بیانیه کانون نویسندگان به مناسبت اعتراضات اخیر ایران

ایران داغدار فجایع ارعاب و سرکوب است

زیتون– کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای به مناسبت روز مبارزه با سانسور، سرکوب مردم معترض در خلال انسداد‌‌های خبری و ارتباطات مجازی را محکوم کرده و یاد جان دادگان دفاع از آزادی بیان و دلاوری علیه خفقان را پاس داشته است.

سیزدهم آذر روز مبارزه با سانسور است.

کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای به پیشواز این روز رفته و با اشاره به سرکوب اعتراضات آبان ماه می‌نویسد: «… جای‌جای ایران داغدار ِفجایعی است که از رویارویی مردم با مجریان دستگاه سانسور برجای‌مانده است. هیولایی که تا پیش از آن چنگال‌های حذف، ارعاب و سرکوب را ریاکارانه بر دهان و گلوی مردم می‌فشرد و با موازینِ خودساخته افراد و گروه‌ها را به سیاه‌چاله‌های بازجویی، بازداشت‌های طولانی، دادگاه‌های غیرعلنی، حبس‌های تعزیری و تعلیقی و اعتراف‌گیری‌های اجباری می‌فرستاد و با حکم‌های واهی، هر آزاداندیش و کنشگری را به زندانی سیاسی، ممنوع از کار و ممنوع از خروج تبدیل می‌کرد، دیگربار دروازه‌مکان‌های نامعلومش را به دست نهادهای نامعلومش گشود، به نفس‌های اعتراض مردم زنده هجوم آورد و بغض‌های به فریاد آمده را آشکارا به گلوله بست.»

در بخش دیگری از بیانیه، تلاش دولت برای عملیاتی کردن ایده اینترنت ملی، تمامیت خواهی نظام مبتنی بر سانسور، برای انحصاری کردن حق سخن گفتن و سیاهی لشکر دانستن مردم خوانده شده است: «اما همگان دیدند مردمان محروم از حق مطالبه و حتی دفاع از خود، نشان دادند که در تلاش برای رسیدن به جامعه مدنی و آزاد، باید کنش جمعی علیه سانسور و رسیدن به آزادی اندیشه و بیان، از مهمترین مطالبات و اهداف باشد. پس به رغم خطرات جانی و علیرغم محاصره نظامی مجازی و واقعی، فریاد اعتراض‌شان را به صف‌های تا دندان مسلح امنیتی کوباندند تا حصارها را بشکنند.»

کانون نویسندگان در بیانیه صادره، یاد جان دادگان دفاع از آزادی بیان و دلاوری علیه خفقان را پاس داشته و خواستار آزادی بی قید و شرط همه کسانی شده که به دلیل اظهارنظر یا اعتراض، از حقوق انسانی خود محروم شده‌اند.

پس از اعلام افزایش قیمت بنزین در روز جمعه ۲۴ آبان، ده‌ها شهر ایران شاهد اعتراضات گسترده بود.

اعتراض‌های اخیر به گفته مقام‌های دولتی، در بیش از ۵۰۰ نقطه کشور، در ۲۷ استان، رخ داد و تنها شهر تهران شاهد بروز اعتراضات در ۱۰۰ نقطه از شهر بود.

«زیتون» پیشتر اعلام کرده بود که بر اساس اخباری که از یک مقام امنیتی دریافت کرده تعداد کشته شدگان پنج روز اول اعتراضات اخیر ایران افزون بر ۲۷۰ تن است. از این تعداد کشته شدن ۱۴۳ نفر روز گذشته به تایید سازمان عفو بین الملل نیز رسیده است. وبسایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، نیز شمار کشته‌ها را تا ۳۶۶ عنوان کرده است. اما  تنها نام و نشان تعداد اندکی مشخص شده است.

هفته گذشته حسین نقوی حسینی٬ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس٬ اعلام کرد که در اعتراضات اخیر بیش از «هفت هزار نفر» بازداشت شده اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

بیانیه کانون نویسندگان به مناسبت اعتراضات اخیر ایران

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »