان همدلانه یاد آوری می کنیم که نبایست نگاه آنان بیشتر از اینکه نگرانی برای تمامیت ارضی و پاسداشت تمام عناصر تشکیل‌دهنده کشورمان باشد به تلاشی برای حفظ انحصار فرهنگی و هویتی بر حول اندیشه های باستان گرایانه و نژادپرستانه تبدیل گردد. برای اعتلای ایرانی دموکراتیک، چند فرهنگی و چند زبانی، با حفظ فاصله از نیروهای تندرو، متحد شویم.

اسامی امضاکنندگان بیانیه:

  1. مجتبی آزادور (دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه عمومی پزشکی تبریز)
  2. اسدالله آقاسی (رییس کانون وکلا و دبیر حزب ندای ایرانیان شهرستان خوی )
  3. صدرا آقاسی (دبیر تشکیلات اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تبریز، عضو سابق مجمع عمومی دفتر تحکیم وحدت)
  4. علی اشرف سلطانی (عضو نهضت آزادی ایران)
  5. علیرضا ارشادی‌فرد (عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی)
  6. هادی افتخاری (دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اورمیه)
  7. اسماعیل باوقار (رییس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان شهرستان خوی)
  8. عباس پوراظهری (فعال سیاسی و مدنی)
  9. عباس جمالی (فعال حقوق بشر)
  10. عظیم حسن‌زاده (فعال مدنی)
  11. مهدی حمیدی (روزنامه‌‌نگار و عضو سابق مجمع عمومی دفتر تحکیم وحدت)
  12. اکرم خیرخواه (فعال حقوق زنان)
  13. سید محمد چاووشیان (معلم بازنشسته و فعال مدنی)
  14. موسی ساکت (عضو شورای مرکزی سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی ادوار تحکیم وحدت)
  15. هادی سودبر (دبیر تشکیلات سابق انجمن اسلامی دانشگاه اورمیه)
  16. وحید شیخ‌بیگلو (فعال مدنی)
  17. صابر شیخلو (عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت)
  18. وحید طالبی (دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه پیام نور واحد اردبیل)
  19. رضا عباسی (فعال مدنی)
  20. اللهوردی عظیمی (عضو حزب اتحاد ایران اسلامی شاخه آدربایجان‌شرقی)
  21. غفار فرزدی (عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران و مسئول شاخه آذربایجان شرقی)
  22. علی فرید یحیایی (مدرس دانشگاه و فعال مدنی)
  23. سعید فرجی (دبیرسازمان عدالت و آزادی اذربایجان غربی، عضو هئیت رییسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات آذربایجان غربی)
  24. امین فضلی (عضو هیئت رییسه ستاد اقوام شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان تهران)
  25. بهرام فیاضی (عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی)
  26. میثم قهوه‌چیان (عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی)
  27. جعفر کیوانچهر (فعال فرهنگی و مدنی)
  28. توحید لطفی‌پور (دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد تبریز)
  29. کمال مرادی (فعال سیاسی اصلاح‌طلب)
  30. مهدی مستفید (فعال مدنی)
  31. احمد مصطفی زاده (نایب دبیر حزب ندای ایرانیان استان آذربایجان غربی)
  32. سعید نعیمی (عضو شورای مرکزی سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی ادوار تحکیم وحدت)

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. إلا خلق آذری
    یادت کنم آوری
    تو منشاء تشیع
    کردی خطا داوری

    از سنی و از ترکان
    جدا شدی تو سلطان
    گفتی سازم من بهتر
    کل افکنده در بحران

    فرصت دیدی مغول را
    مدد یافته از هیولا
    پیرو ساختت دغلباز
    تقدیر را باش پذیرا

    خیال که شد سترون
    بیهوده است سپردن
    بیخ ستم بایست کند
    ورنه بایست بمردن

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »