جانشین نفر دوم نظام کیست؟

اسماعیل قاآنی جانشین سلیمانی شد

زیتون ـ یلدا امیری: پس از آنکه قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی در حمله هوایی آمریکا به کاروان حامل او و چند فرمانده ارشد حشدالشعبی کشته شد، رهبر جمهوری اسلامی ایران سرتیپ اسماعیل قاآنی، از فرماندهان قدیمی سپاه پاسداران و معاون قاسم سلیمانی را به عنوان فرمانده سپاه قدس منصوب کرد.

قاآنی متولد بجنورد است و در جنگ ایران و عراق فرماندهی لشکر ۵ نصر و لشکر ۲۱ امام رضا را عهده‌دار بود.

او در سال ۱۳۶۶ فرماندهی لشکر ۲۱ امام رضا(ع) را محمدجواد مهدیانپور سپرد و در سال‌های اخیر جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه ایران محسوب می‌شد.

خامنه‌ای در این حکم قاآنی را در شمار برجسته‌ترین فرماندهان سپاه در دوران جنگ هشت ساله آورده و از او خواسته است که «عیناً همان برنامه» قاسم سلیمانی را دنبال کند:

«فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به سردار سرافراز سرتیپ اسماعیل قاآنی که در شمار برجسته‌ترین فرماندهان سپاه در دفاع مقدس بوده و در طول سالیان متمادی در نیروی قدس در کنار سردار شهید در منطقه خدمت کرده است می‌سپارم. برنامه‌ آن نیرو عینا همان برنامه‌ دوران فرماندهی شهید سلیمانی است.»

اسماعیل قاآنی، جزو فرماندهانی است که کمتر اظهارنظری از او منتشر شده است. او در جریان سفر بشار اسد به ایران گفته بود «آقای بشار اسد را نیروی قدس سپاه به تهران آورد».

قاآنی، در سال ۱۳۹۶ در هشتمین همایش فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفته بود که «مجموعه نیروی قدس در دنیا فعال است و این موضوع جزء موضوعاتی است که هنر فعالان فرهنگی را طلب می کند تا نشان بدهید این انقلاب اسلامی چطور بالندگی خود را حفظ کرده و هرروز روبه جلو حرکت می کند.»

او در ۲۶ دی سال ۹۳  هم به شیوه سایر فرماندهان سپاه با لحنی تحقیرآمیز نسبت به ایالات متحده گفته بود که «آمریکا و اسراییل کوچک‌تر از آن هستند که خود را همتراز با قدرت نظامی ایران بدانند؛ این قدرت اکنون خود را در کنار مردم مظلوم فلسطین و غزه در قالب موشک و سلاح به منصه ظهور رسانیده است.»

فرمانده جدید نیروی قدس سپاه، که به نظر می‌رسد رهبر جمهوری اسلامی با نصب سریع او  خواسته پیام اعتماد به نفس و کنترل بر اوضاع را به دشمنانش بدهد، بر خلاف سلف خود چندان فرد پرحاشیه و کاریزماتیکی نیست.

قاآنی پیش از این در فروردین ۱۳۹۶ گفته بود که «ما وقتی برای دفاع از مسلمانان کشور‌های اسلامی گام برداشتیم هدفمان انجام وظیفه الهی بود و اولین نتیجه اش متوجه خود نظام شد. به برکت دستگیری از مسلمانان خداوند خطراتی را از این کشور دفع کرد و باعث شد تا ایران اسلامی به یک مرکز امنیت و ایجاد امنیت برای دیگر کشور‌ها تبدیل شود.»

حالا با کشته شدن نفر اول سپاهی که به زعم قاآنی در حال امن کردن ایران و همسایگانش بود، آن هم در یکی از همین حریم‌های امن، باید دید آیا پیش بردن سیاست‌های قاسم سلیمانی، آنگونه که رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده، «عینا»، بعد از این برای قاآنی ممکن خواهد بود یا اساسا معادلات منطقه‌ای و جهانی آنان را خواه ناخواه به سوی تغییر سیاست خواهد برد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

3 پاسخ

  1. این سِمَت دومین مقام راهبردی یا رهبری در ایران نیست. آن فقط قاسم سلیمانی بود که در نگاه عام اینگونه به نظر می رسید . پس جایگاه قاآنی هنوز چیزی در حد جانشین یک نیرو است. اکنجا باید از نظر سازمانی یک صاحب داشته باشه…همین.

  2. این پیشامد باعث نشود که سرکوب و کشتار مردم ایران در آبان ماه و پس از آن بویژه زندانیان فراموش شوند.
    این حاکم و شریکانش هیچ ارزشی برای هیچ چیز قائل نیستند مگر برای حفظ حکومت و ثروتی که از مردم ایران دزدیده اند.
    قاسم سلیمانی را هم مظلوم جلوه میدهند و سؤ استفاده می کنند. در حالی که او هم جزء سرکوبگران و کشتارگران مردم بود گرچه دولت امریکا هم برای منافع خود تلاش میکند که غیر از این هم نمیشود توقع داشت، حکومت آخوندی ایران را ندارند که با ملت خود هم دشمن باشندو بزیانش رفتار کنند.

  3. نظام منحط آخوندی بااین ایدئولوژی اسلامی ره به ناکجاآبادمیبردوکشوررابه بادفنامیدهد

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »