مرگ آخرین میانجی٬ سلطان قابوس درگذشت

زیتون– قابوس بن سعید، پادشاه کشور عمان، در ۷۹ سالگی درگذشت.

دیوان پادشاهی این کشور اعلام کرده سلطان قابوس پس از یک دوره طولانی بیماری درگذشته است.

سلطان قابوس طولانی‌ترین دوره زمام‌داری یک حاکم عرب را در دوران معاصر به نام خود ثبت کرده‌است. او مدتی‌ بود که از بیماری رنج می‌برد و بنا بر گزارش برخی خبرگزاری‌های بین‌المللی احتمالا به سرطان روده بزرگ دچار بود.

عمان در این سال‌ها در چالش‌های مختلف منطقه‌ای نقشی دیپلماتیک برعهده گرفته بود. سلطان عمان و حکومتی که بر آن ریاست می‌کرد، از جمله مهم‌ترین کشورها و دولت‌های میانجی بین تهران و واشینگتن در دهه‌های اخیر نیز به‌شمار می‌روند.

طی سال‌های گذشته سلطان قابوس مهمترین حلقه وصل بین تهران و واشنگتن بود. تعداد زیادی از مذاکرات مخفیانه بین نمایندگان ایران و آمریکا را در عمان برگزار شده بود.

همچنین پادشاه عمان بارها وثیقه زندانیان دو تابعیتی در ایران را پرداخته است.

سلطان قابوس فرزندی نداشت و جانشینی هم برای اریکه خود معرفی نکرده بود.

بنابر قوانین عمان اکنون شورای خاندان سلطنتی عمان که متشکل از ۵۰ مرد از اقوام سطان قابوس است سه روز فرصت دارد که حاکم جدید را معرفی کند.

اگر این شورا نتواند ظرف مدت تعیین شده به توافق برسد آن گاه قاضی‌القضات دیوان عالی کشور، شورای نظامی عمان، شورای مشورتی این کشور و هیات دولت به اتفاق نامه مهر و موم شده‌ای را خواهند گشود که در آن سلطان قابوس به طور محرمانه جانشین خود را پیشنهاد کرده و این گروه فورا او را حاکم جدید عمان معرفی خواهند کرد؛ کسی که احتمالا خودش هم از چنین انتخابی بی‌خبر بوده است.

آن طور که گفته می‌شود بخت اصلی جانشینی او سه برادرند که عموزاده‌های سلطان قابوس هستند؛ هیثم بن طارق آل سعید، وزیر فرهنگ و میراث فرهنگی؛ اسد بن طارق آل سعید، معاون نخست وزیر و شهاب الدین آل سعید، فرمانده سابق نیروی دریایی عمان که مشاور ارشد نظامی سلطان قابوس هم بود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »