حمایت آیت‌الله سیستانی و مقتدی صدر از معترضان عراقی

زیتون– در چهارمین روز از تظاهرات اعتراضی در عراق رهبر جریان شیعی صدر خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

مقتدی صدر روز جمعه ۱۲ مهر در بیانیه‌ای عنوان کرد، برای اجتناب از خشونت‌های بیشتر که طی چهار روز گذشته ده‌ها کشته بر جای گذاشته است، «دولت باید استعفا دهد و انتخابات زودرس تحت نظارت سازمان ملل متحد برگزار شود.»

همچنین آیت‌الله سیستانی٬ از مراجع تقلید شیعیان٬ دولت عراق را به خاطر ناکامی آن در اصلاحات اقتصادی و مبارزه با فساد نکوهش کرد و از آن خواست که «وظایف خود را به درستی انجام دهد» تا رنج و مشقت مردم کاهش یابد.

او در ادامه از همه طرف‌ها خواسته است «قبل از آن که خیلی دیر بشود» به خشونت‌ها پایان دهند.

بغداد روز جمعه صحنه رویارویی نیروهای امنیتی با گروه‌های مختلف معترضانی بود که تلاش می‌کردند خود را به میدان تحریر برسانند.

موج اعتراضات مردم عراق از روز سه‌شنبه در واکنش به رشد بی‌کاری، فساد و ضعف دولت در خدمات دولتی شکل گرفت و به سرعت شهرهای مختلف را متاثر از خود ساخت.

رادیو فردا بر اساس گزارش رسانه‌ ارتش عراق، نوشت که دو افسر پلیس و دو شهروند غیرنظامی روز جمعه بر اثر تیراندازی افراد ناشناسی در بغداد کشته شده‌اند. اما از شواهد برمی‌آید که شمار کشته‌ها در این روز بسیار بیشتر این بوده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی و پزشکی نوشته که شمار قربانیان این اعتراضات در روز جمعه به ۶۵ نفر رسید. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز تعداد کشته‌ها را ۵۳ نفر عنوان کرده است.

در همین روز عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، طی یک سخنرانی تلویزیونی وعده داد که به «خواسته‌های مشروع» معترضان پاسخ خواهد داد. وی اما در عین حال تاکید کرد که هیچ «راه‌حل جادویی» برای مشکلات عراق وجود ندارد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »