جمهوری اسلامی خواستار دریافت تجهیزات لازم برای خواندن جعبه سیاه هواپیمای اسقاط شده اکراینی شد

زیتون– پس از چندروز کش و قوس بر سر «جعبه سیاه هواپیمای اسقاط شده اکراینی» در نهایت ایران تاکید کرد به رغم اینکه تجهیزات فنی لازم برای خواندن این جعبه را ندارد٬ اما آن‌را به خارج نخواهد فرستاد.

روز گذشته وزیر خارجه اوکراین بار دیگر خواستار تحویل دادن هرچه سریع‌تر جعبه سیاه هواپیمای سرنگون شده اوکراینی در نزدیکی تهران شده بود.

وزیر خارجه اوکراین با انتقاد از اظهارات ضد و نقیض مسئولان جمهوری اسلامی درباره تحویل دادن جعبه سیاه هواپیمای پرواز ۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراین که اندکی پس از برخاستن از فرودگاه تهران سرنگون شد بار دیگر از تهران خواست در این کار تعلل نکند.

سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران شب گذشته و در دومین گزارش فنی خود در مورد واقعه سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی را منتشر کرده و در آن گفته است برای خواندن جعبه سیاه هواپیما از آمریکا و فرانسه تجهیزات درخواست کرده است.

سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام اینکه دو دستگاه ثبت و ضبط اطلاعات پرواز، که آسیب دیده، یافت شده است، گفت: «بررسی جهت بازسازی و دریافت محتویات دستگاه‌ها با استفاده از توان داخلی کشور با حضور نمایندگان محترم قضایی و متخصصین داخلی انجام پذیرفت و همگی توافق داشتند که این نوع دستگاه‌ها از به‌روزترین دستگاه‌های موجود دنیا بوده و امکانات بازخوانی آن در کشور موجود نیست.»

این گزارش می‌افزاید: «اگر لوازم و تجهیزات جانبی فراهم شود، با صرف مدت زمانی کوتاه می توان بازسازی و تخلیه اطلاعات را انجام کرد. براین اساس لیست لوازم مورد نیاز از لابراتوارهای بررسی سوانح کشورهای فرانسه (BEA) و آمریکا (NTSB) و امکان انتقال به کشور استعلام گردید و این کشورها نسبت به انتقال تجهیزات به کشور تاکنون پاسخ مثبتی نداده اند، ولی لیست مورد نیاز را ارائه داده که در اختیار مقام‌ها جهت تلاش بمنظور خریداری ارسال گردید.»

در بخش دیگری از گزارش سازمان هواپیمایی ایران خبر پرتاب دو موشک به سوی این هواپیما را تایید شده است.

در این گزارش آمده است: «با توجه به اعلام عمومی مورخه ۲۱ دیماه ۱۳۹۸ مبنی بر پذیرش یکی از نهادهای داخلی [سپاه پاسداران] درخصوص عملیات دفاعی موشکی در زمان پرواز این هواپیما، دسترسی مسئول بررسی سانحه به اطلاعات آن نهاد فراهم و مشخص گردید که دو موشک مجاورتی از نوع M1 از سمت شمال به سمت هواپیما شلیک شده است. نحوه تاثیر این موشک ها بر وقوع سانحه و همچنین تحلیل این اقدام تحت بررسی می باشد.»

بر اساس این گزارش، هواپیما پس از اصابت موشک نخست به سمت راست گردش کرده و «در زمان سقوط دارای خط سیری در مسیر بازگشت به فرودگاه» داشته است. موشک مجاورتی دوم در این لحظه باعث انفجار و سرنگون شدن این هواپیما شده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. اگر هم خطای بوده، مقصر دیگران هستند. احتمال اینکه زامبیی‌ها با استفاده از روش‌های مافوق بشری توانسته باشند که رادار‌های ما را گمراه کنند هست. لذا از فردا باید مرگ بر زامیی هم به مرگ بر امریکا و اسراییل و عربستان اضافه شود.
    حالا کاری که شده. انقدر کشش ندهید. تجهیزات آن‌ها هم نجس است. بله خدا گریست، ما هم چون کار دگریی نداشتیم گریستم. چون سهراب که غم سبز را رنگ ابی به بنفش و مرغ از فلسفه شادی گریست.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »