ظرف سه هفته‌آینده قسمت ثانویه راکتور اراک راه‌اندازی می‌شود

زیتون– علی‌اکبر صالحی٬ رییس سازمان انرژی اتمی٬ عصر امروز (دوشنبه) خبر از آن داد که ایران ظرف حداکثر سه هفته آینده قسمت ثانویه راکتور آب سنگین اراک را راه اندازی خواهد کرد.

راکتور اراک قسمت اولیه و ثانویه دارد که بخش عمده ای از فرآیندها در قسمت ثانویه انجام می گیرد.

صالحی افزود: «دوستان توانستند در ۴ سال گذشته قسمت ثانویه را به جایی برساند که ما ظرف دو سه هفته آینده بتوانیم آن را راه اندازی کنیم و مهمتر از آن ماشین جایگذاری و جابجایی سوخت را هم که ناقص بود و یک بعد آن کامل نبود آن هم کامل شده و ظرف دو سه هفته آینده نصب می‌شود.»

رییس سازمان انرژی اتمی درخصوص آخرین وضعیت واحدهای دو و سه نیروگاه بوشهر گفت: «راکتور دو و سه بوشهر هم دو سال است شروع شده که بر اساس برنامه ریزی در سال ۱۴۰۴ راکتور دوم و در سال ۱۴۰۶ راکتور سوم راه اندازی خواهد شد.»

پیشتر نیز سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید، گام‌های بعدی «کاهش تعهدات برجامی»در صورت عدم اقدام طرف‌های مقابل «در راه است».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بهروز کمالوندی گفت که کاهش بخشی از تعهدات برجامی، «بعد از یک صبر استراتژیک یک‌ساله در پاسخ به اقدام یک‌طرفه خروج آمریکا از توافق و به‌منظور ایجاد توازن بین حقوق و تعهدات صورت گرفته است».

سخنان کمالوندی در حالی بیان شده است که روزنامه گاردین روز جمعه، پنجم مهرماه، در گزارشی به نقل از منابع خود خبر داده بود که اتحادیه اروپا در هفته جاری هشدار داده است که گامی دیگر از طرف ایران برای خروج از برجام این اتحادیه را «وادار به» کناره‌گیری از توافق اتمی خواهد کرد.

با این حال عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اقدام احتمالی اروپا درباره خروج از برجام و بازگردانده شدن تحریم‌ها را اقدامی «خنده‌دار و اشتباه» خوانده است.

در پی خروج دولت آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، جمهوری اسلامی نیز که می‌گوید نتوانسته به اندازه کافی از این توافق بهره بگیرد به کاهش مرحله به مرحله تعهدات برجامی خود روی آورده است.

گازدهی به سانتریفیوژهای نسل جدید، پایبند نبودن به محدودیت ذخیره اورانیوم غنی‌‌شده (سقف سیصد کیلوگرم) و افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم از ۳.۶۷ درصد به ۴.۵ درصد سه گام «کاهش تعهدات» ایران در برجام بوده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »