روحانی: نگران هستم که کلمه جمهوریت به جرم تبدیل شود

زیتون– حسن روحانی، رییس‌جمهوری٬ با انتقاد تلویحی از روند برگزاری انتخابات مجلس گفته است: «نگران هستم روزی کلمه جمهوریت به جرم تبدیل شود».

به گزارش ایرنا، او که در جمع استانداران سخنرانی می‌کرد، از روند تایید صلاحیت‌ها انتقاد کرد و گفت: «یکی را فرستادند سرکوچه‌ای و معلوم نیست با چه کسی صحبت کرده و چه گفته، بعد گزارشی نوشته؛ مگر می‌شود با چنین روشی کشور را اداره کرد؟»

رییس جمهوری در ادامه گفت که «انتصابات بزرگترین خطر برای دموکراسی و برای حاکمیت ملی» ایران است و این خطر را روزی دانست که «انتخابات تشریفات شود» و افراد را «جای دیگری انتصاب فرمایند، بعد مردم پای صندوق بروند تشریفات انتخابات را انجام دهند.»

حسن روحانی با اشاره به انتخابات پیش رو مجلس ایران در اسفندماه گفته است: «بسیار مهم است که مردم احساس کنند باید میان چند نمونه یکی را برگزینند.»

او افزود: «فرض کنید کشوری و جامعه‌ای داریم که سه سلیقه دارد، یک سلیقه اصولگراست، یک سلیقه اصلاح طلب و دیگر اعتدال‌گراست و اگر بر این فرض در انتخابات، جامعه ما سه قسمت شد و سه جور سلیقه داشت. یک سلیقه فراوان است و در یکی دیگر باید با ذره‌بین و تلسکوپ یک نفر را پیدا کرد و یک سلیقه هم اصلاً وجود ندارد.»

رییس جمهوری در خصوص نوع برگزاری انتخابات از نگاه قانون اساسی جمهوری اسلامی، استانداران و فرمانداران را مامور اجرای انتخابات و وظیفه نهاد دیگر را نظارت خواند و گفت: «حالا برعکس شد، ناظر شد مجری، و مجری شد لجستیک.»

روحانی همچنین با اشاره مجدد به موضوع همه‌پرسی گفت: «بعضی‌ها از کلمه رفراندوم خوش‌شان نمی‌آید» ولی «نظام ما روی رفراندوم» است.

رییس جمهوری با «متفاوت‌خواندن» شرایط امروز ایران دوباره از لزوم فعال‌کردن مکانیسم رفراندوم در حل و فصل مسائل کلان کشور سخن گفت و جناح مقابل را به بی‌اعتنایی به این اصل متهم کرد.

او با مقایسه حساسیت منفی مخالفان به مسئله رفراندوم این حساسیت را با بیماری کرونا مقایسه کرد و گفت: «اخیراً بعضی‌ها نسبت به این کلمه همهپرسی حساسیت پیدا کرده‌اند و بعضی از حساسیت‌ها به اندازه کرونا خطرناک است و آدم باید مواظب باشد که این بیماری سرایت نکند و یک اصل مهم و اساسی را که در کشور ما و در قانون اساسی ما است ، نظر دیگری نسبت به آن پیدا نکنیم.»

رییس‌جمهور ایران در سال‌های گذشته هر چند ماه یک‌بار به موضوع همه‌پرسی اشاره کرده که معمولاً با انتقاد چهره‌های اصولگرا مواجه شده و موضوع به حاشیه رفته است.

او همچنین با اشاره غیرمستقیم به عدم تصویب لوایح پول‌شویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است: « با این روند روابط ما با دنیا دچار مشکل ‌شود، مگر می‌شود روابط بانکی ایران با دنیا قطع شده و به هم بریزد؟ چه کسی در این کشور تصمیم‌گیر است؟»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

3 پاسخ

  1. این روحانی هم داره کم کم روشنفکر میشه! چی شده؟ خدا میدونه.
    عصر عجایب است و ترامپ و سیاست سیاست بازان حقگو، بوقت درماندگی.
    من فکر کنم ترامپ هم روزی طرفدار ازادی و اخلاق بشود. بولتون دارد میشود!

  2. سلام
    من هر دو بار به این شخص رای دادم. ولی مدتیه که دودوزه بازی های او و امثال او دیگه برام رو شده. اینها در ظاهر یه چیزی میگن برای فریب مردم، ولی باطنشون یک چیز دیگه هس. این آقا! اصلن به مردم و مردمسالاری هیچ اعتقادی نداره. هر کسی مزخرفهای اینو باور کنه، به نظرم جاش توی تیمارستان یا حداقل بیمارستانه.

    زنده باد ایران

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »