احمد منتظری تایید کرد: وجود یک فایل صوتی دیگر از آیت‌الله منتظری در خصوص اعدام‌های دهه ۶۰

زیتون– احمد منتظری، فرزند آیت‌الله منتظری٬ تایید کرد که یک فایل صوتی دیگر مربوط به جلسه پدرش با مسئولان پرونده اعدام‌های تابستان ۶۷ وجود دارد ولی اجازه انتشارش را ندارد.

فایل ویدئویی سخنان احمد منتظری روز جمعه ۲۹ آذرماه و همزمان با سالگرد درگذشت آیت‌الله منتظری٬ در توییتر منتشر شد.

در این فایل احمد منتظری می‌گوید گروه چهار نفره که مسئول اجرای احکام اعدام‌های ۶۷ بوده، دی‌ماه همان سال دوباره به ملاقات آیت‌الله منتظری رفته‌اند و یک فایل صوتی درباره این دیدار هم وجود دارد.

مقام‌های قضایی و امنیتی حاضر در این جلسات، حسینعلی نیری حاکم شرع وقت، مرتضی اشراقی دادستان وقت تهران، ابراهیم رییسی معاون وقت دادستان و مصطفی پورمحمدی نماینده وزارت اطلاعات در زندان اوین در آن زمان معرفی شده‌اند.

احمد منتظری می‌گوید آیت‌الله منتظری در این دیدار به هیئت چهار نفره قضایی و امنیتی گفته است چرا مطالب مهم جلسه ۲۴ مرداد ۶۷ درباره جلوگیری از اعدام‌ها را به جای اینکه به اطلاع آیت‌الله خمینی برسانند، به احمد خمینی گفته‌اند. آنها نیز در پاسخ گفته‌اند «راهی جز این نداشته‌اند».

به روایت احمد منتظری، این افراد مطالب مدنظر آیت‌الله منتظری را به احمد خمینی گفته‌اند ولی احمد خمینی گفته است که «بروید [اعدام‌ها را] ادامه بدهید.»

آیت‌الله منتظری در این دیدار گفته بود: «همه چیز دیگر تمام شد! خونی که به ناحق ریخته شود، همه چیز را تمام می‌کند.»

احمد منتظری، فرزند آیت‌الله منتظری، در سال ۹۵ با اشاره به اینکه اسناد و مدارک دیگری نیز از پدرش باقی مانده است، گفت که با توجه به «جو مسمومی» که درست شده فعلا «امکان انتشار اسناد جدید» وجود ندارد.

همان زمان ماموران امنیتی و قضایی احمد منتظری را تهدید کرده‌اند که در صورت انتشار سایر فایل‌های مربوط به اعدام‌های تابستان ۱۳۶۷ از جمله فایل مربوط به جلسه دی‌ماه همان سال، باید شش سال زندان برود.

در آن سال دادگاه ویژه روحانیت احمد منتظری را به دلیل انتشار فایلی صوتی از جلسه آیت‌الله منتظری با اعضای هیات منصوب آیت‌الله خمینی برای رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی (حسینعلی نیری، مرتضی اشراقی، مصطفی پورمحمدی و ابراهیم رئیسی) در سال ۱۳۶۷، به خلع لباس و ۲۱ سال زندان محکوم کرده است.
احمد منتظری درباره اعدام‌های سال ۱۳۶۷ گفت: «این مساله چیزی نیست که فقط به خانواده کشته‌شدگان مربوط باشد، بلکه همه مردم باید در برابر آن آگاه شوند. این مساله هم یکی از مسائل بحرانی در جامعه ما است، بنابراین برای حل بحران جامعه ما هم مفید است.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. در باره ی قتل عام سال ۶۷ اینقدر مطالب گفته شده و نوشته شده که بنظر میرسد عدم پخش آنها به ضرر نظام است چون آنچه که در این فایل ها گفته شده احتمالا” بسیار کمتر از آنی هست که در مصاحبه ها گفته و نوشته شده است!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »