تزریق گاز به سانتریفیوژها فرودو در حضور بازرسان آژانس انرژی هسته‌ای

زیتون– سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به آغاز گام چهارم کاهش تعهد ایران به برجام، گفت بازرسان این نهاد در ایران هستند و اطلاعات مربوطه را به وین گزارش می‌دهند.

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) در واکنش به اعلام آغاز گام چهارم کاهش تعهد ایران به توافق هسته‌ای، تأیید کرد که این اقدام با نظارت این نهاد بین‌المللی انجام می‌شود.

به نوشته خبرگزاری رویترز سخنگوی آژانس در بیانیه‌ای گفت: «ما از گزارش‌های امروز رسانه‌ها در مورد فردو مطلع هستیم. بازرسان آژانس در ایران در محل حضور دارند و هرگونه فعالیت مرتبطی را به مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گزارش می‌کنند.»

روز گذشته حسن روحانی٬ رییس جمهوری٬ اعلام کرد که تهران در ادامه روند کاهش تعهد خود به برجام، از روز چهارشنبه گازدهی به سانتریفیوژهای نصب‌شده در تأسیسات فردو را آغاز می‌کند.

ساعاتی پیش هم اعلام شد مخزن ۲۸۰۰ کیلویی حاوی حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم گاز هگزا فلوراید اورانیوم (UF6) در سالن خوراک دهی مجتمع فردو قرار گرفته است.

بر اساس بیانیه سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، این اقدام تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفته است.

بیش از یک سال و نیم است که آمریکا به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده و دیگر کشورهای باقی‌مانده در این توافق هم نتوانسته‌اند آنطور که وعده داده بودند، آثار منفی تحریم‌های یکجانبه آمریکا را جبران کنند.

ایران در واکنش به این وضعیت، از اردیبهشت ماه امسال و با استناد به دو بند از برجام، روند کاهش پایبندی به برجام را آغاز کرد.

در همین رابطه سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که ساعت ۱۲ امشب (چهارشنبه) گاز به سانتریفیوژها در فردو تزریق می‌شود و چند ساعت طول می‌کشد تا به پایداری برسد و روز شنبه به مرحله‌ای می‌رسیم که حدود ۴.۵ درصد غنی سازی خواهیم داشت.

به گزارش فارس، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفتگویی درباره آغاز عملیات اجرای گام چهارم در مجتمع غنی سازی شهید مسعود علیمحمدی در فردو عنوان کرد: امروز (چهارشنبه) مخزن ۲۸۰۰ کیلویی حاوی حدود ۲ هزار کیلوگرم گاز هگزافلوراید اورانیوم UF6، از مجتمع غنی سازی شهید احمدی‌روشن نطنز به سایت شهید علیمحمدی فردو منتقل شد و این انتقال حدود دو سه ساعت پیش تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شد.

او با ذکر این نکته که قرار بود بر اساس برجام غنی سازی در فردو انجام نشود و مواد هسته‌ای در آن وجود نداشته باشد، یادآور شد: در حال حاضر این اتفاق رخ می‌دهد که هم مواد هسته‌ای در فردو باشد و هم غنی سازی انجام شود.

معاون سازمان انرژی اتمی به مراحل فرآیند غنی سازی اشاره کرد و افزود: فرآیند غنی سازی چند مرحله دارد که مرحله اول انتقال مواد است که انجام شد، در مرحله دوم باید این مواد به خطوط خوراک وصل شود و بعد از آن مراحل دیگری هست که در چند ساعت آینده این مراحل انجام می‌شود.

کمالوندی ادامه داد: ساعت ۱۲ امشب عملا گاز را به سانتریفیوژها تزریق می‌کنیم و چند ساعت طول می‌کشد تا به مرحله پایداری برسد و تا روز شنبه (۱۸ آبان) که مجددا بازرسان آژانس خواهند آمد، ما به مرحله‌ای می‌رسیم که حدود ۴.۵ درصد غنی سازی خواهیم داشت.

وی همچنین اظهار داشت: ما به تمام چرخه سوخت مسلط هستیم از اکتشاف، استخراج و غنی سازی تا پسمانداری.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »