توافق در سرکوب

جایی که «دولت‌‌های موازی» به‌هم رسیدند

زیتون ـ محمدرضا سرداری: سرکوب گسترده و بی‌سابقه اعتراضات مردمی به گرانی قیمت بنزین در ایران وارد سومین روز خویش شده است. گزارش‌های رسمی و غیررسمی نشان می‌دهد در اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به معترضین تعدادی از شهروندان جان خویش را از دست داده‌اند.

شاهد علوی روزنامه‌نگار به نقل از یک مقام آگاه در وزارت کشور در توییتر خود نوشته است که اعتراضات اخیر تا کنون ۲۰۰ کشته و ۳ هزار زخمی برجای گذاشته است. از سوی دیگر گزارش‌های زیادی از تخریب اماکن عمومی در شبکه‌های رسمی دولتی و همچنین شبکه‌های مجازی دیده شده که معترضین آن را به نیروهای امنیتی و مقامات رسمی آن را به معترضین نسبت می‌دهد.

برخی از شهروندان در تماس تلفنی با شبکه‌های فارسی‌زبان خارج کشور گفته‌اند خود شاهد بودند لباس شخصی‌ها و نیروهای امنیتی دست به تخریب و آتش زدن بانک‌ها زده‌اند. حوادث در ایران در حالی وارد چهارمین روز خویش می‌شود دسترسی شهروندان به اینترنت در سراسر کشور تقریباً قطع است. اما تفاوت این اعتراضات با ناآرامی‌های گذشته در چیست و مقامات در جمهوری اسلامی چه واکنشی در این زمینه نشان داده‌اند.

رهبر: معترضین اشرارند

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نخستین مقام رسمی بود که ضمن دفاع تمام قد از مصوبه سران قوا برای گران کردن بنزین، معترضین را اشرار خواند و حساب آنان را از مردم جدا کرد. وی البته از مشکلاتی گفت که به کشته شدن تعدادی  این اعتراضات منجر شد و توضیح نداد که مشکل چه بوده که نیروهای امنیتی مجبور به شلیک مستقیم به معترضین شدند.

پس از موضع‌گیری وی برخی از نمایندگان فراکسیون امید مجلس از جمله محمود صادقی که قصد داشتند طرح سه فوریتی برای لغو مصوبه سران قوا را در مجلس مطرح کنند از اقدام خویش صرف‌نظر کرده و در عوض اعلام کردند که از سمت نمایندگی مجلس استعفا خواهند داد. برخی از آنان نیز اعلام کردند مجلس در رأس امور نیست و در جریان این تصمیم گیری قرار نداشته است. با این وجود امروز از استعفای هیچ نماینده‌ای خبری مخابره نشد.

دولت: معترضین تروریستند اما عددی نیستند

حسن روحانی نیز یک روز پس از اعتراضات به حوادث اخیر به معترضین واکنش تندی نشان داد و رانندگانی که با ماشین‌های خود بزرگراه‌های اصلی را مسدود کرده بودند را تهدید کرد که دوربین‌های دقیق قادرند تا آنان شناسایی کنند.

او از ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه خواست تا با معترضین برخورد کند. این در حالی است که روحانی  پیش‌تر در مبارزات انتخاباتی سال ۹۶ به ابراهیم رئیسی طعنه می‌زد که جز کشتن و اعدام کردن کاری در این سال‌ها نکرده است.

روحانی از رئیس قوه قضاییه خواست تا با معترضین برخورد کند. این در حالی است که روحانی  پیش‌تر در مبارزات انتخاباتی سال ۹۶ به ابراهیم رئیسی طعنه می‌زد که جز کشتن و اعدام کردن کاری در این سال‌ها نکرده است.

وی همچنین معترضین را انگشت‌شمار خواند و گفت در فیلم‌ها دیده که آنان «عددی» نیستند. علی ربیعی، سخنگوی دولت هم که سال‌ها در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با روحانی همکاری کرده  در اظهاراتی معترضان را تروریست توصیف کرد و گفت رفتار برخی به گفته وی اغتشاشگر شبیه حرکات تروریستی قدیم در ایران است:« در برخی گزارش‌های عده‌ای از سلاح‌های گرم و سرد استفاده کردند. پرسنل نیروی انتظامی آسیب دیدند و متأسفانه شهید هم دادند که به خانواده‌هایشان تبریک و تسلیت می‌گوییم.» وی در این اظهارات هیچ اشاره‌ای به کشته شدن شهروندان در حوادث سه روز گذشته نکرد.

سپاه: قاطعانه برخورد می‌کنیم
سپاه پاسداران نیز سه روز پس از ناآرامی‌ها در سراسر کشور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با معترضین سخت برخورد خواهد شد. این در حالی است که طبق مشاهدات میدانی برخورد نیروهای امنیتی در این دوره سرکوب گرایانه‌تر از پیش بوده و برای نخستین بار نیروهای امنیتی به صورت مستقیم روی مردم آتش گشودند.

سپاه در بیانیه خویش در دنبال‌روی از آیت الله خامنه‌ای معترضین را تحریک شده خاندان پهلوی؛ سازمان مجاهدین خلق  و همچنین رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران خواند. برخی مقامات سپاه نیز از سعه صدر در برخورد با معترضین سخن گفتند و از دستگیری عوامل اصلی ناآرامی‌ها خبر دادند.

روزنامه نگاران داخلی، توجیه گر وضع موجود

در شرایطی که دسترسی به اینترنت در سراسر کشور تقریباً قطع بود؛ برخی از خبرنگاران در توییتر آنلاین ظاهر می‌شدند و در توییت‌هایی با حمایت از تصمیم نظام در گرانی بنزین، شرایط در کشور را عادی جلوه می‌دادند.

علی اصغر شفیعیان، مدیر سایت انصاف‌نیوز، نزدیک به دولت در این زمینه با یک رشته توییت استعفای نمایندگان معترض را نمایشی خواند. مهدیانی، سردبیر ایلنا نیز ضمن توییت کردن اخبار رسمی جمهوری اسلامی درباره اعتراضات از کشته شدن یک مأمور امنیتی به ضرب گلوله خبر داد.

ارسال گزارش‌های یک سویه از سوی تعدادی از روزنامه‌نگاران داخل کشور باعث شد تا موضوع استفاده رانتی از اینترنت مورد توجه برخی از کاربران اینترنت قرار گیرد.

ارسال گزارش‌های یک سویه از سوی تعدادی از روزنامه‌نگاران داخل کشور باعث شد تا موضوع استفاده رانتی از اینترنت مورد توجه برخی از کاربران اینترنت قرار گیرد.

اصلاح طلبان؛ بیانیه‌ای برای رفع تکلیف

تنها واکنش اصلاح طلبان به حوادث اخیر صدور یک بیانیه بود که حق اعتراض مسالمت آمیز را به رسمیت شناخت و همچنین شلیک به معترضین را جنایت خواند. در این بیانیه از دولت خواسته شده تا عوامل تیراندازی به مردم شناسایی و مجازات شوند اما ظاهراً این بیانیه بدون اطلاع از تصمیم سران قوا برای سرکوب همه جانبه و شکل گیری یک حاکمیت یکدست صادر شده بود. در این میان سران اصلاح طلب از جمله محمد خاتمی تا کنون هیچ واکنشی به اعتراضات اخیر از خویش نشان ندادند و در مقابل کشته شدن معترضین سکوت اختیار کرده‌اند.

آغاز حاکمیت یکدست
یکی از نتایج اولیه اعتراضات اخیر پایان کار دولت موازی و شکل‌گیری یک دولت یکدست است. رویدادی که برخی آن را کودتای اقتصادی یا کودتا علیه مجلس توصیف کرده‌اند.

با یکدست شدن مواضع مقامات جمهوری اسلامی و حتی رسانه‌ها و روزنامه نگاران وابسته، به نظر می‌رسد بحران اقتصادی ناشی از تحریم شرایط را به سمتی سوق داده که جمهوری اسلامی برای بقای خویش باید حاکمیت را یکدست کند تا بتواند بحران‌های پیش رو را تحمل کند. از این رو انتظار می‌رود در صورت فروکش کردن اعتراضات؛ فضای پلیسی و امنیتی شدیدتری بر کشور حاکم شود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

6 پاسخ

  1. جنابان ناشناس!
    اول عالیجناب اول،
    اسم اینجانب، علی تبریزی است، نه آنکه بر خودم گذاشته ام! نظر خودم را بر اساس اطلاعات و مطالعات و مشاهدات و تجربیاتم گفته ام. و فعلا به دلائل شخصی، مدتی است در ایران به سر نمیبرم. اما اگر در ایران هم بودم، بخاطر سه هزار تومان شدن بنزین، نه خودم را در معرض تیر قرار میدادم و نه به کسی توصیه میکردم که چنین کند. شما هر کس که باشی، اینرا یاد بگیر که افراد در نظر دادن آزادند. فقط بهتر است در نظر دادنشان کسی را تهمت و برچسب نزنند. کمی ظرفیت داشته باشند. و الا خدا میداند اگر به قدرت برسند، آبا بهتر از حکام ظالم فعلی عمل کنند!
    حداقل در دوران ضعف و بی قدرتی، کمی تمرین دموکراسی و تحمل کنند، شاید اگر به قدرت رسیدند به درد خورد!
    حکام فعلی، بخصوص جناب رهبر، اگر نمیدانی، روزی روزگاری در تبعید و زندان بوده است!
    جنابعالی اگر غیب گو و کف بین هستی، و به ضرس قاطع میگی ایران سوریه و … نمیشود، نظرت محترم. ولی من باور ندارم!
    تمدن ها و قدرت ها در طول تاریخ می آیند و میروند.

    من میلیاردر نیستم ولی خرج خودم و خانواده ام را با کار کردن در میآورم. کامنت ها را هم در اوقات فراغت، گاهی در راهبندان، و گاهی در مجالس و میتینگ ها و در جمع که نشسته ام، با اجازه تان می نویسم، گاهی هم در منزلم، بقول شما و ضمن استراحت مینویسم. اگر کار بدیست، بفرمائید!
    در ضمن اینقدر مردانگی دارم که از توهین و اهانت امثال شما نترسم و اسمم را بنویسم. در ضمن در جوانی، یک وقت هائی سینه ام را سپر کرده ام٫ لازم نیست به شما گزارش بدهم!
    الان به جوانها توصیه میکنم، جانشان را فدای قدرت طلبی مدعیان نکنند و بسوزند و بسازند! تا شر ترامپ و ترامپیست ها از سر مملکت کم شود، تا بعد …
    اگر یک رهبری و مدیریت و برنامه درستی برای مبارزه بود، خطر کنند، آنهم نه زیاد! به اندازه ی خطر کن های شاغل و محرک و بلکه متحرک! در ایران اینترنشنال و بی بی سی و من و تو و صدای آمریکا و انگلیس و روسیه و چین و فرانسه.

    اما ناشناس محترم دوم!
    با عمده و اصل صحبت شما موافقم، اما در اینکه چه باید کرد، باید با هم فکر و مباحثه کنیم. عاقبت سنجی کنیم و راه کار ها را مقایسه کنیم. نمبشود به تحریک شبکه های رسانه ای مشکوک و غالبا مزدور، جوانان خام و تاریخ ندیده را جلوی گلوله فرستاد. و حتی زمینه را برای حملات ناتو، مثل لیبی، فراهم کرد و بعد جنگ قبائل رجوی و شاهزاده و ترکان بازی فوتبال تراکتور سازی (سرزمین پیشه وری) و حزب دموکرات و کومله کردستان و جنبش های خلق عرب و بلوچ و ریگی و زم و زمزاده ها و فرهودی و نوری زاده و …بشود.

  2. آقای تبریزی عزیز، بزرگترین براندازان نظام در بیت رهبری نشسته اند و در راس همه شخص ولی فقیه. وقتی که مجلس با بک جمله من هم حمایت میکنم جازده و طرح لغو افزایش قیمت بنزین را پس میگیرد دیگر مجلس نیست، تنها مجموعه ای است از مجیزگویان حقوق بگیر قدرت.
    وقتی اینترنت را قطع کرده و مردم را پای تلویزیونهای پول بگیر عربستان و اسرائیل بنشاند، به اتحادی نا مقدس با مزدوران بیگانه تن داده: در ایران خامنه ای مدعی میشود که اینها مردم نیستند و در خارج کسانی به دروغ مدعی رهبری اعتراضات شده و برای بزرگنمایی مسئولیت خشونتهای ساخته و پرداخته حکومت را برعهده میگیرند و میخواهند از ایران چهره ای شبیه لیبی قبل از سقوط قذافی بسازند تا اربابانشان به ایران هم حمله ور شوند. نه سلطتنت طلبان و نه مجاهدین هیچ جایگاهی در بین مردم ندارند و تنها بهانه های لازم برای سرکوب را برای رژیم فراهم میکنند. و رژیم رژیم آنقدر ذکاوت دارد که برای سرکوب مردم سنگ ها را بسته و سگ ها را رها کند. بهمین دلیل است که به آنها میدان میدهد. این بازی مورد اقبال اصلاح طلبان هم واقع شده.

  3. جناب آقایی که خودت رو علی تبریزی نام گذاشتی، ایران هرگز تجزیه نخواهد شد و سوریه ای هم نخواهد شد. سوریه قبل از اینکه کشوری مستقل شود استانی از کشور عثمانی بود در همان زمان نیز که استان بود اختلافات عدیده بین ساکنین آن وجود داشت، ایران چندین سده سابقه سکونت مسالمت آمیز اقوام مختلف را دارد و اقوام آن به هم وابسته و علاقمند هستند، نمیدانم سنگ کی و چی را به سینه میزنی با این ترساندن از سوریه ای شدن که عملا آب در آسیاب جمهوری اسلامی است. جمهوری اسلامی به دست خود در حال کندن قبر خود است، اتفاقا کاری کرده که امسال نسبت به سال ۹۶ این ترس کذایی که امثال جنابعالی قصد انداختن در جان ساکنین این سرزمین مصیبت زده را دارید، کمتر وجود داشته تعداد افراد بیشتری در اعتراضات شرکت کرده و دودلی سال ۹۶ کمتر شده است.
    اگر طرفدار جمهوری اسلامی هستید مرد و مردانه بگویید و اطلاعاتی بازی در نیاورید که شامه خوانندگان بسیار تیزتر از آن است که کسی بخواهد برایشان فیلم بازی کند.
    یعنی چی مردم برای هیچی کشته می شوند؟ نکنه میلیاردر هستی و بنزین سه هزار تومنی که هیچ صد هزار تومنی نیز تکونت نمیده؟ چرا به کشته شدگان توهین می کنی؟ خودت چکار کردی؟ نشستی توی خونه ات احتمالا در خارج از کشور و در سایتها کامنت میزاری؟ مرد بودی یک دفعه و فقط یک دفعه میومدی توی تظاهرات ایران شرکت می کردی ببینی سینه سپر کردن جلوی سرب داغ یک مشت وحوش طرفدار ولایت چه مزه ای داره؟

  4. شما هم با براندازان یکدست شده اید!
    بلکه با ترامپ و پمپئو که امروز ساختن مسکن در اراضی اشغالی را مشروع و قانونی خواند، همراه شده اید.
    به هم در!
    بیرون نشسته اید و زخمی و کشته شدن مردم را، برای هیچی! به روی خود نمی آورید.
    میخواهید ایران به چه سمتی برود؟ تحت استبداد هست، تحت تحریم ترویستی ترامپ هست. آشوب و خرابی هم بدست مردم و قوای انتظامی پیش برود؟
    که به کجا برسیم؟
    به سوریه، یا افغانستان، یا لیبی و سومالی و سودان؟ عراق یا …
    چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی؟

  5. این خیزش مردم و سرکوب وحشیانه رژیم درنده خوی جمهوری اسلامی فارغ از هر نتیجه عینی کوتاه مدت بزرگترین دستاورد آن شکافی عمیق میان مردم و حاکمیت است که هرنوع سازشی در اینده را برای همیشه از میان برد درواقع روح حکومت اسلامی سقوط کرده و تنها ظاهری از ان هنوز پابرجاست که بی تردیدنظام انقدر اسیب پذیر شده تا فروپاشی قطعی ان چیزی باقی نمانده است .

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توافق در سرکوب

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »