زمزمه‌های احیای رابطه جمهوری اسلامی و عربستان

زیتون– محمدجواد ظریف٬ وزیر امور خارجه ایران٬ یک روز پس از اظهار تمایل همتای عربستانی‌اش برای «گفت‌وگو با جمهوری اسلامی» طی یک توییت بر تمایل تهران برای مذاکره با کشورهای همسایه تأکید کرد.

ظریف در توئیتی که به عربی منتشر کرد نوشت: «درِ گفت‌وگو با همسایگان از طرف ایران باز است و ما آمادگی خود را برای نقش‌آفرینی در هر کاری که به نفع منطقه باشد اعلام می‌کنیم.»

او افزود: «ایران از هر اقدامی که امید را به مردم برگرداند و ثبات و رفاه را برای آنها به ارمغان بیاورد استقبال می‌کند.»

 

https://twitter.com/JZarif/status/1220239342981013504
روز گذشته (چهارشنبه٬ دوم بهمن ماه) فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان، در گفت‌وگویی با رویترز گفت ریاض آماده گفت‌وگو با جمهوری اسلامی است «اما این مسئله در واقع به ایران بستگی دارد.»وزیر خارجه عربستان افزود که جمهوری اسلامی باید بپذیرد که «بیش از این نمی‌تواند خواسته‌های خود در منطقه را از طریق خشونت‌ورزی دنبال کند.»

به گفته فیصل بن فرحان، «کشورهای بسیاری» پیشنهاد میانجی‌گری بین ریاض و تهران را مطرح کرده‌اند.

در پی حمله به اماکن دیپلماتیک سعودی در تهران و مشهد، عربستان دی‌ماه ۹۴ روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و از آن زمان، چندین بار خبرهای تاییدنشده‌ای درباره تلاش برخی کشورهای منطقه برای میانجی‌گری بین دو کشور منتشر شد.

پس از آن تنش‌ها بین ایران و عربستان در پی حمله پهپادی به تأسیسات نفتی در بقیق و میدان نفتی خریص، در مرکز عربستان سعودی، شدت بیشتری به خود گرفت.

حوثی‌های یمن که مورد حمایت ایران هستند بلافاصله مسئولیت آن حملات را برعهده گرفتند.

طی این سال‌ها تعداد زیادی از کشورهای منطقه برای میانجیگری بین عربستان و ایران اقدام کرده بودند.

محمود واعظی،‌ رییس دفتر رییس جمهوری٬ نیز ضمن تایید این موضوع گفته بود: «هیچ وقت بحث این نبوده که میان ایران و عربستان پیامی تبادل نشود و ارتباطی نداشته باشیم، موضوع رابطه با عربستان نباید شبیه رابطه تهران و واشینگتن شود.»

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »