حمایت آیت‌الله سیستانی از اعتراضات اخیر مردم عراق

زیتون– آیت‌الله علی سیستانی٬ از مراج تقلید شیعیان در نجف٬ از اعتراضات اخیر مردم عراق حمایت کرد.

در نماز جمعه روز گذشته شهر کربلا احمد الصافی، نماینده آیت‌الله سیستانی٬ بیانیه‌ او را قرائت و به نقل از این مرجع تقلید شیعیان تاکید کرد که « عراق هرگز شبیه به دوران پیش از اعتراضات نخواهد شد.»

طی یک ماه و نیمی که از آغاز اعتراض‌های مردم عراق می‌گذرد، ابعاد تظاهرات گسترش یافته و خواسته‌هایی بنیادین‌تر مانند لزوم اصلاحات نظام سیاسی کشور، از سوی مخالفان مطرح شده است.

در بیانیه آیت‌الله سیستانی تاکید شده است که نباید اجازه مداخله طرف خارجی در تظاهرات عراق داده شود. مداخله خارجی هشداری را نسبت به خطرات بزرگ ایجاد می‌کند.

نماینده آیت‌الله سیستانی٬ الصافی٬ در ادامه تصریح کرد است که خواسته‌های معترضان به ویژه تعقیب فاسدان اصلی، آنطور که باید، تا به امروز محقق نشده است. او همچنین تاکید کرد که تردیدهایی نسبت به میزان جدیت گروه‌های سیاسی به اجرای خواسته‌های تظاهرکنندگان وجود دارد.

این مرجع تقلید شیعیان همچنین اعلام کرد: «ما مخالف تعلل ورزیدن از سوی دولت در اجرای خواسته‌های تظاهرکنندگان هستیم.»

در این بیانیه همچنین مرجعیت شعیان عراق قاطعانه تصریح کرد که خواهان قانون انتخابات منصفانه و غیرجانبدارانه‌ای برای «تغییر قدرت‌های حاکم» شده است.

آیت‌الله سیستانی در ادامه افزود: «تمامی گروه‌های سیاسی، کشور را به غنیمتی برای خود تبدیل کرده‌اند و مردم به تنهائی وارد نبرد برای تحقق اصلاحات شده‌اند. تظاهرکنندگان برای رهایی از فساد و خرابی، راهی جز تظاهرات پیدا نکردند.»

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »