داستان بی‌پایان FATF

زیتون: مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با خبر خواست دولت و موافقان FATF برای به تعویق افتادن بررسی لوایح  FATF گفت:« امروز (چهارشنبه)کمیسیون مشترک سیاسی، دفاعی و حقوقی و اقتصاد کلان مجمع که مامور بررسی CFT و پالرمو هستند در ادامه جلسات خود از ساعت ۱۳ تا ۱۵ جلسه‌ای برای بررسی نهایی این موضوعات دارند. همچنین جلسه صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام که قرار بوده از ساعت ۱۵ بعد تشکیل شود، امروز تشکیل نمی‌شود .

این اظهارات در گفتگو با ایسنا در پاسخ به پرسشی در ارتباط با گفته احمد توکلی دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که مدعی شده بود دولت از طریق وزیر اقتصاد خواهان عقب انداخته شدن بررسی FATF در مجمع شده بود بیان شد.

امروز همچنین نورمن لامونت، رئیس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران هشدار داده که نپذیرفتن لوایح FATF و قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه کار را برای اجرای سازوکار مالی اروپا و ایران موسوم به اینستکس و توسعه روابط تجاری با خارج بسیار دشوار می‌کند.

لرد لامونت در گفتگو با ایرنا گفته است: بدون روابط بانکی، امکان تجارت وجود ندارد؛ اگر ایران در فهرست سیاه FATF قرار گیرد بسیاری از بانک‌های جهان تمایلی به انجام مبادلات بانکی و مالی با این کشور نخواهند داشت.

در روز‌های اخیر بعد از حدود یک سال سکوت، اظهارات اعضای مجمع درباره لوایح مرتبط با FATF  این لایحه را دوباره به سطح رسانه‌ها کشید.

چند روز قبل محسن مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از تصویب دو لایحه باقی مانده FATF (پالرمو و CFT) خبر داده بود. یک روز بعد اما روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر را تکذیب و اعلام کرد: این لوایح در کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و اعضای این کمیسیون پیرامون تایید یا رد دو لایحه باقیمانده FATF (پالرمو و CFT) به جمع بندی نرسیده‌اند.

در پی این تایید و تکذیب‌ها نمایندگان مجلس برای بار دوم به رهبر جمهوری اسلامی نامه نوشتند و  خواستار حمایت او از تصویب این لایحه شدند.

در این نامه که در آن شش مشکل اقتصادی و اجتماعی را در صورت عدم تصویب این لوایح برشمرده‌اند، آمده است: «با عنایت به تصویب لوایح FATF در دو مرحله در مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا بیم آن می‌رود که با عدم تصویب آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام در آینده نزدیک از این جهت در لیست سیاه FATF قرار گیرد…لذا استدعا داریم ترتیبی اتخاذ فرمایید که اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام در فرصت باقی‌مانده نسبت به تصویب دو لایحه CFT و پالرمو اقدام نمایند».

این نامه روز سوم دی ماه به رهبر حمهوری اسلامی ارسال شده و به امضای ۱۵ نماینده مجلس رسیده است.

به گفته انصاری، ار موافقان لایحه در جریان تعلیق این لوایح در مجمع ار این به این قرار بوده که « سال گذشته تلاش بسیاری کردیم تا پالرمو را تصویب کنیم. هیات عالی نظارت ایراداتی بر لایحه پالرمو گرفته بود؛ البته شورای نگهبان پالرمو را تصویب کرده بود و از نظر شرع و قانون اساسی مشکلی نبود، اما هیات‌عالی نظارت در مجمع ایراداتی گرفت.»

انصاری ادامه داد: هیات عالی نظارت این موضوع را به شورای نگهبان ارجاع داد، شورای نگهبان نیز ایراد را به مجلس فرستاد، مشکل پیش آمد و موضوع اصراری شد و به مجمع بازگشت. ما خیلی تلاش کردیم که اشکالات در مجمع برطرف شود و مجمع تشخیص مصلحت نظام پالرمو را در موعد مقرر تصویب کند.

وی افزود: کار پیش نرفت و از طرق فشارهای مختلفی که وارد شد نهایتا اعضای مجمع پالرمو را به تصویب نرساندند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام سپس خاطر نشان کرد: در یکی از جلسات که بحث مفصلی صورت گرفت نظر اکثر اعضای مجمع برای تصویب پالرمو منفی بود؛ این در حالی بود که برای تایید این موضوع رای دو سوم اعضاء را به صورت مثبت می‌خواستیم.

وی افزود: در آن مقطع بنده و چند نفر دیگر احساس کردیم اگر پالرمو در مجمع رد شود برای کشور مشکلات جدیدی ایجاد می شود. در آستانه سال نو بودیم. می‌رفت که رد کردن پالرمو تاثیر منفی بر بازار ارز، سکه و کالاها بگذارد. شب عید بود و این تصمیم باعث تحمیل گرانی جدیدی بر مردم می‌شد.

انصاری اظهار کرد: پیشنهاد کردیم فعلا رای گیری درباره پالرمو را به تاخیر بیاندازیم.

به گفته وی بنا به دلایل مختلف این بررسی طولانی شد و یک سال مهلت مجمع برای بررسی این موضوع سپری شد. چون طبق تبصره ۳ ماده ۲۵ آیین نامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجمع یک سال بیش‌تر برای بررسی موضوع مطرح شده در این نهاد وقت ندارد.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »