پای «چین» به دانشگاه هم رسید

#زیتون_دانشجو | ۱۵

زیتون: دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه مطالعات بین‌المللی چین، تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک امضا کردند. «اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک در مورد روابط بین ایران و چین و راه‌اندازی دوره‌های مشترک در رشته زبان فارسی و زبان چینی» از مفاد این تفاهم‌نامه است.

حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی دراین‌باره گفت: «امروز در حوزه علوم انسانی و اجتماعی، بسیاری از دانشگاه‌های دنیا به تکرار کننده سخنان و نظریات عده‌ای از افراد و یا دانشگاه‌های دنیا تبدیل شده‌اند؛ همان طور که در حوزه سیاست و اقتصاد یک نوع انحصار در دنیای امروز به وجود آمده است. به همین دلیل فکر می کنیم که استادان و دانشجویان ما باید نظرات خودشان را داشته باشند و تحقیقات اصیلی را انجام دهند. در تعاملات بین المللی به دنبال دانشگاه‌هایی هستیم که هویت مستقل و چنین نگرشی داشته باشند، به همین دلیل معتقدیم دانشگاه‌های چین به ویژه دانشگاه مطالعات بین‌المللی پکن شریک علمی بسیار خوبی برای ما باشد».

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه، دکتر ایرانزاده، رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی این دانشگاه گفت: «این دانشکده در زمینه تبادل دانشجو و استاد در رشته چینی و رشته زبان و ادبیات فارسی فعالیت می­کند و امیدوارم این همکاری منجر به برگزاری دوره‌های مشترک با عنوان‌های “فرهنگ ایرانی و فرهنگ چینی” و نیز راه‌اندازی یک‌رشته در مقطع کارشناسی ارشد در حوزه مطالعات فرهنگی ایران باستان و یا حکمت ایران باستان و چین باستان شود. امیدوارم دانشگاه مطالعات خارجی پکن با اعزام استاد چینی به دانشگاه ما، کمک شایانی به دانشجویان شاغل به تحصیل در رشته زبان چینی کند».

معاون وزیر:«زبان چینی و زبان عربی در کنار زبان‌های دیگر نه به شکلی که هم اکنون در مدارس آموزش داده می‌شود، به فهرست آموزش‌های ما افزوده شود.»

سه روز پیش علی ذوعلم، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش، گفته بود که این سازمان پیشنهاد داده است که «زبان چینی و زبان عربی در کنار زبان‌های دیگر نه به شکلی که هم اکنون در مدارس آموزش داده می‌شود، به فهرست آموزش‌های ما افزوده شود.»

او «مطالبه مجلس شورای اسلامی در حوزه زبان خارجی، افزایش کیفیت و شکسته شدن انحصار زبان انگلیسی» را دلائل ارائه این طرح خوانده است.

سه سال پیش رهبر حمهوری اسلامی از “اصرار بر ترویج انحصاری زبان انگلیسی” در ایران انتقاد کرده و گفته بود: «زبان علم فقط انگلیسی نیست…زبان‌های دیگر مثل اسپانیولی، فرانسه، آلمانی و [زبان] کشورهای شرقی هم زبان علمند». 

این نخستین بار است که پیشنهاد آموزش زبان چینی از سوی سازمان برنامه‌ریزی آموزشی، همزمان با امضای تفاهم‌نامه دو دانشگاه ایرانی و چینی مطرح می‌شود.

بی‌اعتنایی دانشجویان به انتخابات شوراهای صنفی 

مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان می‌گوید: «مشارکت دانشجویان در انتخابات شوراهای صنفی به حد نصاب ۲۵ درصد نمی‌رسد. او این بی‌اعتنایی را «در خود رفتن دانشجویان» توصیف کرده است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، معاون وزیر علوم گفت: «خیلی خوب نیست که انتخابات شوراهای صنفی به دلیل نرسیدن حد نصاب ۲۵ درصدی حضور دانشجویان در برخی از دانشگاه‌ها منتفی و دوباره تکرار شود، این نشان دهنده این است که باید در برخی دانشگاه ها اقدام جدی در زمینه فعالیت گسترده‌تر تشکلهای صنفی داشته باشیم. باید تلاش کنیم که این در خود رفتن‌های دانشجویان کمتر شود». او افزود: «بخشی هم شاید به دلیل مشکلات فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی است که دانشجویان  سعی می‌کنند نیازهای خود را در آن چارچوب رفع کنند».

صدیقی درباره وضعیت دانشجویی گفت: «در چند سال اخیر به دلایل مختلف مطالبات و تجمعات دانشجویان بیشتر از جنس صنفی بوده است. بعد از آن هم تجمعات آموزشی یعنی مطالبه درباره سنوات و شهریه. تجمعات سیاسی در درجه‌های بعدی قرار دارند. البته برخی مواقع به حق هم هست چون کمبود های صنفی وجود دارد». او در پاسخ به پرسشی درباره «برخورد دانشگاه ها با این مطالبات» گفت: «اگر تجمعی کار عادی دانشگاه را به هم نزند، خسارتی نداشته باشد و درگیری خاصی صورت نگیرد و تضمین های لازم در این رابطه وجود داشته باشد، می تواند برگزار شود و مشکل خاصی برای آن وجود ندارد. در موارد دیگر هم دانشجو می تواند درخواست مجوز را به دانشگاه بدهد تا در کمیته بررسی و ساعت خاصی برای آن تجمع اعلام شود».

رئیس سازمان امور دانشجویان درباره سرنوشت انتقادهای گسترده به شیوه‌نامه انضباطی جدید دانشگاه‌ها گفت: «بخشی از اعتراضات و انتقاداتی که توسط دانشجویان صورت گرفت به این دلیل بود که دانشجویان، کل شیوه نامه را مطالعه نکرده و با شیوه‌نامه قبلی نیز مقایسه نکرده بودند که ببیند تغییرات آن چه بوده و چقدر به سمت جلو رفته‌ایم و احیانا گیرهای شیوه‌نامه کجاست.»

ما معتقد نیستیم این یک شیوه‌نامه کامل است و ایرادی ندارد. برای همین چند هفته است که از جلسه دکتر جنیدی (معاون حقوقی رئیس‌جمهور) گذشته هنوز حداقل وزارت علوم مورد مکتوبی در این خصوص از تشکل‌های مجموعه‌های دانشجویی و شوراهای صنفی دریافت نکرده است. به صورت پراکنده حرف‌هایی در فضای مجازی زده شده ولی آن چیزی که قرار شد مکتوب ارائه کنند تا معاونت حقوقی ریاست جمهوری هم با توضیحات بررسی کند، ارائه نشده است».

بحران مالی و اداری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 

علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی‌ از بحران مالی و اداری در این دانشگاه خبر داد.

او در مراسمی به مناسبت روز دانشجو گفت:« ۲۳۵۰ دانشجوی ما در نظام بودجه ریزی دیده نشده‌اند که همین مساله بار مالی حدود ۷۳ هزار میلیارد تومان بر دانشگاه تحمیل کرده است. همچنین در حوزه اعتبارات آموزشی تا انتهای سال ۹۸ با ۱۷۵ میلیارد تومان کسری روبرو هستیم که اگر مرتفع نشود این رقم در سال آینده به ۲۵۲ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند. بدهی دانشگاه تا پایان شهریور ۹۸ حدود ۹۹۰ میلیارد تومان است که مطالبات کارانه‌ای اعضای هیات علمی و پرسنل را نیز شامل می‌شود که در این زمینه با ۲۳۰ میلیارد کسری روبرو هستیم.»

زالی با اشاره به طلب ۸۳۰ میلیارد تومانی دانشگاه از بیمه‌ها، گفت:« این طلب از نیمه ۹۶ به روی هم تلنبار شده و مشکلات زیادی ایجاد کرده، در این میان برخی راهکار را تعدیل نیرو می‌دانند که از نظر بنده به هیج عنوان عادلانه نیست، این درحالیست که طی چند ساله گذشته ۱۵۰۰ نیروی دانشگاه تعدیل شده‌اند.»

او با تایید بحران کمبود نیروی هیات علمی در دانشگاه، گفت: «در حال حاضر ۱۴۴۶ هیات علمی داریم که با این وجود در بسیار از دانشکده‌ها مانند پرستاری و توانبخشی وضعیت کمبود هیات علمی بحرانی است، به گونه‌ای که دانشگاه ۲۹۱۰ هیات علمی کم دارد و با تمام تلاشهای صورت گرفته ۲ ماه اخیر تنها مجوز جذب ۵۹ هیات علمی اخذ شده که به هیچ عنوان جوابگو نیست.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی‌ با اشاره به بحران کمبود نیروی پرستار و پرسنل بیمارستانی در دانشگاه گفت: «کشور نیازمند جذب ۱۰ هزار پرستار است که متاسفانه این رقم به ۴ هزار تقلیل یافته و سهم ما از این رقم ۱۹۰ است که به هیچ عنوان پاسخگوی نیازها نبوده و بنابراین بار جسمی و روانی بالایی به نیروها وارد می کند.»

دکتر زالی با بیان اینکه شرایط اداره دانشگاه بحرانی است، گفت: «با این حال نباید در این شرایط نا امید باشیم باید به دنبال راه حل باشیم. اولویت اول دانشگاه را آموزش و پژوهش است و در غیر اینصورت از تورنمنت جهانی جا می‌مانیم. متاسفانه امروز بار مسئولیتی سنگینی از نظر آموزش، پژوهش درمان و نظارت‌های بهداشتی بر دوش دانشگاه‌ها نهاده شده که از توان آنها خارج است.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس مستقر در دوحه، طی سفری کوتاه به تهران با علی خامنه

ادامه »

آقای خامنه‌ای! رهبر جمهوری اسلامی ایران که بیشتر علاقه دارید خودتان را رهبر «انقلاب» بدانید، شما در تاریخ ۱۴ یا ۱۵ خرداد ۶۸ در

ادامه »

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر

ادامه »