افزایش موارد کودک همسری به دلیل «وام ازدواج»

زیتون– محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، از «افزایش چهار برابری کودک همسری در برخی نقاط ایران به دنبال افزایش وام ازدواج» خبر داد.

او هشدار داد که «افزایش رقم وام ازدواج کمکی به افزایش میزان ازدواج در کشور نمی‌کند، بلکه ممکن است زمینه ساز مشکلات و آسیب‌های دیگری نیز شود.»

تندگویان گفت: «بررسی‌ها نشان می‌دهد که در برخی از نقاط کشور که با فقر فرهنگی و اقتصادی رو به رو هستیم، از وام ازدواج برای معامله کودکان زیر ۱۵ سال استفاده می‌شود.»

او پیشنهاد داد که اگر قصد داریم برای وام ازدواج تمهیداتی بیندیشیم که جوانان بتوانند از پس بازپرداخت آن بربیایند باید قواعدی هم در مورد سنینی که می‌توانند این وام را دریافت کنند وضع شود تا چنین آسیب‌هایی به وجود نیاید.

بهناز موحدی، مدیرکل برنامه‌ریزی معاونت رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، نیز روز گذشته اعلام کرده بود که از هر هزار ازدواج در خوزستان، ۳۹ مورد زیر ۱۰ سال است.

به گفته او  بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، خوزستان رتبه دوم را در ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال دارد.

نمایندگان مجلس پیشتر طرحی برای ممنوعیت کودک همسری ارائه داده بودند. هرچند این طرح در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس٬ رای نیاورد.

طیبه سیاوشی در این رابطه گفته بود: «منتظریم گزارش عدم رای به مجلس بیاید تا ببینیم چه کار باید بکنیم. پیش از این طرح مذکور در جریان بررسی در صحن علنی قرار داشت و یک فوریت ممنوعیت عقد دختران زیر ۱۳ سال نیز تصویب شده بود.»

در همین رابطه یحیی کمالی‌پور٬ عضو هیئت رییسه کمیسیون حقوقی و قضایی گفته بود که یکی از دلایل رد این طرح «مخالفت مراجع» بوده است.

به گفته طیبه سیاوشی آمار ازدواج زیر ۹ سال بیش از ۳۰۰ نفر و آمار ازدواج زیر ۱۳ یا ۱۴ سال در دختران ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار نفر است. بازه زمانی این آمار از سوی این نماینده مشخص نشده است.

پیشتر معصومه آقاپورعلیشاهی، عضو فراکسیون زنان مجلس، از وجود ۲۴ هزار بیوه زیر ۱۸ سال در کشور خبر داده بود.

نماینده شبستر در مجلس به خبرگزاری خانه ملت گفت که پس از خراسان رضوی، استان آذربایجان شرقی رتبه دوم کودک همسری در ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۵ ساله را دارد.

این نماینده مجلس تصریح کرد در ماده ۱۰۴۱ قانونی مدنی حداقل سن ازدواج در کشور ۱۳ سال است اما ازدواج‌های پایین‌تر از این سن نیز با اجازه پدر انجام می‌شود و فراکسیون به دنبال آن است که با ممنوع کردن طرح ازدواج زیر ۱۳ سال، حداقل سن ازدواج را به ۱۵ سال افزایش دهد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »