جمهوری اسلامی «کشته شدن افراد زیادی» را تایید کرد

افشای ابعاد جدید از «کشتار ماهشهر»

زیتون– دو تن از مقامات جمهوری اسلامی امروز (چهارشنبه) تایید کردند که در جریان اعتراضات آبان ماه «افراد زیادی کشته شدند.»

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی، در این رابطه اذعان کرد که در جریان سرکوب اعتراضات در ماهشهر در استان خوزستان «تعداد زیادی از افراد کشته شده‌اند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، قاضی‌زاده گفت: «در ماهشهر تعداد زیادی از افراد کشته شده‌اند، دقیق می‌دانیم چه کسانی بوده‌اند، سلاح از کجا رفته است.»

او در ادامه مدعی شد که معترضان «می‌خواستند به خطوط اصلی انتقال انرژی کشور صدمه بزنند.»

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در توجیه کشتن تعداد زیادی از معترضان در ماهشهر نیز گفت: «بعد آنجا مسئول امنیت آن خطوط باید چه کار می‌کرد؟ آیا کسی نمی‌داند وقتی می‌خواهد به خطوط اصلی انرژی کشور حمله کند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟»

این نماینده مجلس افزود: «در این میان ممکن است به جمع بی‌گناهی هم آسیب وارد شده باشد که حاکم اسلامی وظیفه دارد آن را جبران کند، دیه پرداخت و به خانواده آنان رسیدگی شود.»

در همین رابطه محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌ جمهوری، نیز ضمن تایید کشته شدن «افراد زیادی» در شهر ماهشهر٬ نیروی‌های نظامی و امنیتی را در این رابطه بی‌گناه دانست.

او دربارهٔ جزئیات اتفاقات نیزارهای ماهشهر مدعی شد که «بر اساس تصاویری که از این اتفاقات موجود است عده‌ای مسلح به نیروی انتظامی و مردم تیراندازی می‌کردند» و گفت که «این کار خیلی عجیبی است.»

به گزارش ایلنا، محمود واعظی در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران همچنین مدعی شد: «در ماهشهر و عسلویه شاهد بودیم که اینها سنگربندی کرده بودند و اسلحه داشتند که این موضوع عجیبی بود؛ عده‌ای از کشته‌ها هم توسط همین‌ها انجام شده است.»

پس از اعلام افزایش قیمت بنزین در روز جمعه ۲۴ آبان، ده‌ها شهر ایران شاهد اعتراضات گسترده بود.

اعتراض‌های اخیر به گفته مقام‌های دولتی، در بیش از ۵۰۰ نقطه کشور، در ۲۷ استان، رخ داد و تنها شهر تهران شاهد بروز اعتراضات در ۱۰۰ نقطه از شهر بود.

«زیتون» پیشتر اعلام کرده بود که بر اساس اخباری که از یک مقام امنیتی دریافت کرده تعداد کشته شدگان پنج روز اول اعتراضات اخیر ایران افزون بر ۲۷۰ تن است. از این تعداد کشته شدن ۱۴۳ نفر روز گذشته به تایید سازمان عفو بین الملل نیز رسیده است. وبسایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، نیز شمار کشته‌ها را تا ۳۶۶ عنوان کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش اخیر خود از کشته شدن دست‌کم ۲۰۸ نفر در جریان اعتراضات اخیر خبر داده است.

اما تنها نام و نشان تعداد اندکی مشخص شده است.

پیش از این حسین نقوی حسینی٬ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس٬ اعلام کرد که در اعتراضات اخیر بیش از «هفت هزار نفر» بازداشت شده اند.

اما بر اساس برآوردهای فعلی در این اعتراض‌ها حداقل ۳۶۶ نفر کشته و بیش از هشت هزار نفر بازداشت‌ شده‌اند.

در این میان اما سرکوب و کشتار معترضان در ماهشهر بسیار سنگین‌تر از دیگر شهرها بود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جمهوری اسلامی «کشته شدن افراد زیادی» را تایید کرد

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »