واکنش مهدی کروبی به اعتراضات و کشتار اخیر

از سکوت رجال سیاسی در برابر چنین فجایعی در عجبم

زیتون– مهدی کروبی٬ از رهبران در حصر «جنیش سبز» در پیامی به مناسبت حوادث اخیر ایران تاکید کرد که «از سکوت رجال سیاسی و جریان های مؤثر در قبال چنین فجایعی در عجبم.»

مهدی کروبی در این پیام که با «انا لله و انا الیه راجعون» شروع می‌شود ضمن اشاره به «اعتراض فراگیر مردمی در مقابل تصمیم اخیر نظام در افزایش ناگهانی قیمت بنزین» نوشت: «اعتراضی که نشان از اوج فشار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بر مردم عزیزمان داشت و متاسفانه حکومت به جای شنیدن صدای معترضین، آنان را همچون سالهای ٨٨ و ٩۶ به روشی خشن سرکوب کرد. در این میان متاسفانه تعداد زیادی جان خود را از دست دادند و تعداد بیشتری مجروح شدند و هزاران نفر هم راهی بازداشتگاه ها شدند. اینجانب لازم می دانم مراتب تسلیت و همدردی خود را با ملت شریف ایران و خانواده‌هایی که عزیزان خود را در حوادث اخیر از دست داده اند اعلام دارم. از مقامات قضایی هم می خواهم زمینه اخلاص و رهایی بازداشت شدگان اخیر که اکثر آنها بنا به گفته مقامات از طبقات محروم جامعه هستند را هرچه سریعتر فراهم سازند.»

در ادامه این پیام که توسط وب‌سایت سحام نیوز٬ نزدیک به مهدی کروبی٬ منتشر شده٬ آمده است: «می دانیم که خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های یکجانبه نه تنها کمر آحاد ملت بخصوص طبقات محروم را شکسته بلکه به بهانه جنگ اقتصادی بستری برای اداره حکومت به شیوه قجری فراهم آورده که خروجی آن تشدید فساد و تبعیض در تمامی ارکان حکومت بوده است. در این مسیر نهادهای قانونی هم کارکرد خود را از دست داده اند و تصمیات اساسی از جمله چنین تصمیم مهمی پشت درهای بسته توسط دولت پنهان صورت می پذیرد.»

این رهبر در حصر «جنبش سبز» در ادامه افزود: «پیش تر در مجلس ششم مقرر شده بود که افزایش حامل های انرژی در یک پروسه زمانی صورت گیرد نه آنکه برای سال ها قیمت بنزین ثابت گردد و یکباره بدون بحث در مجلس و اقناع افکار عمومی، با سیصد درصد افزایش آنهم در شرایط سخت اقتصادی به اجرا گذاشته شود. بدتر آنکه در مقابل اعتراض به حق مردم، هم نظام و هم دولت به زبان تهدید سخن بگویند و متعاقب آن ماشین سرکوب با خشونت غیرقابل وصفی بکار گرفته شود. انتشار بخشی از صحنه‌های دلخراش و تکان دهنده آن دل هر انسان آزاده‌ای را به‌درد می ‌آورد. روشن شدن ابعاد مختلف این فاجعه از جمله شناسایی و مجازات کسانی که به روی ملت تیراندازی مستقیم کردند نیازمند کمیته ی مستقل حقیقت یاب است. گزارش این کمیته همچنین مشخص خواهد کرد چه کسانی اموال عمومی را تخریب کردند.»

مهدی کروبی در این پیام که امروز (پنج شنبه ۷ آذر) منتشر شده٬ تاکید دارد: «ملتی که منافع ملی اش قربانی منافع و تصمیم های غیر عقلایی جمع اندکی گردیده این روزها سخنان عجیبی می شنود. فرمانده جدید سپاه این سرلشکر یک شبه اعتراض به حق مردم را جنگ و سناریو کامل جهانی می نامد و دیگر عضو این نهاد نظامی سرکوب چند روزه زن و مرد بی دفاع این سرزمین را پیروزی در جنگ جهانی تمام عیار می خواند و عجیب آنکه کسی هم آنان را از بیان چنین سخنان سفیهانه ای که بدون تردید شعله های خشم و نفرت ملت را دوچندان می کند، بر حذر نمی دارد. از سکوت رجال سیاسی و جریان های مؤثر در قبال چنین فجایعی در عجبم.»

به نوشته رییس مجلس ششم ریشه و بستر اعتراضات اخیر را باید در فساد، تحقیر، تبعیض و نابرابری حاکم جستجو کرد نه در آن سوی آب ها. امام از بدو انقلاب دغدغه معیشت مردم را داشتند و فرمودند: به حسب انصاف، به حسب وجدان، این مردمی که شماها را روی کار آورده‌اند، این مردم زاغه‌نشین که شماها را روی مسند نشانده‌اند ملاحظه آن‌ها را بکنید و این جمهوری را تضعیفش نکنید. بترسید از آن روزی که مردم بفهمند در باطن ذات شما چیست و یک انفجار حاصل بشود. از آن روز بترسید که ممکن است یکی از “ایام الله”، خدای نخواسته باز پیدا بشود… .

او در ادامه به حاکمیت و دست اندرکاران هم یادآوری کرد که قطع وسایل ارتباط جمعی، سایت‌ها، موبایل‌ها، پیامک‌ها و تلویزیون‌ها راهکار غلطی است که ته مانده اعتماد مردم را بر باد خواهد داد. بپذیرید که اعتراض مطابق نص صریح قانون اساسی این میراث گران‌بهای ملت حق مردم است و احدی هم حق نادیده گرفتن این حق بنیادین را ندارد.

مهدی کروبی همچنین از دولت خواست که «ضمن دلجویی و عذرخواهی از آسیب دیدگان حوادث اخیر به جبران خسارت و پرداخت غرامت اقدام نماید. اینجانب اگر محدویت در تردد نداشتم حتما به دیدار آسیب دیدگان و خانواده های آنان می رفتم و به نوبه خود از آنان دلجویی می کردم.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. رجال سیاسی اگر رجالند و نه دنباله رو، و اگر مسئولند و متفکر، و نه مقلد و روشنفکر جوزده، فکر میکنند (مثل محمود دولت آبادی که گفته بود هم به قاسم سلیمانی نیاز داریم، هم ظریف! و در پاسخ خبرنگار مهرنامه که ناباورانه پرسیده بود، اینرا بنویسم؟ برای شما بد میشود؟! و آن پیرمرد گفته بود، بنویس حتما بنویس! من روشنفکر نیستم، ولی ” فکر ” میکنم.)
    و بعد از بالا و پائین کردن آن، بررسی سود و زیان آن ، و نتایج آن ( برای خود، و نیز جامعه) حرف میزنند.
    لِسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ، وَقَلْبُ الْأَحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِهِ. (علی ع، حکمت ۲۷ نهج البلاغه)
    چرا عاقل کند کاری
    که باز آرد پشیمانی؟
    خلاف جو حرف زدن، اتفاقا کار خیلی سختی است. مثل حرف های من ناچیز!

  2. آقای کروبی بهتر است اول خود را از این لباس خارج کند…کسوت مجزا و مقدس مآبی حاصل از آن نتیجه ای ندارد…اگر لازم شد همگی لباسی بهتر از این لباس فرنگی انتخاب میکنیم…همگی…

    سپس ایشان باید به زبان قرآن با حاکمین سخن بگوبد…ایمان و اعتقاد حاکمان را هدف قرار دهد….سیاست و اقتصاد فرع بر اعتقادات است…

    ایشان باید مدام اصول اعتقادی و ایمان را به چالش بکشند…آیا آیه ای از قرآن را ایشان مطرح کرده اند؟ آیا برداشت اشتباه از قرآن را پیش میکشند؟

    روحانیت باید ایمان را تقویت کند… با چه چیزی؟…با معجزه قر آنی…احکام قرآنی در حداقل و پیش فرض ها هستند….فلفسه اقتصاد و فلسفه سیاست در قرآن بیان شده است…

    کار اصلی روحانیت ضمن پوشیدن لباس معمول در جامعه و نشان دادن اینکه از خود مردم است و از اشتباه مصون نیست… باید با نشان دادن زیباییهای و اعجاز بیانی قرآن جهت و هدف این فلسفه ها را نشان دهند…و از قیامت بترساند…

    احکام حداقلی و پیش فرض ها در قرآن باید با درنظر گرفتن توسعه جوامع و علوم انسانی م اهداف قرآنی در دانشگاهها مطالعه و توسعه یابند….

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

واکنش مهدی کروبی به اعتراضات و کشتار اخیر

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »