سخنگوی دولت: دیگر نمی‌توان انتخابات را به شیوه سابق برگزار کرد

زیتون– علی ربیعی، دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری و سخنگوی دولت، در یادداشت هفتگی‌اش در روزنامه ایران تاکید کرد که بعد از اعتراضات اخیر ایران «دیگر نمی‌توان انتخابات را به شیوه سابق برگزار کرد.»

با این حال در این یادداشت آمده است که «آذرماه، ماه قانون اساسی است و حقوق شهروندی. زخمی که در آبان بر پیکره ملی ما وارد شد جز به نوشداروی حقوق اساسی ملت و جاری شدن حقوق شهروندی در حیات هرروزه شهروندان ترمیم نخواهد شد.»

پس از اعلام افزایش قیمت بنزین در روز جمعه ۲۴ آبان، ده‌ها شهر ایران شاهد اعتراضات گسترده بود.

اعتراض‌های اخیر به گفته مقام‌های دولتی، در بیش از ۵۰۰ نقطه کشور، در ۲۷ استان، رخ داد و تنها شهر تهران شاهد بروز اعتراضات در ۱۰۰ نقطه از شهر بود.

«زیتون» پیشتر اعلام کرده بود که بر اساس اخباری که از یک مقام امنیتی دریافت کرده تعداد کشته شدگان پنج روز اول اعتراضات اخیر ایران افزون بر ۲۷۰ تن است. از این تعداد کشته شدن ۱۴۳ نفر روز گذشته به تایید سازمان عفو بین الملل نیز رسیده است. وبسایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، نیز شمار کشته‌ها را تا ۳۶۶ عنوان کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش اخیر خود از کشته شدن دست‌کم ۲۰۸ نفر در جریان اعتراضات اخیر خبر داده است.

اما تنها نام و نشان تعداد اندکی مشخص شده است.

هفته گذشته حسین نقوی حسینی٬ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس٬ اعلام کرد که در اعتراضات اخیر بیش از «هفت هزار نفر» بازداشت شده اند.

اما بر اساس برآوردهای فعلی در این اعتراض‌ها حداقل ۳۶۶ نفر کشته و بیش از هشت هزار نفر بازداشت‌ شده‌اند.

سخنگوی دولت در ادامه نوشت: «در همان اوان زخم آبان، از جنگ و جدال روایتی سخن گفتم که می‌تواند در پیامد نسنجیده خود این زخم را تازه نگه دارد و شکاف‌ها وگسل را هم تعمیق کند. متأسفانه هر چه از زخم‌های التیام نیافته آبان عبور می‌کنیم، می‌بینم که چگونه آنان که در کسب مجلس و ۱۴۰۰ بهانه یافته‌اند، نه در دل غمی دارند و نه رنج و درد مردم. سرمستانه نه تنها به نقد بلکه با تحریف و توهین در پی کسب قدرت شادمانه پای می‌کوبند. باید مصیبت قربانیان و بازماندگان و داغداران را به رسمیت شناخت و غم آنها را یک غم همگانی و ملی دانست.»

به نوشته علی ربیعی «بی‌سبب نیست که رهبری بخشی از قربانیان را شهید دانستند و بخشی دیگر را که از سر هیجانات جوانی در یک آشوب جمعی ذوب شده بودند مخاطب خود قرار دادند و بر ضرورت دلجویی ملی تأکید کردند. رسانه‌های مروج جنگ و تحریم می‌خواهند آن خون‌ها را خرج عبور از اصل انتخابات و جریانی در داخل آن خون‌ها را خرج کسب قدرت کنند. باید از این روایت خونین عبور کرد که زخمی تازه می‌زند بر زخم‌های در حال بهبودی. چهره‌های اپوزیسیون‌نما در رسانه‌های طراحی شده توسط لابی‌های اسرائیلی جنگ و تحریم یکی پس از دیگری ظاهر شده و گفتمان مرگ و خون را به بیان‌های گوناگون ترویج می‌کنند. باید گفتمان زندگی را در کار آورد که آن کید صهیونیستی به کنار رود. باید از زندگی سخن گفت و انتخابات مجلس را چنان در معرض ظرفیت‌سازی نوین قرار داد که ظرفی وسیع شود برای تجلی اراده ملی همه ایرانیان با همه رنگ‌های ملی این سرزمین.»

او در این یادداشت به موضوع انتخابات پیش رو اشاره کرد و نوشت: «انتخابات در مفهوم آزاد و قانون اساسی بنیاد خود می‌تواند تبدیل به جشنواره عبور از رنج‌ها و زخم‌ها باشد و بخصوص زخم آبان را به‌ خاطره‌ای حزن‌آلود اما قابل تحمل تبدیل کند. چهل سال قبل در چنین روزهایی رفراندوم قانون اساسی با شکوه تمام خود برگزار شد و راه را بر تولد نخستین انتخابات آزاد تاریخ پارلمانی این کشور گشود. هنوز پدران قانون اساسی زنده بودند که مجلس اول به دور از هر نوع نگاه تنگ‌نظرانه و در زیر نظارت مردمی برگزارشد. ما باید فهم خودمان از قانون اساسی را به فهم آن بزرگان و پدران قانون اساسی چندان نزدیک کنیم که حضور آزادانه نامزدهای همه احزاب و همه جناح‌ها و همه سلایق ملی و مذهبی و وفاداران قانون اساسی و ایران در انتخابات و در کرسی‌های مجلس را نه فقط تحمل کنیم بلکه تنها راه نجات کشور در مقابل تحریم‌ها وتهدیدهای نوین بدانیم.»

انتخابات پیش روی مجلس این روزها محل تضاد بین مردم و برخی چهره‌های سیاسی شده است.

گروهی از مردم این انتخابات را٬ آن هم پس از سرکوب گسترده آبان‌ماه٬‌ غیر مشروع می‌دانند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. نوشدارو پس از مرگ سهراب ، پس از پایان مهلت ثبت نام ، این وزیر ارتباطات از شرکت همه سلایق ملی و مذهبی و وفاداران قانون اساسی و تجلی اراده ملی در انتخابات سخن میگوید !!
    البته که نام آن شیادی نیست !!!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »