اولین واکنش رسمی ایران به پیشنهاد همکاری از سوی ترامپ

زیتون– مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل٬ در واکنش به پیشنهاد همکاری از سوی دونالد ترامپ گفت که «ادعای» آمریکایی‌ها برای همکاری «باورکردنی نیست.»

شب گذشته رییس‌ جمهوری آمریکا، در سخنرانی خود پس از حمله موشکی ایران به سمت پایگاه‌های آمریکا در عراق، تأکید کرد که برای نمونه، داعش دشمن طبیعی ایران است، و آمریکا و ایران می‌توانند در زمینه اولویت‌های مشترک همکاری کنند.

مجید تخت‌روانچی امروز (پنج‌شنبه) در واکنش به سخنرانی دونالد ترامپ به خبرگزاری ایرنا گفت که آمریکا «از طریق تحریم‌ها فشار زیادی را به مردم ایران وارد کرده» و در چند روز گذشته هم قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس را کشته و «بنابراین وقتی اینها را در کنار هم قرار می‌دهیم و می‌شنویم که ادعای همکاری دارند و در همان جلسه هم بر تشدید تحریم‌ها تأکید می‌کنند، ادعای آنها باورکردنی نیست.»

رییس جمهوری آمریکا چه گفت

دونالد ترامپ٬ رییس جمهوری آمریکا٬ در اولین سخنرانی رسمی پس از حمله جمهوری اسلامی به یکی از پایگاه‌هایش در عراق٬ خطاب به رهبران ایران گفت: «آغوش ما برای صلح باز است.»

او در این سخنرانی تاکید کرد: «هیچ آمریکایی در حمله دیشب جان خود را از دست نداد و تنها خسارات مختصری وارد شد. به نظر می‌رسد ایران پای پس خواهد کشید. هیچ آمریکایی و عراقی دیشب جانش را از دست نداد.»

رییس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنرانی‌اش خطاب به رهبران ایران گفت: «داعش دشمن طبیعی ایران بود و آمریکا و ایران می‌توانند روی اولویت‌های مشترک‌شان همکاری کنند.»

دونالد ترامپ ادامه داد: «ایران باید بفهمد که ادامه سیاست و وحشی‌گری  تاکنونی این کشور دیگر ممکن نیست و ما در فشار و سخت‌گیری کوتاه نمی‌آییم.»

او همچنین افزود: «برای مدت طولانی ملت‌های مختلف جهان، رفتار بد تهران را تحمل کرده‌اند. آمریکا به زودی ایران را تحریم دوباره خواهد کرد. ایران در ماه‌‌های اخیر به تاسیسات عربستان حمله کرده و دو پهپاد آمریکایی را ساقط کرده است. رفتار ایران بدتر و بدتر شده است. آنها پول نفت را دریافت کردند اما به جای اینکه تشکر کنند، فریاد مرگ بر آمریکا سر دادند.»

رییس جمهوری آمریکا در ادامه اما تهدید کرد: «ارتش آمریکا تحت دولت من بازسازی کامل شد و نیروهای مسلح آمریکا از هر زمان دیگر قدرتمند‌تر است اما ما نمی‌خواهیم از آنها استفاده کنیم.»

او افزود: «نیروهای عالی آمریکا برای هر رویدادی آماده هستند. ایران قصد دارد از برنامه خود دست بردارد که برای منطقه و جهان خیلی خوب است.»

بامداد روز گذشته (چهارشنبه) رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران از جمله خبرگزاری فارس و تسنیم از کشته شدن حداقل ۸۰ آمریکایی و زخمی شدن تعدادی بیشتر در حمله تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی به دو پایگاه‌ عراقی که مقر نیروهای نظامی ایالات متحده هستند، خبر دادند.

بیشتر بخوانید:

سپاه پاسداران: ۸۰ آمریکایی کشته شدند؛ عراق و آمریکا: تلفات نداشت

در بیانیه سپاه پاسداران در این رابطه آمده است: «رزمندگان شجاع نیروی هوافضای سپاه در عملیاتی موفقیت آمیز به نام شهید سلیمانی با شلیک ده‌ها فروند موشک زمین به زمین پایگاه عین الاسد را در هم کوبیدند.»

پایگاه هوایی عین‌الاسد بزرگترین پایگاه نیروهای نظامی ایالات متحده در عراق محسوب می‌شود. این پایگاه در استان انبار، غرب عراق قرار دارد. دومین پایگاهی که هدف قرار گرفت در نزدیکی فرودگاه شهر اربیل کردستان عراق است.

ساعتی پس از این حمله وزارت دفاع آمریکا تایید کرده است که بیش از دوازده موشک به پایگاه عین الاسد در استان الانبار عراق و یک پایگاه دیگر در اربیل شلیک شده است.

پایگاه عین‌الاسد که مورد حمله موشکی سپاه قرار گرفته است، همان پایگاهی است که ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸ دونالد ترامپ از آن بازدید کرده بود.

درحالی رسانه‌های داخلی بر کشته و زخمی شدن آمریکایی‌ها در طی این حمله تاکید داشتند که رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که در طی این حمله کسی کشته نشده است.

همچنین به گزارش خبرگزاری رویترز ارتش عراق اعلام کرده است که حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکایی‌ها در خاک عراق، هیچ تلفاتی درمیان نیروهای عراقی به جا نگذاشته است.

رهبر جمهوری اسلامی٬ آیت‌الله علی خامنه‌ای٬ پیش از ظهر روز چهارشنبه حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه عین‌الاسد و یک پایگاه دیگر آمریکا در عراق، یک «سیلی» به آمریکایی‌ها دانست.

رهبر جمهوری اسلامی با این حال «کارهای نظامی به این شکل» را «کافی» ندانست و خواستار پایان «حضور» آمریکایی‌ها در منطقه شد.

بیشتر بخوانید:

آیت‌الله خامنه‌ای: دیشب یک سیلی زده شد ولی انتقام بحث دیگری است

«انتقام سخت» کلیدوازه مسئولین نظام جمهوری اسلامی پس از کشته شدن قاسم سلیمانی بود.

قاسم سلیمانی٬ فرمانده سپاه قدس٬‌ ابو مهدی المهندس، معاون رهبر حشد الشعبی و محمدرضا الجابری، مدیر روابط عمومی این گروه در ساعات ابتدایی روز جمعه کشته شدند.

این افراد در جریان یک حمله هوایی در فرودگاه بغداد به کاروان خودرو حامل فرماندهان سپاه قدس و حشد الشعبی کشته شدند. پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا هم ضمن تایید این خبر تصریح کرده است که دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ، رئیس جمهوری و فرمانده کل قوای این کشور صادر کرده بوده است.

پس از آن بود که مقامات جمهوری اسلامی بر انتقام تاکید کردند.

آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی٬ مهمترین پیام سیاسی را پس از کشته شدن قاسم سلیمانی صادر کرد. آیت‌الله خامنه‌ای در ساعات اولیه روز جمعه پیام تسلیتی فرستاد و گفت که :«انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند.»

پس از او دیگر شخصیت‌های سیاسی و نظامی٬ یکی پس از دیگری «شهادت» قاسم سلیمانی را «تبریک و تسلیت» گفتند و  وعده «انتقام» دادند؛ اما در موقعیتی مقتضی. حسن روحانی٬ رییس جمهوری٬ در پیام تسلیتش نوشت: «بی‌تردید انتقام این جنایت هولناک را ملت بزرگ ایران و دیگر ملت‌های آزاده منطقه، از آمریکای جنایتکار خواهند گرفت.»

سخنگوی دولت٬ علی ربیعی٬ نیز در این رابطه توییت کرد: «قاسم سال‌ها به دنبال شهادت بود اما پاسخ سخت، دور نیست.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. درست است که اغوش شما برای صلح باز است ، ولی توقع دارید که مقام عظمای ولایت لخت به اغوش دراید و این خلاف شرع است !

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »