چه کسی روح‌الله زم را به سپاه سپرد؟

«هدایت» یا ربایش موسس آمد‌نیوز

زیتون ـ سولماز ایکدر: سپاه پاسداران ظهر روز گذشته (دوشنبه) طی بیانیه‌ای خبر از بازداشت روح‌الله زم، مدیر و موسس سایت آمد‌نیوز را داد؛ در این بیانیه اما اشاره‌ای دقیق به شیوه یا مکان بازداشت او نشد.

Image result for ‫روح الله زم‬‎

در اطلاعیه این سازمان تنها بر این تاکید شده است که سازمان اطلاعات سپاه در این عملیات «حرفه‌ای، هوشمندانه و چند وجهی» با به کارگیری «روش‌های نوین اطلاعاتی و شگردهای ابتکاری»، «سرویس‌های بیگانه» را مدیریت و فریب داد و توانست روح‌الله زم  را «به داخل کشور هدایت و بازداشت کند.»

 

بیشتر بخوانید:

تمامی اخبار مربوط به نحوه‌ی بازداشت روح‌الله زم تکذیب می‌شوند

بیشتر بخوانید:

مطهری هشدار داد: روح‌الله زم٬ مازیار ابراهیمی نشود

 

روح‌الله زم کی بازداشت شد؟

خبر بازداشت روح‌الله زم امروز منتشر شد٬ اما چنانچه از شواهد پیداست او امروز بازداشت نشده است.

یکی از کاربران توییتر٬ با اسم و عکس فیک٬ دو هفته پیش خبر بازداشت احتمالی روح‌الله زم را منتشر کرده بود. کاربران توییتر فارسی این فرد  را به نهادهای امنیتی منتسب می‌کنند.

ساعتی پس از انتشار رسمی خبر بازداشت مدیر آمدنیوز نیز تعدادی دیگر از کاربران امنیتی توییتر طی توییت‌های پیاپی تهدید کردند «برای پاک کردن چت‌های با روح‌الله زم٬ دیر شده‌ است و او مدت‌هاست که در بازداشت به سر می‌برد و تمامی ارتباطاتش در اختیار نیروهای امنیتی است.

https://twitter.com/a_gholhaki/status/1183704528203501570

پخش اولین فیلم از اعترافات زودهنگام روح‌الله زم، در خبر ۲۰:۳۰ نیز موید این امر است که لااقل  مدتی از بازداشت او می‌گذرد. در این فیلم که کمی بیش از یک دقیقه است٬ صحنه‌‌هایی از او با چشم‌بند در ماشین و پس از آن در حال پوزش‌خواهی کنار پرچم ایران و پرچم سپاه پاسداران است٬ به تصویر در آمده است.

همچنین کانال تلگرامی که با عنوان «سپاه قدس» فعالیت می‌کند خبر داد که «روح‌الله زم چندروز است در اختیار مامورین امنیتی است و امروز خبر بازداشتش منتشر شده است.»

در ادامه این خبر تاکید شده است: «تمامی منابع خبری، مرتبطین و کسانی که اخبار و گزارشات خود را برای شبکه معاند آمدنیوز ارسال می کردند، هم اکنون کلیه آن اطلاعات ارسالی در دستان مامورین اطلاعاتی قرار گرفته است.»

روح‌الله زم کجا و چگونه بازداشت شد؟

وب سایت خبرآنلاین و خبرگزاری مهر٬ در ابتدا نوشتند که روح‌الله زم در کشور دیگری بازداشت شده٬ سپس به ایران منتقل شده است؛ این خبر البته پس از دقایقی به خبر رسمی سپاه پاسداران یعنی «هدایت» به ایران و بازداشت در داخل کشور تغییر کرد. اما بازهم توضیحی در خصوص چگونگی و چرایی ورود او به کشور ارائه نشد.

همین موضوع به رواج گمانه‌زنی‌هایی در خصوص محل بازداشت مدیر «آمدنیوز» دامن زد. بازداشت در یکی از دو کشور ترکیه یا عراق٬ از جمله احتمالاتی بود که پر تعداد مطرح شد.

بر اساس یکی از فرضیه‌ها روح‌الله زم به دلیلی به ترکیه آمده است و طی توافقی امنیتی بین جمهوری اسلامی و دولت ترکیه٬ توسط نیروهای امنیتی ترکیه تحویل سپاه پاسداران شده است.

بر اساس یکی از فرضیه‌ها روح‌الله زم به دلیلی به ترکیه آمده است و طی توافقی امنیتی بین جمهوری اسلامی و دولت ترکیه٬ توسط نیروهای امنیتی ترکیه تحویل سپاه پاسداران شده است.

تا جایی که حتی از یکی از محله‌های استانبول به عنوان محلی که زم در آن در خانه‌ای به همراه چند تن دیگر زندگی می‌کرد٬ نام برده شد.

فرضیه دیگر سفر او به عراق و به‌خصوص اقلیم کردستان عراق و یا بازداشت او توسط سپاه پاسداران در شهر نجف  بود.

شهر شیراز و دبی نیز به عنوان محل احتمالی بازداشت روح‌الله زم مطرح شدند. برخی کاربران با استناد به پروازی از مبدا باکو به دبی  که در شیراز به زمین نشسته، فرضیه دستگیری زم در شیراز را مطرح کردند.

در همین زمینه اسماعیل سلطنت‌پور، از بازداشت روح الله زم در امارات متحده عربی خبر داده و این بازداشت را با گزارش‌ها درباره «سفر محرمانه» مشاور امنیت ملی امارات به ایران مرتبط دانسته است.

حتی خبری مبنی بر اینکه زم به دلیل «تهدید‌هایی» خود را تسلیم سفارت ایران در فرانسه کرده است نیز منتشر شد.

روح‌الله زم اما به گفته خودش از حمایت پلیس فرانسه در محل زندگی‌اش٬ برخوردار بود. یعنی حتی در داخل کشور فرانسه نیز بدون اسکورت پلیس جابه‌جا نمی‌شد.

از همین رو فرضیه سوم یعنی دستگیری او توسط اینترپل در فرانسه و تحویل او به ایران توسط دولت فرانسه طرح شد.

به‌خصوص آنکه در اولین فیلم منتشر شده از روح‌الله زم در تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی٬ او «اعتماد به کشور فرانسه را اشتباه دانست» و گفت که بازداشت شده و  تاکید کرد که اعتماد به کشورهای که وانمود می‌کنند روابط خوبی با ایران ندارند، خطاست. در همین فیلم کوتاه یک دقیقه‌ای٬ بخشی که روح‌الله زم به نحو و مکان بازداشتش پرداخت٬ به طرز آشکاری٬ حذف شده است.

در این میان سخنان وفا نیکفر، یکی از دوستان و همکاران نزدیک زم هم فرضیه بازداشت او در فرانسه را تقویت می‌کند. نیکفر می‌گوید که حدود ۲۰ ساعت پیش از انتشار خبر بازداشت با زم تلفنی صحبت کرده و او در فرانسه بوده و خود را برای یک جلسه آماده می‌کرد و قصد سفر هم نداشته.

https://twitter.com/mrpishdadi/status/1183831006048063489?s=12

در این رابطه اما کانال تلگرامی «اخبار امنیتی دفاعی»، وابسته به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، در خبری اختصاصی جزئیات بیشتری از بازداشت روح‌الله زم منتشر کرده است.

به نوشته این کانال تلگرامی، «زمانی که [روح‌الله زم]  فرانسه را به مقصد کشور …همسایه ایران ترک کرد کاملا زیر چتر اطلاعاتی ایران قرار داشت و در فرصت مناسب به تور سازمان اطلاعات سپاه افتاد و خود و همراهانش به همراه تمامی دستگاه‌هایی که داشته‌اند شامل تبلت، تلفن هوشمند، کامپیوتر و… همچنین مدیریت کانال و سایت آمدنیوز و تمامی اطلاعاتی که توسط افراد داخل ایران برای این رسانه ضد انقلاب ارسال می‌کردند، در اختیار پاسداران سازمان اطلاعات سپاه افتاد.»

ترکش‌های یک بازداشت

اولین واکنش به انتشار خبر بازداشت روح‌الله زم و در اختیار سپاه قرار گرفتن کانال تلگرامی‌اش٬ ریزش شدید دنبال‌کنندگان آن بود. طی تنها چند ساعت تعداد زیادی از دنبال کنندگان این کانال تلگرامی٬ آن را ترک کردند.

این کوچکترین بخش از عواقب بازداشت روح‌الله زم بود.

انتشار خبر بازداشت زم با سیل تهدید کاربران امنیتی فضای مجازی حداقل علیه دو چهره اصلی دولت روحانی همراه شد.

پیش از این نیز نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی تعدادی از افراد را به اتهام همکاری با این سایت بازداشت کرده‌ و به برخی از اعضای هیئت دولت اتهام همکاری با این وب سایت را زده بودند.

در میان حساب‌های امنیتی و اصولگرای توییتر از پرویز اسماعیلی٬ معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر حسن روحانی٬ که همین دیروز استعفا داد به عنوان نخستین قربانی پرونده زم نام برده می‌شود.

https://twitter.com/AminKh64641/status/1183699964238745601

پرویز اسماعیلی روز یکشنبه و با این عنوان که سفیر آینده جمهوری اسلامی در کراواسی خواهد شد٬ استعفا داد. هرچند پیش از بازداشت روح‌الله زم نیز زمزمه‌هایی مبنی بر ارتباط او با آمد نیوز و انتقال اخبار «ویژه» از دفتر رییس جمهوری به آمد نیوز توسط او٬ به گوش می‌رسید.

با این حال پرویز اسماعیلی هنوز نه بازداشت شده و نه از کشور خارج شده است. او امروز در نشست خبری رییس جمهوری شرکت کرده بود.

به نظر می‌رسد بازداشت زم تا مدتها بهانه به دست نیروهای امنتی برای قربانی گرفتن از منتقدین و مخالفان نظام خواهد داد.

حسام‌الدین آشنا دومین چهره دولت است که تا کنون به صورت مستقیم به دلیل ارتباط با آمد نیوز مورد تهدید قرار گرفته است.

در هر حال به نظر می‌رسد بازداشت زم تا مدتها بهانه به دست نیروهای امنتی برای قربانی گرفتن از منتقدین و مخالفان نظام خواهد داد.

افرادی که به استناد ارتباط با زم یا کانال تلگرامی یا وب سایتش٬ در آینده٬ بازداشت خواهند شد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

14 پاسخ

  1. بهتراست دولت اینهمه وقتی را که صرف سرگرم کردن مردم ساده وخوش باورمیکند صرف رفع مشکلات مردم کند موفق تراست. خب البته اشکال بزرگش درسته که بی کفایتی و نداشتن تدبیر است اما بمرور امید بهبود شاید البته شااااااااااید البته شاید باشد .اینطوری انسان با رشد میشه که ساده و زود باور است ۳ روز در سال گول میخورد و بازیچه ی یک عده دیپلمات بی دیپلمات است و دنیا به ریشش میخندد که دیگه کار از خنده گذشته و به قهقهه رسیده. . ما یکی از معدود ملتهایی هستیم که عقربه های عقلمان زنگ زده و ۱۴ قرن است که دارند سروسامان میکنند آنهم بدون گریس و روغن وما باصدا بژ بژ و دلخراش چرخ دنده های زنگزده درچندسال یک جلو میرویم و سال بعد دنده مان گرم میشود و می شکنیم وباز بر می گردیم سر خط اولمان و از یکدیگر می پرسیم بالاخره کی و چه موقع میاد یک نامه گریس بمابزنه یک تکوین بخوریم ببینیم اون ور تر چه خبره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟پوسیدیم از بس درجا زدیم .

  2. حکومت بهتر است بجای فرافکنی
    بفکر فساد داخلی خودش باشد که
    تا خرخره در فساد غوطه ور است.

  3. عملیات «حرفه‌ای، هوشمندانه و چند وجهی»
    مگر اقدامی غیر حرفه ای و غیر هوشمندانه هم از نظام مقدس سر میزند ، دلیل آن هم اوضاع گل و بلبل ایران اسلامی !

  4. عاقبت کسی که بره در کشور دیگه و به کشور خودش خیانت کنه اخبار واطلات دروغ به مردم بده همینه بایدم دستگیر وزندانی بشه

  5. بازداشت روح الله زم نتیجه کله خری خودش در نزدیک شدن یه لانه زنبور درحیات خلوت حکومت ایران یعنی عراق بوده است وتبلیغات سنگین وغیر معمول نطام روی این مسئله، حاکی از عدم اعتماد به نفس وآواز خواندن ازترس تاریکی درشب است گه مثلا من خیلی مقتدرم از من بترسید وهوس در افتادن با من را از سرتان بیرون کنید که اگر واقعا مقتدر بود، دلیلی نداشت که روی دستگیری یک مخالف رسانه ای اینگونه مانور بدهد وخود را مضجکه جاص وعام کند

  6. سلام ..ایوووول همین که نیروهای اسلامی ایران .یه بار دیگه قدرتشون به رخ جهان کشیدن حال کردم …تکبیرررررر الوعده وفا تا فتح اسراییل

  7. “در هر حال به نظر می‌رسد بازداشت زم تا مدتها بهانه به دست نیروهای امنتی برای قربانی گرفتن از منتقدین و مخالفان نظام خواهد داد”
    این سئوال به ذهن میرسد که این نیروهای امنیتی عزیز چه اتهامی متوجه کسانی خواهند کرد که با آمد نیوز در ارتباط بوده اند ؟
    لابد جاسوسی !
    در دهه آخر نظام عمر رژیم البته ستم شاهی دادگاه های نظامی سلف دادگاه های انقلاب ظاهرا قانونمند شده بود ، داشتن مرام اشتراکی از شش ماه تا سه سال حبس داشت و سه سال و یک روز هم حکم داده نمیشد یا تشکیل گروه با داشتن مرام اشتراکی سه تا ده سال و کسی را بیش از ده سال محکوم نمیکردند ، البته که میزان مجازات متهم را هم ساواک تعیین میکرد در همان چارچوب و البته مستند به قانون !
    اما در نظام مقدس اسلامی مبنا شرع انور است و دامنه شرع هم وسیع ، به وسعت توهم رهبری حهان اسلام !!

  8. بابا جان اینا همه فیلمن… کمی دقت کنید ‌ هرکس را جوری کش میدن ، این دیگه کش نمی اومد ، قیچیش کردن… البته خدا رو شکر ، بلکه رسانه نجیب بتونه در غیاب این فیک ها کارش را بهتر پیش ببره

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »