انقضای یک قرارداد؛ اردن زمین‌هایش را از اسرائیل پس گرفت

زیتون– اردن پس از ۲۵ سال دو منطقه مرزی خود را  از اسرائیل پس گرفت.

قرارداد اجاره ۲۵ ساله بین اسرائیل و اردن بر سر مناطق مرزی این کشور به پایان رسید و این  مناطق از حاکمیت اسرائیل خارج شد. رویترز در این باره نوشت: «به همین دلیل کشاورزان اسرائیلی در سال جاری در مرز اردن برداشت تلخی را تجربه کردند.»

 عصر ایران به نقل از رویترز خبر داد که طبق توافق‌نامه صلح اسرائیل- اردن  (وادی عربه) ۱۹۹۴ دو منطقه مرزی الباقوره و الغمر اردن به مدت ۲۵ سال به اجاره اسرائیل واگذار شد که در اختیار مالکان و کشاورزان اسرائیل قرار داشت هم اکنون به حاکمیت اردن بازگشت. مساحت منطقه الباقوره حدود ۶ هزار هکتار  و مساحت منطقه الغمر بیش از ۴ هزار هکتار است.

در سال ۲۰۱۸، اردن اعلام کرد که تمایلی به تمدید قرارداد ندارد. این موضع به نوعی نشانگر افزایش دلسردی در روابط دیپلماتیک بین اردن و اسرائیل است.

عبدالله دوم٬ پادشاه اردن٬ روز یکشنبه ۱۹ آبان رسما پایان دوره این توافق ۲۵ ساله را اعلام کرد. بیشتر مردم اردن این قرارداد را نشانه تحقیر اردن و این اقدام را “اشغال” سرزمین‌شان توسط اسرائیل می‌دانند.

پادشاه اردن در روز یکشنبه در سخرانی آغازین  پارلمان این کشور گفت: «من پایان دوره تسلط اسرائیل بر الباقوره و الغمر را اعلام و حاکمیت خود روی هر سانت از این سرزمین را اعلام می‌کنم.»

برای کشاورزان اسرائیلی اما انقضای این قرارداد ضربه شدیدی محسوب می‌شود.

براساس قرارداد صلح اسرائیل- اردن در سال  ۱۹۹۴ حاکمیت اردن بر این منطقه تائید شد. اسرائیلی‌های منطقه نیز از حق مالکیت خصوصی بر روی زمین‌ها و حق سفر بی‌مجوز و رایگان به این منطقه برخوردار بودند.

این مناطق در زبان عبری نهرائیم نامیده می‌شود. نهرائیم به معنای «دو رودخانه» است و محل تلاقی رودخانه یرموک و رود اردن است.

الی آرازی٬ یک کشاورز ۷۴ سال و عضو جامعه کشاورزان اسرائیل که روی یکی از مناطق تحت تسلط اسرائیل در اردن کار می‌کرد در این باره گفته است: «این اتفاق مانند مشتی بر صورت ماست.»

او ادامه داد: «کشاورزان در این منطقه در ۷۰ سال گذشته ذرت، زیتون، آواکادو و موز کاشته‌اند.»

براساس اعلام مقامات اردن- اسرائیل احترام به حقوق اسرائیلی‌ها برای برداشت محصولات در این مناطق رعایت خواهد شد اما بدون مقرارت ویژه، آنها در حین عبور و مرور از مرز با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

وزیر خارجه اسرائیل نیز در این باره گفت: «دولت اردن به کشاورزان اسرائیل اجازه می‌دهد تا محصولات خود را که قبل از تاریخ انقضای توافقنامه کاشته شده، برداشت کنند.»

اردن  و مصر تنها کشورهای عربی هستند که با اسرائیل قرارداد صلح دارند و اسرائیل را به رسمیت می‌شناسند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »