اعتراض «امیرکبیر» به همکاری رئیس دانشگاه با سرکوبگران

#زیتون_دانشجو| ۲۵

زیتون :اعضای چهار تشکل دانشجویی دانشگاه امیرکبیر، با انتشار بیانیه‌ای، به عملکرد مدیریت دانشگاه در برابر اعتراضات اخیر دانشجویان به شدت اعتراض کرده‌اند. انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه پلی‌تکنیک، مجمع اسلامی دانشجویان پلی‌تکنیک، انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان و کانون اندیشه دانشجویان مسلمان در بیانیه‌ای خطاب به احمد معتمدی، رئیس این دانشگاه از او پرسیده‌اند: «هنوز تصور می‌کنید صلاحیت ریاست دانشگاه را دارید؟ آیا می‌دانستید که نیروهای امنیتی در سطح دانشگاه تحت مدیریت شما جولان می‌دهند و با همکاری تیم شما، دانشجویانتان را سرکوب می‌کنند؟».

در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است:

«دانشگاهی که اگرچه حرمتش از ۷۸ شکسته شد، پیکرش در ۸۸ زخم دید، دیدگانش در ۹۶ و ۹۸ خون گریست، اما امروز سینه‌اش از شلیک گاز اشک‌آور به صحن مقدسش سوخت و ساحتش از حضور عناصر سرکوبگر خارج از دانشگاه سیاه شد. اندوهناک آنکه این فاجعه در زمان ریاست شخصی به وقوع می‌پیوندد که برای پذیرفتن منصب ریاست دانشگاه در شک بود، چرا که میگفت اگر بیایم مجالی برای تاخت و تاز این افراطیان نخواهم داد؛ همان نیروهایی که در سال ۸۹ حتی به جان شما نیز تعرض کردند و چه ناباورانه که اکنون شما کنار آن‌ها ایستاده‌اید.  

آقای معتمدی! ما راویان تاریخیم. ما هستیم که ببینیم و بگوییم که این روزها چه بر سرمان می‌گذرد. ما شاهد بودیم که چگونه پس از انتشار بیانیه‌ی نیروهای مسلح مبنی بر شلیک مستقیم به هواپیمای مسافربری، دانشگاه امیرکبیر با مدیریت شخص شما با رویکردی بزدلانه مراسم گرامیداشت هم دانشگاهیان‌مان را لغو کرد و فرصت بی‌نظیری در امنیتی کردن فضا در اختیار ناجوانمردان گذاشت.  ما بودیم و دیدیم که زره‌پوشان چطور اشک‌آورهایشان را به سمت دانشجویانی که در صحن دانشگاه عزادار و پرسشگر مرگ هموطنانشان بودند پرتاب کردند و چگونه کارمندان شما که وظیفه حراست از دانشگاه و دانشجویان را برعهده دارند، تنها نظاره‌گر این وقایع بودند. ما بودیم و دیدیم و باور نکردیم که امنیت دانشگاه‌مان به تاراج رفته و باز هم چندی بعد گرد هم آمدیم که غم بزرگمان را به پرسشی بزرگ تبدیل کنیم که «مسئول این جان‌های عزیز که از دست رفته کیست و محاکمه کجاست؟» اما زهی خیال باطل! 

آقای معتمدی! گفته بودید: «کسی راجع به دیروز از ما اجازه نگرفته بود، اما در حدی که شمع روشن کنند و جمع بشوند و عزاداری کنند مشکلی نداریم اما اینکه شعار بدهند درست نیست». می‌خواهید که دانشجو، روضه خوانی کند، اشک بریزد، شمع روشن کند ولی پرسش نکند؟ می‌خواهید دانشجو هم مثل دیگر نهادها و ارگان‌های این حکومت انسانیت و شرافتش را خاک کند؟ اگر هم که نکرد و ایستاد و پرسش کرد و مطالبه داشت، باید با سرکوبی قاطعانه، به آن پاسخ داد؟ آیا شما هم در همین دانشگاهی هستید که ما در آن هر روز صبح را به شب می‌رسانیم؟ آیا صدای ما به برج بلند دفتر ریاستتان میرسد؟ آیا از پنجره دفترتان نگاهی به صحن می‌کنید یا شما هم هر صبح خبر روز قبل را از معاونان و کارمندان به ظاهر موثقتان می‌شنوید؟ آیا دیدید که چگونه از منابع دانشگاه استفاده کردند و پیامک دادند و دعوت کردند و آماده سرکوب شدند؟ دیدید که چطور اطراف دانشگاه را محاصره کردند و صحنه نبرد را به تصویر کشیدند؟ اگر دیدید چه کردید؟ 

اگر ندیدید پس آیا هنوز تصور می‌کنید صلاحیت ریاست دانشگاه را دارید؟ یا شما می‌دانستید که نیروهای امنیتی در سطح دانشگاه تحت مدیریت شما جولان می‌دهند و با همکاری تیم شما، دانشجویانتان را سرکوب می‌کنند، که هیهات از ما! هیهات از ما که چون شمایی هنوز به آن صندلی تکیه کرده است. یا نمی‌دانستید و درهای دانشگاه به روی مزدوران و چماق به دستان چنان باز بوده که آمدند و زدند و رفتند و شما در خواب بودید، که باز هم هیهات از ما که دوباره ضربه خوردیم و گذشتیم. چگونه چشمان تیزبین حراست که تیر نگاهش حجاب و پوشش دانشجویان را در هنگام ورود به دانشگاه هدف می‌گیرد و از ورود هر آن‌کس که با معیارشان نخواند سر باز می‌زند، ناگهان بر روی افراد “دانشجونما” بسته شده که حضور ننگینشان در داخل دانشگاه این چنین زیاد به چشم می‌خورد؟ یا شاید این افراد با اطلاع قبلی و حتی با دعوت پا به دانشگاه گذاشته‌اند؟ 

در هر دو صورت شما به عنوان سکان‌دار این دانشگاه مسئول و پاسخگو هستید. اگر کماکان برعهد پیشینتان که حراست و صیانت از حرمت دانشجو و دانشگاه بوده استوارید، دستور دهید تا دوربین‌های دانشگاه با حضور نمایندگان جمیع تشکل‌ها بازبینی شود تا مشخص شود چه افرادی برای ارعاب دانشجو و با هدف تهدید فضای دانشگاهی پا به عرصه گذاشته‌اند. صد البته بدا به حال دانشگاهی که برخی از دانشجویان آن در این سرکوبگری دوشادوش نیروهای خارج از دانشگاه نقش ایفا می کنند. اقدامات بسیج دانشجویی و تشکلی وابسته به قدرت که به جای ایستادن در کنار سایر هم قطاران داغدار خود در برابر این حادثه‌ی تلخ، هماهنگی‌هایی را جهت قوت بخشیدن به سرکوب ۲۴ دی ماه انجام داده‌اند و از اعضای خود به صورت واضح وعلنی دعوت به عمل آوردند، غیر قابل انکار است. 

به تازگی در مصاحبه‌ای سراسر کذب گفتید که هیچ نیروی امنیتی یا خودسری در دانشگاه نبوده و هیچ دانشجوی بازداشتی نداشتیم! این روزها ما دانشجویان دروغ‌های بسیاری شنیدیم. تا آنجا که حتی آنچه در برابر دیدگانمان بود را هم انکار کردند. گناه دروغ گفتن به علت کتمان حقیقت نیست، نکوهش دروغ به خاطر خدشه‌هایی است که به حقیقت وارد می‌کند و بعد، تکرار دروغ تا آنجا که دیگر چیزی از حقیقت باقی نمانده باشد و لاشه‌هایش در این مسلخ غریب بوی تعفن بگیرد و درست در همینجاست که دیگر صحبت کردن از حقیقت معنای خود را از دست می دهد. اما چه بسیار وعده دادند که بالاخره جایی حقیقت سر بر خواهد آورد و آن لحظه عرق ترس بر بدن دروغ‌گویان خواهد نشست. این بزرگترین درسی است که ما دانشجویان در تمامی این روزهای سخت آموخته‌ایم و البته هنوز امید داریم که گوش شنوایی برای شنیدن این درس در شما هم باشد. 

در تمامی دوران ریاست شما، همواره پشت تیم مدیریتی خود پنهان شد‌ه‌اید و تا بحران به مرحله ی آخر و سرحد انفجار نرسیده هیچگاه خود را از پشت منطقه‌‌‌ی امنی که برای خود ساخته‌اید، بیرون نیاورده‌اید. شاید شما فراموش کرده‌اید که چگونه به ریاست دانشگاه رسیده‌اید!  یادتان هست دانشجویان از شما برای تصدی پست ریاست دانشگاه حمایت کردند و شما چه وعده‌هایی به آنان دادید؟ یا گذر ایام و عافیت طلبی شما را نیز همچون تمام صاحبین مناصب دچار فراموشی اجباری کرده است؟ ما به شما یادآوری می کنیم و برای آیندگان ثبت خواهیم کرد که حتی در دوران قبل از ریاست شما، یعنی دوران سیاه ریاست تمامیت خواهان بر پلی تکنیک، هرگز چنین سرکوبی رخ نداده بود. 

آیا شما نیز قصد دارید همچون هم‌قطاران خود فاجعه رخ داده را با تقلیل دادن آن به خطای انسانی یک انتظامات فیصله دهید و از ماجرا عبور کنید؟ بدون شک دانشجویان پلی‌تکنیک مسئولیت حضور نیروهای سرکوبگر در صحن دانشگاه و هرگونه عواقب ناشی از آن را در وهله نخست متوجه شخص شما و همکارانتان می‌دانند. تردید نداشته باشید که اگر هوشمندی دانشجویان پلی‌تکنیک نبود، قطع به یقین فاجعه‌ی دیگری مثل کوی دانشگاه درحالی رخ میداد که ریاست دانشگاه درحال رساندن خود به امن‌ترین نقطه‌ی در دسترس، یعنی غلتیدن در دامان خودسرها و امنیتی‌ها بود.  شما ثابت کردید حداقلی‌ترین امر ممکن یعنی استقلال دانشگاه هم برایتان ارزش ندارد وعلی‌الظاهر می‌خواهید تا لحظه‌ی آخر از صندلی ریاست دانشگاه بی‌دردسر لذت ببرید.»

تهدید به «قطع آب و برق» دانشگاه خوارزمی

رئیس دانشگاه خوارزمی می‌گوید این دانشگاه نگرانی جدی از نظر بودجه‌ای وجود دارد و بدهی آب، برق و گاز به جایی رسیده که هر روز ما را تهدید به قطع آب و برق می‌کنند.

عزیزالله حبیبی با گزارشی از وضعیت بودجه سال ۹۸ دانشگاه خوارزمی گفت: اکنون که وارد ماه یازدهم سال شده‌ایم، تنها ۶۰ درصد از بودجه ما تخصیص یافته و درصدی از آن هم تنخواه و تتمه سال ۹۷ بود که در ابتدای سال ۹۸ به دانشگاه ارائه شد؛ نگرانی جدی در ادامه سال تحصیلی از نظر بودجه ای وجود دارد، چرا که دانشگاه‌ها دارای یک سری هزینه‌های قطعی هستند که نمی‌توانند از آن‌ها صرف نظر کنند. در حال حاضر دانشگاه بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان بدهی دارد و انتظار جدی داریم که در ایام باقی مانده تا انتهای سال حمایت بهتر و بیشتری از بخش آموزش عالی شود و بودجه‌های مصوب به خوبی تخصیص یابد تا مشکلات کاهش یابد.

رئیس دانشگاه خوارزمی افزود: در بخش عمرانی دانشگاه اعتبارات به صورت اوراق است، یعنی برای کارهای جاری، تعمیر و تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها اعتبارات به صورت اوراق تامین می‌شوند که چندان کارایی ندارند؛ چرا که پیمانکاران این پروژه‌ها پیمانکارانی جز هستند و به پول نیاز دارند و نمی توانند منتظر اوراق بمانند در حال حاضر با سختی‌ پیمانکاران عمرانی دانشگاه را ماندگار کرده ایم، اما همچنان راضی نیستند؛ پیمانکاران که با نرخ و تعرفه‌های سال‌های ۹۵ یا ۹۶ قراردادی را منعقد کرده‌اند دیگر حاضر به انجام کارها در سال جاری با همان تعرفه سال‌های گذشته نیستند و این موضوع را به ضرر خود می‌دانند.

عزیزالله حبیبی گفت: ۸۳ درصد بودجه دانشگاه برای پرسنل و شرکت‌ها است با توجه به اینکه قرار است حقوق آن‌ها ۱۵ درصد اضافه شود اگر ۱۰۰ درصد بودجه هم تخصیص یابد همه صرف حقوق می‌شود. این در حالی است که دانشگاه بدهی آب، برق و گاز داشته و هر روز ما را تهدید به قطع آب و برق می کنند. افزایش ۷ درصدی بودجه دانشگاه در سال آینده هم نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای دانشگاه باشد.

رئیس دانشگاه خوارزمی گفت که درآمد اختصاصی دانشگاه حدود ۲۷ میلیارد تومان بوده و ادامه وضع بودجه دانشگاه‌ها اگر به همین صورت باشد ممکن است که دانشگاه‌ها نتوانند تعهدات خود را اجرا کنند.

دانشگاه آزاد را به آفریقا می‌بریم

درکنار اخباری که از بحران مالی دانشگاه‌های دولتی خبر می‌دهد، دانشگاه آزاد اسلامی که زیر نظر مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود قرار است شعبه‌هایش را در کشورهای آفریقایی مانند تانزانیا، غنا و اوگاندا تاسیس کند.

علیرضا شیخ عطار، مشاور رئیس این دانشگاه گفت: «برنامه این است که ابتدا از کشورهای آسیای میانه از جمله افغانستان، پاکستان، آفریقا (تانزانیا، غنا و اوگاندا) دانشجوی خارجی جذب کنیم و پس از آن در این کشورها شعب جدید دانشگاه را راه اندازی کنیم».

دانشگاه آزاد اسلامی که زیر نظر مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود قرار است شعبه‌هایش را در کشورهای آفریقایی مانند تانزانیا، غنا و اوگاندا تاسیس کند.

به گزارش مهر، مشاور بین الملل رئیس دانشگاه آزاد افزود: «ما از بین مجموع ۴۰۰ واحدی که داریم به ۴۰ واحد دانشگاه اجازه داده‌ایم که دانشجوی غیرایرانی جذب کنند. هر کدام از این ۴۰ واحد، در تعدادی از رشته‌ها قوی تر هستند و قرار است در هر واحد بر روی رشته‌های خاص سرمایه گذاری شود؛ تا پایان امسال نزدیک به ۱۸ هزار دانشجوی غیرایرانی خواهیم داشت که ۷ هزار نفر از این تعداد مربوط به جذب امسال است و پیش بینی ما این است که جذب دانشجوی خارجی سال آینده در دانشگاه آزاد افزایش یابد و به بیش از ۷ هزار برسد.

شیخ عطار گفت: «براساس مطالعاتی که انجام دادیم، برخی رشته ها از جمله پزشکی، مهندسی پزشکی، رشته های میان رشته ای، مدیریت، حقوق، مهندسی تکنولوژی های نوین و پیراپزشکی طرفداران بیشتری در میان دانشجویان کشورهای منطقه دارد که تمامی این رشته ها در حال حاضر در دانشگاه آزاد تدریس می شود».

آخرین خبرها از زندان

سه دانشجویی که هفته گذشته در پایان مراسم یادبود قربانیان سقوط هواپیما در دانشگاه کردستان بازداشت شدند هنوز در زندانند.

مسلم سلیمانی دبیر انجمن‌ اسلامی دانشجویان دانشگاه کردستان به همراه زانیار احمدپور و ارشد اتابک بعد از ضرب و شتم به دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند و همچنان در زندان به سر می‌برند. از سوی دیگر سها مرتضایی، پس از شصت و شش روز بازداشت غیرقانونی، سرانجام به قید وثیقه‌ی ۵٠٠میلیون تومانی از زندان شهرری آزاد شده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. درست خبرنگاری کنید. گزارش گزینشی cherry picking ندهید.
    مردم نه گول حکومت را میخورند نه گول اپوزیسیون در پیتی را.
    و الا در ایران تا حالا صد بار انقلاب شده بود!
    چند تا بچه دانشجوی بیست ویا بیست و دوساله که نمیتوانند بشوند رهبر اپوزیسیون! همین اپوزیسون فعلی، در داخل و خارج بچه های چهل سال پیش اند! چند تا آدم حسابی توی آنها می بینید؟ خلایق هرچه لایق.
    با شیر تو شیربازی وضع مملکت درست نمیشود. و الا این روال ادامه دارد و خواهد داشت! متاسفانه.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »