طرف‌های اروپایی برجام سازوکار «رفع اختلاف» را فعال می‌کنند

زیتون– آلمان٬ انگلیس و فرانسه٬‌سه کشور اروپایی شریک برجام٬ امروز (سه‌شنبه) اعلام کردند که «مکانیسم ماشه را علیه تهران فعال می‌کنند.»

خبرگزاری رویترز به نقل از دو دیپلمات اتحادیه اروپا خبر داد که شرکای اروپایی برجام در واکنش به تعلیق تعهدات ایران٬ مکانیزم رفع اختلاف این توافق‌نامه را فعال کردند.

در بیانیه‌ای که از سوی این سه کشور صادرشده٬ ضمن اشاره به عدول مرحله به مرحله ایران از تعهدات برجامی‌اش٬ آمده است که «به خاطر اقدام‌های ایران چاره‌ای نمانده» به‌جز این‌که مکانیسم ماشه را فعال کنیم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سه کشور در ادامه نوشتند که بار دیگر بر تعهد خود به توافق اتمی با ایران تأکید می‌کنند و این‌که به فشار حداکثری آمریکا علیه ایران نخواهند پیوست.

این بیانیه حدود ده روز پس از «گام نهایی» ایران در عدول از مسئولیت‌های برجامی خود منتشر شده است.

بر اساس بند ۳۷ برجام، سازوکار حل اختلاف که «مکانیسم ماشه» نیز خوانده می‌شود به طور خودکار می‌تواند در نهایت تمام تحریم‌های بین‌المللی گذشته ایران را بار دیگر فعال کند.

بر اساس این بند، اگر هر یک از سه کشور اروپایی امضاکننده توافق اتمی (بریتانیا، آلمان و فرانسه) به این نتیجه برسند که ایران توافق را نقض کرده می‌توانند روند بررسی اختلاف را به جریان بیندازند که ظرف مدتی کمتر از ۶۵ روز این مسئله به شورای امنیت ارجاع داده خواهد شد و این نهاد ممکن است از سرگیری سریع تحریم‌ها علیه ایران را تصویب کند.

جمهوری اسلامی ایران روز یک‌شنبه، ۱۵ دی‌ماه، «گام پنجم و نهایی» کاهش تعهدات برجامی‌اش را اعلام کرد و توضیح داد که در گام پنجم «آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی محدودیت در تعداد سانتریفیوژها را کنار می‌گذارد».

ایران از ۱۸ اردیبهشت سال جاری، در سالگرد خروج آمریکا از برجام، رسما کاهش «برخی» تعهداتش در «چارچوب این توافق» را در قالب چند «گام» اعلام کرده بود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »