واکنش جهانی نسبت به گام چهارم در کاهش تعهدات برجامی: محکوم است

زیتون– ساعتی پس از اعلام رسمی «گام چهارم در کاهش تعهدات برجامی» ایران، اتحادیه اروپا با انتقاد از این اقدام از تهران خواستند به اجرای تمام و کمال برجام بازگردد.

حسن روحانی،‌ رییس جمهوری، صبح امروز (سه شنبه) رسما آغاز گام چهارم از کاهش تعهدات ایران در چارچوب برجام را اعلام کرد.

به گفته روحانی، «آغاز گازدهی به سانتریفیوژ‌ها در [تاسیسات اتمی] فردو» در نزدیکی شهر قم چهارمین گام ایران در راستای کاستن از تعهدات برجامی خود خواهد بود.

خبرگزاری رویترز ساعتی پیش به نقل از سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اقدام دولت حسن روحانی را مخالف مفاد توافق اتمی موسوم به برجام توصیف کرد.

به گفته آنیس ون درمول، سخنگو، «افزایش ظرفیت غنی‌سازی خلاف مفاد توافق‌نامه وین است.»

رادیو فردا خبر داد که او همچنین گفت که دولت فرانسه به عنوان یکی از شرکای برجام برای تصمیم‌گیری درباره پاسخ مناسب به این اقدام در انتظار گزارش رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد ماند.

بیشتر بخوانید:

رییس سازمان انرژی اتمی: ظرفیت غنی سازی ما به ۸ هزار و ۶۶۰ سو رسیده

بیشتر بخوانید:

گام چهارم در کاهش تعهدات برجامی: گازدهی به سانترفیوژهای فردو آغاز می‌شود

از سوی دیگر سخنگوی کاخ کرملین با ابراز نگرانی نسبت به گام چهارم ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی‌اش تاکید کرد که نابودی توافق جامع هسته‌ای هیچ نتیجه خوبی در بر ندارد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه پس از آنکه ایران اعلام کرد گام چهارم برای کاهش اجرای تعهداتش در برجام را اجرایی می‌کند، گفت: «روسیه نگرانی‌های تهران نسبت به تحریم‌ها را درک می‌کند، اما ما اقدام ایران (درخصوص برجام) را نیز نگران کننده می‌دانیم.»

پسکوف تاکید کرد: «ما از نگرانی‌های ایران، باتوجه به سابقه برخی کشور‌ها و تحریم‌های غیرقانونی و غیر قابل قبول (آمریکا) علیه ایران مطلع هستیم، اما به‌طور همزمان، تحولات پیرامون این وضعیت را با نگرانی دنبال می‌کنیم چراکه نابودی توافق جامع هسته‌ای هیچ نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا٬ نیز به کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته توسط تهران را ادامه باج خواهی هسته ای جمهوری اسلامی از جهان دانست و ابراز امیدواری کرد اروپا به کمپین فشار حداکثری آمریکا بپیوندد.

او گفت: «به نظرم اروپاییها به تازگی متوجه شده اند که رژیم ایران در مسیر اشتباهی حرکت می کند.»

مایک پمپئو افزود: «شما به اقدام آن‌ها در زمینه سوخت هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم اشاره کردید. به نظر من اروپایی‌ها به این درک رسیده‌اند که واقعیت را آن‌گونه که هست ببینند؛ یعنی رژیمی که قصد و هدفش، استفاده از مواد هسته‌ای برای اخاذی پول از اروپا و غرب است.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. اینکه دیگران چه فکر میکنند مهم نیست، هدف گسترش شیعه در جهان است. محو اسراییل و طویله کردن کاخ سفید در مرحله اول این هدف مقدس قرار دارد. همان طور که آن استاد محترم دانشگاه شریف فرمودند، به امید روزی که نماز جمأعت در یکی از کرات دیگر بر پا شود. البته نفرمودند کدام کره

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »