موافقان و مخالفان سبک نگارشی رجبعلی اعتمادی که دوستدارانش او را «عالیجناب عشق» مینامند، همه بر این عقیدهاند، او یکی از چهرههای مؤثر ترویج کتابخوانی در ایران است. او در همراهی با چهرههای شناختهشده دیگر، بخشی از رمانهای فارسی را که به رمان عامهپسند معروف بودند، مینوشتند و سالها از فروش بالایی برخوردار بودند. «وقایع اتفاقیه» با او درباره کتاب، دلایل پایینبودن سرانه مطالعه و… صحبت کرده است:
میخواهم نظر شما را درباره مفهوم واژه عامهپسند بدانم. تابهحال شده از بهکاربردن این واژه درباره کتابهایتان احساس بدی به شما دست دهد؟
راستش بله. یکی از مشکلات ما در جامعه ادبی این است که با توجه به مخاطبان فراوان، بخشی از رمانهای موجود (چه قبل و چه بعد از انقلاب)، امثال من اسیر تنگنظریهای برخی از افراد همین جامعه ادبی شدیم. تا آنجا که هرکسی بدون خواندن حتی یکی از کتابهای ما به خود اجازه اظهارنظر درباره کارمان را میدهد. در سال ۷۰ وزارت ارشاد وقت، به همه رمانهایی که همه را قبل از انقلاب نوشته بودم، مجوز چاپ داد و باوجوداینکه عدهای میگفتند این کتابها فاسدکننده و مخرب است، حتی یک سطر از آنها هم کم و زیاد نشد!! البته در سالهای اخیر به کتابهای صاحب مجوز ارشاد هم اجازه چاپ نمیدهند یا مینویسند غیرمجاز.
برگردیم به رمان… برخی منتقدان ادبیات عامهپسند در ایران معتقدند نویسندگان این ژانر از ادبیات ما حرف دل برخی مردم را آنگونه که مردم دوست دارند، مطرح میکنند اما کارکردی بیشازاین ندارند. گویی غایت ادبیات عامهپسند، «قصه شیرینگفتن» است. انگار لقمهای آماده و سرگرمکننده در لوای یک داستان خطی به مخاطب میدهد نه چیزی بیشازاین…
وقتی کتاب یک نویسنده در اروپا با یک میلیون تیراژ به فروش میرود، یعنی جامعه کار او را پسندیده است و از آنبهبعد نام نویسنده برای مخاطب اهمیت پیدا میکند و هر کتابی بهوسیله این نویسنده نوشته شود، مورد توجه قرار میگیرد. اگر به اروپا سفر کرده باشید حرف من را تأیید میکنید که کتابها در اروپا شکل دیگری دارند. در آنجا اسم نویسنده نصف صفحه جلد را اشغال میکند و اسم کتاب به صورت کاملا ریز نوشته میشود، بنابراین این مردم هستند که نویسنده، هنرمند و ورزشکار را انتخاب میکنند و این موضع درباره کسی مانند تختی هم صادق است. دولت سعی فراوانی کرد به دلیل رویه سیاسی که تختی پیش گرفته بود، جلوی او را بگیرد اما مردم او را انتخاب کرده بودند، بنابراین روی واژه عوامپسند و غیرعوامپسند که میراث ایدئولوژیبازهای جهانی است، باید خط کشید. حالا جهان درباره ادبیات بهگونهای دیگر فکر میکند. مردماند که نویسنده را انتخاب میکنند و کتاب میخرند. در همین شرایط یکی از غمانگیزترین دورانی که بر سر کتاب رفته است را در ایران تجربه میکنیم، حتی تا پنج سال پیش چاپ اول رمانهای من پنج هزار نسخه بود اما امروز در کشوری که ۶۰ درصد افراد با سواد هستند، رمانهای خیلی معروف در تیراژ ۸۰۰ یا ۹۰۰ به چاپ میرسند. از این تعداد هم بخش زیادی را دختران میخرند و بههمیندلیل هم رماننویس زن در جامعه زیاد شده است. دیگر کسی کتاب نمیخواند. مسئولان وزارت ارشاد باید از خودشان بپرسند چرا مردم کتاب نمیخوانند؟ آیا مسئولان مایلند مردم کتاب نخوانند؟ طبیعی است وقتی شما کتاب یک نویسنده را خواندید به نویسندههای دیگر هم توجه میکنید و حتی اگر او را سطح پایین بدانید به کتابهای سطح بالاتر مراجعه میکنید. ما درزمینه کتاب و روزنامه و مجله بسیار ضعف داریم.
شما آثار خودتان را در کدامیک از ژانرهای ادبیات قرار میدهید؟
من عاشقانهنویسم. از سال ۴۵ این حس در من گسترش پیدا کرد که رمان عاشقانه بنویسم، چراکه عشق مفهومی ابدی است. چه در اروپا، چه در آمریکا و چه در ایران خودمان اگر رمانی بنویسید که در آن ردپایی از عشق نباشد، آن رمان فراموش خواهد شد.
مردم به من میگویند «عالیجناب عشق»، چون من عشق را به مردمی که در یک دوره آن را فراموش کردند شناساندم. سعدی میگوید: «چنان قحط سالی شد اندر دمشق، که مردم فراموش کردند عشق». در داستان من اصلا مسائل جنسی وجود ندارد اما عدهای گمان میکنند چون از عشق حرف میزنم پس قصههایم ریشه در مسائل جنسی دارند.
گمان میکنم در طول این ۱۲ سالی که کتابهای من به کلی ممنوعیت چاپ داشت، از روی برخی آثارم بیش از ۱۵۰ هزار نسخه به صورت قاچاق فروش رفت و جالب اینکه من نویسنده نمیدانم چه کسی آن را چاپ و چه کسی آن را وارد بازار کرده است. شاید آن آدم با پول آثاری که من نوشتهام کاخ ساخته باشد اما من ۱۴ سال است پراید سوارم. البته به این مسائل فکر نمیکنم، چون اتومبیل به انسان شخصیت نمیدهد و این انسان است که به اتومبیلش تشخص میدهد. در دورانی که از نظر مالی شرایط مساعدی داشتم بیامو سوار میشدم. من هم میتوانستم به خارج از کشور بروم. من آدم مخاطبسازی هستم و میتوانستم در رادیو، تلوزیون و ماهواره فعالیت کنم و پیشنهادهای زیادی هم به من شد اما راستش را بخواهید من بدون ایران هیچم. وقتی برای دیدن بچههایم به خارج از کشور میروم، بیش از یک ماه نمیتوانم آنجا بمانم و سؤالم این است؛ حالا که در ایران زندگی میکنم چرا بهخاطر گذشته این همه از من انتقامجویی میکنید؟ مگر من سیاسیام؟ من فقط یک نویسندهام.
شما به عنوان یک نویسنده مطرح و مورد علاقه نسل جوان چه کتابهایی را به خوانندگان پیشنهاد میکنید؟
از خودم «عالیجناب عشق» و «آبی عشق» را که الان در بازار هم هست پیشنهاد میکنم. «بامداد خمار» اثر خانم فتانه حاجسیدجوادی هم کتاب خوبی است. کتاب «جای خالی سلوچ» نوشته محمود دولتآبادی نیز کتاب خواندنی است. از نویسندگان خارجی کتاب «زنگها برای که به صدا درمیآیند؟» اثر ارنست همینگوی و کتاب «آنا کارنینا» که از بهترین نوشتههای تولستوی است.
منبع: وقایع اتفاقیه
حدود هفده سال پیش و در زمان جدی شدن بحران هستهای، در تحریریه روزنامه بحثی…
بیشک وجود سکولاریسم آمرانه یا فرمایشی که توسط پهلویها در ایران برقرارشد تاثیر مهمی در…
کیانوش سنجری خودکشی کرد یک روایت این است که کیانوش سنجری، جوان نازنین و فعال…
ناترازیهای گوناگون، بهویژه در زمینههایی مانند توزیع برق، سوخت و بودجه، چیزی نیست که بتوان…
۱- چند روز پیش، مدرسه آزاد فکری در ایران، جلسه مناظرهای بین علیدوست و سروش…
آنچه وضعیت خاصی به این دوره از انتخابات آمریکا داده، ویژگی دوران کنونی است که…