بازپرسی که دستور فیلترتلگرام را داده بود، بازداشت شد

زیتون– بیژن قاسم‌زاده٬ بازپرس شعبه ۵ دادسرای فرهنگ و رسانه٬ روز جمعه هفته گذشته با دستور قضایی بازداشت و راهی زندان شده است.

دهم اردیبهشت سال‌ گذشته٬ بیژن قاسم‌زاده٬ بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران٬ دستور مسدودسازی پیام‌رسان تلگرام را صادر کرد.

او از ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی در ایران خواست این دستور را اجرا کنند و اعلام کرد که در غیر این صورت با پیام رسان‌ها برخورد خواهد شد.

پس از صدور این دستور تعدادی از وکلای دادگستری از او با عنوان نقض حقوق شهروندی٬ شکایت کردند٬ اما آن زمان قاسمزاده با حمایت قوه قضاییه٬ از تمامی اتهام ها تبرئه شد.

عباس جعفری دولت‌آبادی٬ دادستان عمومی و انقلاب وقت تهران٬ آن زمان ضمن انتقاد از کسانی که بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه را به دلیل فیلتر تلگرام مورد هجمه قرار داده‌اند، گفته بود: «این افراد علیه بازپرس شکایت کیفری کردند که این شکایت منتهی به صدور قرار منع تعقیب شد.»

امروز (سه شنبه) خبر بازداشت قاسم‌زاده را خبرگزاری تسنیم منتشر کرد.

در متن خبر اشاره‌ای به دلیل بازداشت این بازپرس سابق نشده است٬ اما برخی منابع خبری می‌گویند که دلیل این بازداشت ارتباط بیژن قاسم‌زاده با اکبر طبری بوده است.

اکبر طبری، معاون اجرایی حوزه رییس سابق قوه قضاییه ۲۴ تیرماه بازداشت شد.

حسن نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس٬ در گفت‌وگو با ایرنا تایید کرده بود که چند روز پیش اکبر اتباعی طبری بازداشت شده است. همان زمان اخباری هم مبنی بر اینکه طبری در خانه صادق لاریجانی بازداشت شده است٬ منتشر شده بود.

خبرگزاری ایرنا پیش از آن گزارش داده بود که یکی از مسئولان قضایی که «فساد آشکار» داشته، در حال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام در کنار صادق لاریجانی مشغول به فعالیت است.

اکبر طبری در دوران ریاست صادق لاریجانی بر قوه قضاییه به عنوان معاون اجرایی مشغول به فعالیت بود. ابراهیم رئیسی، یک هفته پس از انتصابش به عنوان رییس قوه قضاییه، در نخستین تغییر مدیریتی در این نهاد، ۲۹ اسفند ۱۳۹۷، اکبر طبری را از معاونت اجرایی قوه قضاییه برکنار و یوسف باقری را به عنوان سرپرست این معاونت منصوب کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، علیرضا زاکانی، نماینده پیشین مجلس٬ از اکبر طبری به عنوان فردی نام برده که «بیچاره کننده دو رئیس قوه قضائیه» و «مایه بدنامی» و «زد و بند» بوده است.

اکبر طبری در دوران ریاست هاشمی‌شاهرودی بر قوه قضاییه نیز مدیر کل امور مالی این قوه بوده است.

علیرضا زاکانی چهارم خرداد در گفتگو با خبرگزاری فارس خواستار محاکمه این مسئول شده بود.

پس از این مصاحبه زاکانی دفتر صادق لاریجانی سخنان علیرضا او را «صددرصد برخلاف موازین شرعی و اصول ارزش‌های اخلاقی» و افزود که «این سخنان در واقع به طور غیرمستقیم دو رئیس قوه قضاییه را متهم می‌سازد.»

براساس اطلاعیه دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، برخی از اتهامات مطرح در مورد معاون اجرایی حوزه ریاست «قبلاً در دادسرا بررسی شده و کذب بودن آن محرز شده بود.»

دفتر صادق لاریجانی تاکید کرد: «رئیس قوه قضاییه پیشین هم خود مستقلاً آن‌ها را بررسی و خلاف بودن آن‌ها برای وی محرز شده بود. مدعیان اگر مدعی وجود اتهاماتی دیگر هستند چرا در طور ده سال آنها را با رئیس قوه قضاییه در میان نگذاشته‌اند؟»

دفتر صادق لاریجانی تاکید کرد: «البته و صد البته اینگونه افشاگری ها راخلاف شرع و خلاف قانون و خلاف اخلاق می دانیم. چون محل رسیدگی به این امور قوه قضاییه است نه فضای مجازی لیکن اگر بناست افشاگری صورت گیرد خوب است ازنوع واقعی آن باشد نه مجعول.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »