تشکیل کمیته بحران برای مرگ زنجیره‌ای دانشجویان در اهواز

#زیتون_دانشجو | ۱۶

زیتون : در پی مرگ زنجیره‌ای ۴ دانشجوی دانشگاه‌های اهواز و کشف پیکرهای‌شان در دو هفته گذشته، کمیته بحران تشکیل شد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: «کمیته بحران با حضور جمعی از پزشکان در دانشگاه تشکیل شده و موضوع در حال بررسی و پیگیری است».

رضا شاهمرادی (دانشجوی کامپیوتر دانشگاه چمران)، شمس‌الدین یزدان‌پناه (دانشجوی زیست‌شناسی دانشگاه چمران)، فاطمه ارسطو (دانشجوی پزشکی دانشگاه جندی‌شاپور) و ماجد سیاحی (دانشجوی داروسازی دانشگاه جندی‌شاپور) چهار دانشجویی هستند که درباره مرگ مشکوک‌شان اظهارات متناقضی مطرح شده است.

کمتر از دو هفته پیش مرگ دو دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز تایید و گفته شد که یکی به علت خودکشی جان داده و دیگری پیکر بی جانش در ساختمانی نیمه کاره پیدا شده است. این بار اما فرهاد ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در توضیح خبر جدید می‌گوید: «روز گذشته یک دانشجوی پسر رشته داروسازی در کلاس درس بدون علائم تنفسی و قلبی پیدا شده و به بیمارستان گلستان اهواز منتقل شده و عملیات CPR (احیای قلبی، ریوی) انجام گرفت اما نتیجه‌ای نداشت و دانشجو فوت شده بود. همچنین یک دانشجوی دختر رشته پزشکی نیز فوت شده که خانواده وی در هنگام بیدار کردن او از خواب متوجه مرگ فرزندشان می‌شوند. علت فوت این دانشجویان در دست بررسی است و کمیته بحران با حضور جمعی از پزشکان در دانشگاه تشکیل شده و موضوع در حال بررسی و پیگیری است».

پیشتر دانشگاه چمران اهواز با انتشار اطلاعیه‌ای تایید کرد بعد از آن‌که پیکر یک دانشجوی مفقودِ این دانشگاه در یکی از مناطق اهواز پیدا شد، پیکر بی‌جان دومین دانشجو پشت مجتمع «علم‌الهدی» در حالی پیدا شده که حلق‌آویز شده بود.

کشته شدن ده‌ها معترض در اهواز و یافتن برخی پیکرها در بستر رود کارون، گمانه‌هایی را نیز درباره ارتباط این حوادث با اعتراضات آبان‌ماه گذشته مطرح کرده است.

منابع محلی به زیتون گفته‌اند پیکر رضا شاهمرادی روز جمعه (۸ آذر) یک روز پس از خروجش از خوابگاه علم‌الهدی در خیابان اول منطقه بوستان اهواز در یک ساختمان نیمه‌کار پیدا شد. پیکر شمس‌الدین یزدان‌پناه، دانشجوی اهل شهرستان باغملک که او نیز در همین خوابگاه سکونت داشت، حوالی ساعت ۴ صبح سه‌شنبه (۱۲ آذر) درحالی پیدا شد که از درختی در پشت خوابگاه حلق‌آویز شده بود.

کشته شدن ده‌ها معترض در اهواز و یافتن برخی پیکرها در بستر رود کارون، گمانه‌هایی را نیز درباره ارتباط این حوادث با اعتراضات آبان‌ماه گذشته مطرح کرده است.

پیش‌تر دانشگاه چمران اهواز تاکید کرده بود که «هرگونه اطلاعات موثق در مورد این حوادث با دانشجویان و اصحاب رسانه در میان گذاشته خواهد شد.» اما تا لحظه تنظیم این خبر، اطلاعات بیشتری دراین‌باره منتشر نشده است.

کارگروه بررسی بیماری دسته‌جمعی دانشجویان

هجوم بیش از ۱۰۰ دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران به بیمارستان و رد فرضیه مسمومیت آنها باعث شد تا جلسه کارگروه بررسی این بیماری در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این نشست، ابتدا دکتر پورغریب معاون دانشجویی فرهنگی این دانشگاه، گزارشی را از زمان اولین مراجعه دانشجویان به درمانگاه کوی و اقدامات فوری و انجام آزمایش های موردنظر از غذای دانشجویان، آب، خون، سواب نازال، ادرار و مدفوع، و نیز بازدید از آشپزخانه محل طبخ غذای دانشجویان و بررسی مواد غذایی مصرف شده ارائه داد و از اساتید در جلسه دعوت کرد تا نتایج آزمایش‌ها و بررسی‌های خود را مطرح کنند.

سپس دکتر مختاری، مسئول آزمایشگاه ملی آنفلوانزای ایران گفت: «شیوع بیماری ها منحصر به کوی دانشگاه نیست. در انتقال این بیماری تماس و تنفس بسیار مهم است، یکی از همکاران بنده هم همین بیماری را گرفته و در سطح شهر وجود دارد. باتوجه به علائمی که بنده مشاهده کردم، این بیماری ربطی به غذا ندارد. درحال حاضر، ما شاهد شیوع آنفلوانزا در کشور و حتی در کشورهای منطقه هستیم و در کنار شیوع بیماری با تظاهر علائم گوارشی و میالژی در جامعه روبرو هستیم که احتمالاً عامل آن ویروسی و نورو ویروس است. همچنین باتوجه به همزمانی با فصل سرد سال احتمال عفونت های گوارشی مطرح نیست».

در ادامه نشست، دکتر افهمی، متخصص بیماری‌های عفونی گفت: «نمونه های غذایی مسموم نبوده است. به عقیده بنده فردی بدون علامت ناقل بوده و این انتقال در مدت کمی رخ داده است. این ناقل می تواند از خانواده یا در سطح شهر بیمار شده باشد و در خوابگاه انتقال داده باشد».

دکتر نیک‌فرجام، رئیس گروه تخصصی مدیریت بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه، از افزایش نگرانی دانشجویان خبر داد و گفت: «اگر گره ذهنی دانشجویان این است که عامل دقیق چه چیزی بوده است، می توان آزمایش های بیشتری روی بیماران انجام داد. نتایج آزمایش های مدفوع، سالمونلا، شیگلا و التور منفی بوده است».

مهندس کریمی، مسئول کارگروه تخصصی سلامت محیط و کار معاونت بهداشت نیز نتیجه آزمایش آب و نمونه های غذایی را درخصوص سالمونلا، کپک و استافیلوکوک منفی اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در جمع‌بندی این نشست، حاضران احتمال مسمومیت غذایی را رد و این بیماری دسته‌جمعی را آنفلوانزا و آلودگی به نوروویروس، اعلام کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در جمع‌بندی این نشست، حاضران احتمال مسمومیت غذایی را رد و این بیماری دسته‌جمعی را آنفلوانزا و آلودگی به نوروویروس، اعلام کردند. 

پورغریب، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه با اعلام این جمع‌بندی گفت: «باید به دانشجویان حق بدهیم که احساس نگرانی کنند و وظیفه ماست که با شفاف سازی و حسن نیت، آرامش خاطر آنان را فراهم کنیم. باید تاب آوری خودمان را زیاد کنیم و در برابر چالش ها رفتار خوب داشته باشیم تا شرایط را مدیریت کنیم. می توانیم کمپین های شستشوی دست را در محیط های دانشجویی و بیمارستان ها برقرار کنیم تا دانشجویان در هنگام کار و خروج از بیمارستان با شستن دست ها بیماری ها را کنترل کنند». در این نشست قرار شد که با همکاری معاونت بهداشتی و به استناد مشخصات و سوابق موجود در مرکز بهداشت و درمان کوی دانشگاه، بررسی اپیدمیولوژیک انجام و منبع آلودگی شناسایی شود.

امضای تفاهم‌نامه میان دانشگاه و ستاد امر به معروف

دانشگاه پیام نور و ستاد امر به معروف و نهی از منکر، تفاهم نامه همکاری مشترک امضا کردند. 

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور با اعلام این خبر گفت: ۱۲ کانون امر به معروف و نهی از منکر به طور مشخص در دانشگاه های پیام نور سراسر کشور فعال هستند و ۶۸ کانون هم در حوزه عفاف و حجاب کار می کنند. 

محمد هادی امین‌ناجی با تاکید بر لزوم ارتباط ستادهای امر به معروف و نهی از منکر در سراسر کشور به صورت یک شبکه گفت: باید تعداد این کانون‌ها را در سراسر کشور افزایش دهیم تا بتوانیم این واجب الهی که از شاخص‌های حکومت دینی است را متجلی کنیم.

در خبر امضای این تفاهم‌نامه منابع تامین بودجه کانون‌های امربه‌معروف و حجاب و عفاف مشخص نشده است؛ هرچند در فهرست بودجه سال ۹۹، بودجه ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر ۳۱.۵ میلیارد تومان تعیین شده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. قاتل های حرفه ای دروغگو همتون از دکنر گرفته تا بقیه دروغگو و نانجیب هستین …وقتی وزیرتون آدمکشه. وای به حال بقیه تون

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »