? زنده| دو تن از زنان زندانی در بند نسوان اعتصاب غذا کردند

 

 



https://twitter.com/SSandirela/status/1209524636393848839


دو تن از زنان زندانی در بند نسوان اعتصاب غذا کردند

و زن زندانی در ایران با انتشار نامه‌ای سرگشاده اعلام اعتصاب غذا کردند. کایلی مورگیلبرت، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه ملبورن استرالیا و فریبا عادل‌خواه، جامعه شناس دلیل اعتصاب غذای خود را خواست “آزادی تمامی پژوهشگران و زندانیان سیاسی “در ایران عنوان‌ کرده‌اند که “ناعادلانه متهم و بازداشت” شده‌اند. این نامه برای کمپین حقوق بشر ایران ارسال شده است.

این دو که به ترتیب تبعه استرالیا و فرانسه هستند در بند ۲ الف محبوس شده‌اند. این بند در زندان اوین توسط سپاه پاسداران اداره می‌شود. به گزارش کمپین حقوق بشر ایران، علاوه بر کایلی مورگیلبرت و فریبا عادل‌خواه، ۹ تبعه خارجی دیگر هم در ایران زندانی هستند./بی‌بی‌سی فارسی


https://twitter.com/Banafshehjamali/status/1209501062937362437


پروانه سلحشوری: خواسته‌هایم با مجلس و شورای نگهبان محقق نمی‌شود

پروانه سلحشوری٬ نماینده مجلس دهم٬ در خصوص علل عدم ثبت نامش در انتخابات مجلس آینده گفت: «دیدم خواسته‌هایی که دارم نه در مجلس محقق می‌شود و نه با شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ پس مناسب دیدم فعالیت‌هایم را در قالب دیگری آغاز کنم و کماکان صدای زنان جامعه‌ام باشم.»

او ادامه داد: «مجلس قدرتی ندارد، نمی‌توانستم این را نادیده بگیرم و برای انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام کنم. معتقدم همین طرح‌هایی که ما به سختی و با هزار و یک مانع سعی کردیم آن‌ها را تصویب کنیم، اما اجازه ندادند، در مجلس بعدی همین مخالفان به راحتی آن‌ها را تصویب می‌کنند. باید بگویم که این ما نیستیم که در مجلس طرح‌ها را تصویب می‌کنیم، بلکه طرح‌ها از قبل تصویب می‌شوند.»

سلحشوری افزود: «حقیقتا باید بگویم نمایندگان در مجلس آن اراده لازم را ندارند، حتی اگر همه آن ۲۹۰ نفر نماینده هماهنگی و اراده لازم را داشته باشند، اگر شورای‌نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام آن نظر و اراده را وتو کند؛ آن تصمیم جمعی هیچ اهمیتی نخواهد داشت. ما از لحاظ قانونگذاری نمی‌توانیم کاری انجام دهیم، به معنای دیگر موانع زیادی روبرویمان قرار دارد. بعضا حتی در کمیسیون‌های خودمان هم با مشکل مواجه می‌شویم.»/رویداد۲۴


برای سها مرتضایی وثیقه تعیین شد اما قادر به پرداخت آن نیست


رد صلاحیت ۱۰۰ نامزد اصلاح‌طلب انتخابات مجلس

مصطفی کواکبیان٬ رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از رد صلاحیت حدود ۱۰۰ نامزدهای مورد حمایت این جناح سیاسی برای شرکت در انتخابات مجلس خبر داده است. مصطفی کواکبیان در جلسه این شورا که با حضور هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس برگزار شده گفته که این موضوع را از هیات‌های نظارت شورای نگهبان پیگیری خواهد شد./ایلنا



کشف قبرستان تمدن‌ها در یک روستای مازندران

پژوهشگران پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور بتازگی با گمانه‌زنی در یک محوطه تاریخی کوچک در مازندران، به آثار و یافته‌هایی از پیش از تاریخ تا دوره اسلامی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد این منطقه در واقع قبرستان تمدن‌ها بوده است.

نتایج این گمانه زنی امروز سه شنبه بر روی پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه میراث فرهنگی منتشتر شده است.

این پژوهش را گروهی از باستان شناسان به سرپرستی ” سراله قاسمی گرجی ” در محوطه معصومی واقع در روستای آسیابسر بهشهر انجام داده اند. این محوطه تاریخی سال ۹۷ و پس از آن که مالکان یک باغ اقدام به خاک برداری بخشی از آن کردند کشف و تحت حفاظت میراث فرهنگی قرار گرفت.

سرپرست هیات باستان شناسی محوطه تاریخی معصومی در این باره گفت: محوطه معصومی واقع در روستای آسیابسر از توابع شهرستان بهشهر در استان مازندران با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مورد گمانه زنی قرار گرفته و طی آن ۱۶ گمانه در داخل و پیرامون محوطه ایجاد شد.

سراله قاسمی گرجی با بیان اینکه از این تعداد، هفت گمانه بدون آثار بود افزود: در ۹ گمانه آثار غیر منقول به صورت معماری و آثار منقول شامل قطعات سفال، ظروف سفالی کامل یا ناقص، تکه های شیشه، اشیای آهنی و مفرغی، تیغه سنگی و دوک نخریسی به دست آمد.

وی با اعلام این که محوطه معصومی، پیشتر در زمستان ۹۷ طی انجام تسطیح و خاکبرداری از یک قطعه باغ و گزارش های مردمی مبنی بر تخریب آثار فرهنگی توسط مالکین، مورد بازدید و شناسایی قرار گرفت و بلافاصله از ادامه این فعالیت جلوگیری شد، افزود: در مجموع با وجود اینکه بخش زیادی از این محوطه تخریب شده ولی شواهدی از آثار پیش از تاریخی، تاریخی و اسلامی در این محوطه مورد شناسایی قرار گرفته است.



محقق داماد: هیچ بلایی به اندازه «جهل دینی» جان آدمیان را نگرفته است



وعده استاندار خوزستان: انتشار آمار کشته شدگان اعتراضات تا دو روز آینده

استاندار خوزستان با اشاره این‌که آمار آنها درباره کشته شدگان اعتراضات آبان ماه مشخص‌شده یا در دست بررسی است، از اعلان آن طی دو روز آینده خبر دادند.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در خصوص کشته شدگان اعتراضات آبان ماه در این استان گفته است، تعداد کشته شدگان «در حال بررسی است و طی امروز و فردا مشخص می‌شود.»

غلامرضا شریعتی در ادامه درباره تعداد بازداشتی ها در استان خوزستان گفته است، در حال حاضر آمار دقیقی از بازداشت‌شدگان این حوادث در اختیار ندارم، اما مطلعم تعداد آنها به‌شدت کاهش‌یافته است./ایرنا



عبدالکریم لاهیجی: خامنه‌ای باید مسئولیت کشتار ۱۵۰۰ تن را به عهده بگیرد

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران در اطلاعیه‌ای با اشاره به گزارش رویترز که از کشته شدن ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات آبان‌ماه “به دستور” آیت‌الله خامنه‌ای خبر د اده، خواستار بر عهده گرفتن مسئولیت این کشتار توسط رهبر جمهوری اسلامی شد.

عبدالکریم لاهیجی، رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران با اشاره به این که شخص خامنه‌ای که در همان روزهای اول مسئولیت خود در تصمیم افزایش بنزین را اعلام کرد می‌گوید: «این جنایت در چارچوب ماده‌‌ی ۷ اساسنامه‌‌ی رُم دادگاه بین‌المللی جزایی قرار می‌گیرد. دادگاه بین‌المللی جزایی در موردی مشابه و در پی تصمیم سازمان ملل در سال ۲۰۱۱، حکم جلب معمر قذافی، رهبر لیبی را صادر کرد با وجود این‌که لیبی عضو اساسنامه‌‌ی رُم نبود.»

رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران می‌گوید:‌ «شخص آیت‌الله خامنه‌ای باید فوری درباره‌ی گزارش خبرگزاری رویترز مربوط به کشتار دست‌کم ۱۵۰۰ تن پاسخ دهد و رسماً مسئولیت این جنایت ضدبشریت را به عهده بگیرد.»/دوییچه وله


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. “هیچ بیماری و بلایی به اندازه #جهل_دینی و کشتن به قصد قربت؛ جان آدمیان را نگرفته است#آیت_الله_محقق_داماد”
    زکریا رازی این را ۱۰۰۰ سال پیش فهمید. مگر دین غیر از جهل چیز دگریی هم هست؟

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »