زیتون ـ سولماز ایکدر: مومنان شیعه٬ قرنهاست که منتظر ظهور منجی وعده داده شده؛ امام دوازدهمشان هستند. جمهوری اسلامی به عنوان تنها حکومت دینی شیعه در جهان مدعی است که یکی از اصلیترین اهدافش را «کمک به ظهور امام زمان» قرار داده است.
امامی که هزار و چهارصد سال است به غیبت رفته و نشانههایی برای ظهورش تعریف شده است؛ نشانههایی که برخی از آنان چنان عمومی است که برای تمامی زمانها و مکانها قابل استناد است. از جمله سیل و زلزله.
اما نشانههای خاصتر نیز بر اساس روایات و احادیث تعریف شدهاند. از جمله؛ مرگی سفید و خروج سفیانی.
هرچند از منظر مقامات جمهوری اسلامی هر واقعهای میتواند از نشانههای ظهور باشد؛ حتی مرگ قاسم سلیمانی٬ فرمانده پیشین شاخه برون مرز سپاه پاسداران.
بیشتر بخوانید:
بیشتر بخوانید:
بیشتر بخوانید:
بیشتر بخوانید:
نقش حسین طائب در گسترش کرونا در ایران
بیشتر بخوانید:
مصطفی میرفیضی٬ از مدیران حوزه علمیه٬ در این رابطه گفته بود: «امام راحل وعده آزادی قدس را از کربلا داده بود که بدون شک شهادت حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش در عراق مبین این واقعیت بوده که ظهور حضرت حجت(عج) نزدیک است.»
طی سالهای اخیر صورت مسئله اما از «انتظار برای ظهور» به «قریب بودن ظهور» تغییر کرده٬ تاکید بر «مقاومت» نیز متاثر از همین تغییر فاز است. حال شرایط اخیر کشور و منطقه نیز به این باور دامن زده است.
مرگ سفید نام دیگر کرونا
طبق روایات شیعه نشانههای برای ظهور منجی تعیین شده که یکی از آنان «مرگ سفید» است.
در روایات شیعیان حداقل دوبار به «مرگ سفید» به عنوان یکی از نشانههای آخر الزمان یا زمان ظهور منجی اشاره شده است. در حدیثی از پیامبر اسلام او گفته است: «قیامت برپا نمی گردد ، تا این که مرگ سفید ظاهر شود.» (الفائق ، جلد ۱ ،ص۱۴۱) در روایتی دیگر از امام ششم شیعیان نیز آمده است که «مرگ سفید از نشانههای ظهور منجی است که برای فرار از آن باید در شهر قم پناه گرفت.» (الغیبه نعمانی ص۲۷۱ )
تصاویر رادیولوژی از ریههای سفید شدهی بیماران مبتلا به کرونا بهانه خوبی بود برای منتظران مهدی که بیماری کرونا را همان بیماری آخر الزمانی و از نشانههای ظهر منجی بدانند.
این گمانهزنی محدود به بدنه منتظران مهدی موعود نیست؛ محمد قائممقامی٬ استاد حوزه علمه قم٬ دهم اسفندماه به خبرگزاری فارس گفت: «شیوع بیماری کرونا در جهان را باید جز نشانههای الهی دوران آخرالزمان دانست.»
به گفته او تمام دعوای ما با کفر جهانی بر سر همین نکته است؛ همه توجه کفر جهانی به اسباب ظاهری است اما جریان الهی و انقلابی در عین اینکه اسباب را میشناسد، تأکید اصلیاش به مسبب الاسباب یعنی خدای متعال است. این استاد حوزه علمیه ادامه داد که بر اساس روایات در آخر الزمان دنیا را بلا فرا میگیرد و بیماری جدید کرونا نیز یکی از همین بلایا و بیماری است که از جمله نشانههای ظهور در روایات به آن اشاره شده است.
رستگار مقدم٬ مدیر موسسه آموزش عالی رفیعه المصطفی٬ نیز ۱۴ اسفند ماه در این رابطه به «خبرگزاری حوزه» گفت که «کرونا از علایم آخر الزمان و همان بلایی است که وعده داده شده جهان را در آستانه ظهور حضرت حجت فرا میگیرد.»
او در بخش دیگری از این گفتوگو مدعی شد که «برخی معاندان به ویژه شبکههای وهابی اقدام به شبهه افکنی نسبت به اعتقادات شیعه به دلیل شیوع این بیماری در شهر قم کردهاند.»
رستگار مقدم در ادامه در پاسخ به شبهه مطرح شده توسط برخی افراد در خصوص شیوع ویروس کرونا در برخی شهرهای مذهبی، اظهار داشت: «در خصوص پاسخگویی به این شبهه میتوان جواب نقضی و نیز جواب حلی ارائه کرد. در پاسخ به صورت جواب نقضی باید عرض شود که در طول تاریخ به ویژه در مکه و مدینه وبا و طاعون مردم این منطقه را گرفتار و مبتلا کرده بود.»
محمد قائممقامی٬ استاد حوزه علمه قم٬ دهم اسفندماه به خبرگزاری فارس گفت: «شیوع بیماری کرونا در جهان را باید جز نشانههای الهی دوران آخرالزمان دانست.»
او طرح چنین شبهاتی را در تناقض به قداست شهرهایی از دست قم ندانست و افزود اینکه زمان بیماری باید دست به دامن معصومین شد و در پناه آنان قرار گرفت٬ تضادی با شیوع این بیماری در ایران در شهر قم ندارد.
موسسه «ظهور نیوز» نیز در همین رابطه ویدئویی را در شبکه اجتماعی آپارات منتشر کرده که بر اساس آن ویروس کرونا همان «ویروس هشت هزارساله یا ویروس شیطان است که از دفینههای مصر خارج شده است و همان بیماری است که موجب مرگ سفید میشود و از نشانههای آخرالزمان است.»
وب سایت «آخرین نیوز» نیز با انتشار سه ویدئو مدعی شده است که بیماری کرونا از بلایایی است که در آخر الزمان بر سر شیعیان میآید و نشانهای است برای ظهر نزدیک موعود.
اکانتی با نام «نماز شب» نیز ویدئویی در شبکه مجازی آپارات منتشر کرده است که بر مبنای آن بیماری کرونا از جمله نشانههای آخرالزمان و ظهور مهدی موعود است.
نگاه آخر الزمانی به بیماری کرونا محدود به شیعیان ایرانی نیست؛ شیخ محمد حسن خجسته عضو جمعیت الوفاق بحرین و علی فضل الله امام جمعه بیروت نیز طی سخنرانیهایی بیماری کرونا را همان بیماری آخر الزمانی معرفی کردهاند.
ظهور «سفیانی» در ترکیه
خروح سفیانی به باور شیعیان از نشانههای قطعی ظهور است.
به باور ایشان سفیانی از نسل ابوسفیان است و در نهایت بهدست حجتبن حسن شکست خورده و کشته میشود. از علی بن حسین زینالعابدین٬ امام چهارم شیعیان٬ نقل شده: «امر قائم از سوی خداوند حتمی است، و امر سفیانی نیز از جانب خداوند قطعی است. قائم ظهور نمیکند مگر پس از آمدن سفیانی.» (بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۸۲)
همزمانی حمله رجب طیب اردوغان به شمال سوریه و همه گیر شدن ویروس کرونا به باورهای آخرالزمانی شیعیان دامن زده است.
بخشی از بدنه اجتماعی حامی جمهوری اسلامی حمله ترکیه به شمال روسیه را از جمله نشانهای ظهور میدانند. به گفته ایشان اردوغان همان «سفیانی» است و جنگی که این روزها قدرتهای منطقه را در شمال سوریه درگیر کرده است٬ نشانهای قطعی برای ظهور مهدی موعود.
خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان٬ نزدیک به سپاه پاسداران اولین خبرگزاری ایرانی بود که در مورد شباهتهای اردوغان و سفیانی «خبری» را منتشر کرد.
در این خبر با عنوان «دامی بزرگ برای ترکیه پهن شده است»، جنگ ادلیب جنگی آخر الزمانی خوانده شد و آن را نشانهای برای نزدیک بودن ظهور مهدی موعود دانستند.
خبرآنلاین نیز در گزارش با عنوان «ظهور سفیانی در شام نزدیک است» به ذکر نشانههای تاریخی سفیانی و شباهتهای آن با اردوغان پرداخت.
آذرماه امسال حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس جمهوری٬ طی یادداشتی کوتاهی در صفحه ی گوگل پلاس خود دولت ترکیه را دولت اسلام سفیانی خواند.
آشنا در این رابطه نوشته است: «دولتی که زیر پوسته خلافت داعشی، بازی گردانی میکرد، امروز رخ نموده است. زین پس خلافت نوعثمانی و دولت اسلام سفیانی به سختی میتوانند خود را زیر سایه ناتو پنهان کنند.»
وب سایت «انجمن گفتگوی دینی» نیز در این رابطه نوشت: «به حسب بیان روایات جدالهای داخلی سوریه همراه با دخالتهای خارجی به فتنه ای بزرگ در منطقه شامات می انجامد و از میان گردو غبار این درگیریها فردی بنام عثمان بن عنبثه یا همان سفیانی فاتحانه سر بر می آورد که بزرگترین و آخرین فتنه منطقه خاورمیانه و دنیای اسلام است.»
جنگ ادلیب و بیماری کرونا در کنار خیل دیگر از بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله و جنگهایی که سالهاست منطقه را درگیر خود کرده٬ بهانههای را کافی به دست «منتظران» موعود دادهاند تا گفتمان «انتظار» را تقویت کنند.
در ادامه این متن آمده است:« تازه سفیانی خروج کرده که ظهور نورانی حضرت حجت هم فرا می رسد و این دو قطب باطل و حق با هم درگیر می شوند تا اینکه در نهایت امر سفیانی به هلاکت می رسد.»
نویسنده این متن که نام او قید نشده٬ افزوده است: «در این میان نکته قابل توجه ، شباهتهای عجیب شرایط فعلی سوریه با مقدمات این علامت قطعی است یعنی همان درگیریهای داخلی و دخالتهای خارجی . جالب اینکه از ترکها و غربیها هم در روایات نام برده شده که ما قبلا نمی دانستیم این دو به چه نحو می توانند در صحنه خروج سفیانی نقش داشته باشند اما اکنون مساله از ابهام خارج شده است.»
جنگ ادلیب و بیماری کرونا در کنار خیل دیگر از بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله و جنگهایی که سالهاست منطقه را درگیر خود کرده٬ بهانه کافی به دست «منتظران» موعود دادهاند تا گفتمان «انتظار» را تقویت کنند.
منتظرانی که برخلاف اسلافشان این انتظار را نه با دعا که با عمل شکل میدهند؛ با دامن زدن به جنگ سوریه و تن ندادن به واقعیتهای علمی برای جلوگیری از انتقال بیماری کرونا یا درمان آن.
۱۳ آبان در تاریخ جمهوری اسلامی روز مهمی است؛ نه از آن جهت که سفارت…
در تحلیل سیاسی و روانشناختی دیکتاتوری، مسئله مقصر دانستن پذیرفتگان دیکتاتوری به عنوان افرادی که…
امروز یکم نوامبر، روز جهانی وگن است؛ این روز، یادبودِ تمام دردمندیها و خودآگاهیهایی است…
درآمد در این نوشتار به دو مطلب خواهم پرداخت. نخست، تحلیلی از عنوان مقاله و…