عضو کمیسیون برنامه و بودجه: بنزین تک‌نرخی در دستور کار مجلس

زیتون– غلامعلی جعفرزاده٬ نماینده مجلس٬ در مورد احتمال تک ترخی شدن قیمت بنزین در بودجه ۹۹ گفت: «مجلس  درسال ۹۸ به خاطر حکم حکومتی در مورد بنزین نمی‌توانست ورود پیدا کند اما درسال ۹۹  با چند شرط  می تواند به موضوع بنزین ورود داشته باشد. اصل ۷۵ قانون اساسی می گوید ما حق نداریم یک ریال درآمد دولت را کم کنیم و یک ریال هم نمی توانیم هزینه آن را افزایش دهیم  در واقع درآمد را می توانیم افزایش دهیم و هزینه را نیز می توانیم کاهش دهیم ولی عکس آن را نمی توانیم عمل کنیم.»

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با عصرایران ادامه داد: «دولت مدعی است از حیث افزایش قیمت بنزین ۳۱هزار میلیارد درآمد دارد اگر فرمولی ما در مجلس  تهیه کنیم که ۳۱هزار میلیارد تومان به اضافه یک ریال بیشتر شود و درآمد دولت تامین شود آقایان دولت نمی توانند اعتراض کنند. در حال حاضر از محل افزایش قیمت بنزین ۳۱هزار میلیارد ریال درآمد کسب می شود که ما این عدد را با فرمولی که طراحی کرده ایم به دولت می دهیم.»

نماینده رشت در مجلس افزود: «ما در محاسبات مان گفته‌ایم اگربنزین تک نرخی بخواهیم داشته باشیم  باید بین هزار و ۷۰۰تومان تا ۲ هزار تومان  یک نرخ را ثابت کنیم و صددردصد با این قیمت ،عدد۳۱هزار میلیارد تومان دولت نیز تامین می شود، برآوردهای ما می گوید اگر قیمت بنزین را حتی ۲ هزار تومان تعیین کنیم چیزی بالغ بر ۴۰ هزار تومان درآمد حاصل می شود.»

این نماینده مجلس تاکید کرد که با بنزین تک نرخی یعنی نرخی ثابت بین هزار و ۷۰۰ تومان تا ۲ هزار تومان  هم اصل ۷۵ رعایت می شود ،هم مردم رضایت دارند و هم درآمد دولت تامین و در عین حال جلوی رانت و فساد هم گرفته می شود.

او افزود: «قرار است  این پینشهاد در کمیسیون تلفیق وصحن مجلس مطرح شود و عقلانی این است که کمیسیون با آن موافقت کند، دولت  نیز دلیلی برای مخالفت ندارد مگر اینکه بخواهد مردم را اذیت کند.»

پیش از آن نیز مجلس قصد داشت با افزایش نرخ بنزنین مخالفت کند اما رهبر جمهوری اسلامی اجازه این کار را نداد.

سوم آذرماه محمود صادقی، نماینده مجلس٬ خبر از آن داده بود که در جریان اجرای افزایش بهای بنزین در ایران، نمایندگان مجلس در صدد مخالفت با آن بودند، اما رهبر جمهوری اسلامی با «ارسال یادداشتی» به رییس مجلس خواستار عدم مداخله نمایندگان مجلس در این موضوع شد.

او در کانال تلگرامی اش نوشته بود: «دو روز پس از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین و متعاقب بروز اعتراض‌های گسترده در سطح کشور و ارائه‌ی طرح‌هایی برای لغو یا تعدیل این طرح از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مقام معظم رهبری در روز یکشنبه ۲۶ آبان ۹۸ صریحا حمایت خود را از این طرح اعلام کردند و با ارسال یادداشتی خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان را از مخالفت با آن برحذر داشتند.»

شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران بامداد ۲۴ آبان اعلام کرد که براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بنزین را برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز سهمیه بندی کرده است.

اجرای این مصوبه شورای عالی اقتصادی سران قوا درباره سه برابر شدن بهای بنزین آزاد به بروز اعتراض‌های مردمی گسترده در بسیاری از شهرهای ایران انجامید.

رهبر جمهوری اسلامی اولین بار به صورت علنی روز یکشنبه ۲۶ آبان‌ماه مسئولیت این تصمیم را پذیرفت. او در جلسه خارج از فقه با اشاره به اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت تاکید کرد: «در این کار سررشته ندارم و نظرات کارشناسان نیز متفاوت است، اما گفته بودم اگر سران سه قوه تصمیمی بگیرند از آن حمایت می‌کنم. سران قوا با پشتوانه کارشناسی یک تصمیم گرفتند و باید اجرا شود.»

پس آن نیز روز ۲۹ آبان ماه نیز علی سعیدی، رییس عقیدتی سیاسی دفتر فرماندهی کل قوا، در یک سخنرانی خبر داد که آیت‌الله خامنه‌ای خود مسئولیت «تمام هزینه‌های» تصمیم به گران کردن بنزین را پذیرفته است.

محمود صادقی در این باره در کانال تلگرامی‌اش نوشت که دیدگاه‌های متفاوتی در بین مقام‌های دولتی در خصوص نقش علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در افزایش بنزین وجود دارد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »