حسن روحانی خبر داد: احتمال خروج ایران از برجام

زیتون– حسن روحانی٬ رییس جمهوری از «احتمال خروج ایران از برجام » خبر داد.

به گفته او  اگر منافع ایران در توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی (برجام) تامین نشود، ایران ممکن است که تصمیم بگیرد از برجام خارج شود.

روحانی که برای مذاکره با نخست وزیر ژاپن به توکیو سفر کرد، گفت ایرانیان سختگیرانه وارد مذاکره می‌شوند اما اگر به توافقی برسند به آن پایبند خواهند بود. حسن روحانی گفت ایران به تعهداتش در برجام عمل کرده و حتی پس از خروج آمریکا صبر به خرج داده است.

رییس جمهوری هشدار داد که اگر منافع ایران در چهارچوب توافق هسته‌ای تامین نشود «به طور طبیعی تصمیم بعدی ما ممکن است ادامه این تعهد نباشد.»

او در ادامه گفت که ایران در این پرونده صبر کرده است اما: «بعد از این صبر اگر ما ببینیم که از این توافق هیچ نتیجه‌ای عاید ما نمی‌شود و صرفا ناچار شویم بعضی از تعهدات خودمان را اجرا کنیم به طور طبیعی تصمیم بعدی ما ممکنه ادامه این تعهد نباشد.»

دولت ترامپ اردیبهشت سال ۹۷ از برجام خارج شد و در چند مرحله اقدام به بازگرداندن تحریم‌های اقتصادی علیه حکومت ایران کرد.

ژاپن پیش از اعمال تحریم‌های آمریکا، چهارمین مشتری عمده آسیایی نفت ایران بود و روزانه ۱۷۲ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد که این رقم تقریباً معادل ۵.۳ درصد از کل واردات نفت ژاپن است.

این کشور پس از اعمال تحریم‌ها موفق شد یک دوره معافیت شش ماهه از دولت آمریکا دریافت کند ولی با پایان یافتن این معافیت، صادرات نفت ایران به ژاپن متوقف شد.

حسن روحانی همچنین از دولت ژاپن خواسته است که پول‌های مربوط به فروش نفت را که «در بانک ژاپن مسدود شده» آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا او که در جمع مدیران ارشد ژاپنی سخنرانی می‌کرد، گفت این پول‌ها به «فروش نفت ما قبل از تحریم‌های آمریکا مربوط می‌شود» و «حق طبیعی ماست که این پول به ما برگردانده شود.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »