شرمساریم که در این زمانه زندگی می‌کنیم!

زیتون– ۲۰۳ نفر از فعالان مدنی، ملی- مذهبی، چپ و دموکراسی‌خواه در بیانیه‌ای ضمن «انزجار خود از این برخوردهای غیرقانونی و غیراخلاقی با زندانیان»  خواستار آزادی نرگس محمدی می‌شدند.

در  بخش از این بیانیه با اشاره به  «ابتلای جمعی از محبوسان زندان زنجان به بیماری کرونا» و «برخوردهای غیر انسانی با نرگس محمدی»و محدودیت‌های ایحاد شده برای او، حفظ جان زندانیان  یک «دغدغه ملی» خوانده شده است.

متن کامل این بیانیه که برای انتشار به «زیتون» ارسال شده در ادامه می‌آید:

 

 

خبری که از سوی نرگس محمدی و خانواده‌اش در فضای عمومی مبنی بر اینکه وی و جمعی دیگر از محبوسان زندان زنجان مبتلا به کرونا شده‌اند، منتشر شده، نگرانی در باره سلامتی و حفظ جان زندانیان به ویژه زندانیان عقیدتی و سیاسی را بار دیگر به یک دغدغه مهم ملی تبدیل کرده است.

به گمان ما جای نرگس محمدی و ده‌ها زندانی عقیدتی و سیاسی همانند او، در عرصه عمومی ایران است نه زندان. جان آنها که فراتر از دغدغه‌های شخصی و خانواده و فرزندان به مصالح ملی می‌اندیشند بس عزیز است.

این در حالی است که آنها در زندانند و تحت فشار انواع تضییقات، که در مورد نرگس محمدی حتی در حد برخوردهای غیرانسانی همچون قطع ارتباط با فرزندان و عدم برخورداری از کتاب و غذا به هزینه شخصی کشیده است. این چه رویکرد غیرانسانی و غیراخلاقی است که در این شرایط نیز حتی کمترین حقوق را برای یک زندانی قائل نشده و مانع مرخصی و درمان بیماری‌ خطرناکی همچون کرونا (و دیگر بیماری‌های مورد تایید پزشکان زندان) می شوند!؟

در کشوری که شبانه روز نام خدا و دین و اخلاق، از بلندگوهای رسمی به گوش می رسد، بر این سیاست‌های بی‌رحمانه چه نامی می‌توان نهاد؟

ما جمعی از فعالان مدنی، ملی- مذهبی، چپ و دموکراسی خواه ضمن اعلام شرمساری از زمانه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم که با شریف‌ترین فرزندان این سرزمین؛ از زنان، کارگران، معلمان، فعالان مدنی و سیاسی و…، در زندان‌های مختلف در جای جای کشورمان چنین برخوردهایی صورت می‌گیرد؛ انزجار خود را از این برخوردهای غیرقانونی و غیراخلاقی با زندانیان اعلام داشته و خواستار آزادی خانم نرگس محمدی می باشیم.
اما درس تاریخ و تجربه به ما می آموزد که اعمال چنین روش‌هایی برای مرتکبان آن نتایجی عکس به بار می‌آورد آن هم در زمان و زمینه‌ای که همواره خارج از تصورشان بوده است.

ناهید آدمیت، فاطمه آدینه وند، مجتبی آزادوار، حمید آصفی، اکرم آقاجانیان، پروانه آل بویه، سید یعقوب آل شفیعی فومنی، محمد ابراهیم زاده، محمد ابطحی، هادی احتظاظی، مهرداد احمدزاده، مسعود اخترانی تهرانی، مریم اژدری، مسعود اسحاقی، پروین اسفندیاری، مهری اشرفی پور، خدیجه الویی، حسین اکبری، محمدجواد اکبرین، عبدالمجید الهامی، شهلا انتصاری، ناهید انتصاری، ملیحه امامی، حسن امانپور، عالیه امیری، حمیدرضا امینی، اکبر امینی ارمکی، حسام امین محلاتی، زری باجلان، عبدالعلی بازرگان، مهرداد باغشنی، حمید بی آزار، احمد پورابراهیم، پری باغبان، فهیمه بخشی پور، محمد برقعی، آدینه بیگی، علی پیرای، مرتضی توکل، رضا تیموری، علیرضا جباری، مهرآهنگ جباری، رضی جعفرزاده، شفیقه جعفرزاده، عباس جعفری، اعظم جعفری، مهدی حاج اسماعیلی، سکینه حبیبی، مژگان حسن، مهری حسنپور، منصور حسین زاده، رضا حضرتی، مصطفی حمصیان، قباد حیدر، عباس حیدری، میثم حیدری، فرانک چالاک، طاهره خاتمی بیدگلی، حوریه خانپور، امیر خرم، فاطمه خرمی دوست، منصوره خسروشاهی، معزز خواهشی، هادی خورشیدی، عالیه خوشنویس، حسن دانش، رضا دبیر، محمود دردکشان، افسون دهقانی، معصومه دهقان، لیلا دیوانی، نرگس دیوانی، محمد ذاتی، مجید ذری، جواد رحیم پور، علی رحیمی مقدم، کامران رحیمیان، کیوان رحیمیان، یونس رستمی، مهدی رسولی، حمیدرضا رسولیان، صدیقه رشیدفرخی، آمنه رضایی، الهه رضایی، الهه رضاقلی، داود رضوی، مسعود زارع ازغندی، رقیه زارع پور حیدری، محمدعلی زحمتکش، امیر زرین کمر، محسن زمانی، مهدی زمانی، مینا سلطانی، آزرم سلیمانی، مهوش سلیمانی، پروین سلیمی، حمید سلیمی، شهناز سیاقی، شکوه سید علی اکبر، آذر سید علی اکبر، سید محمد سیف زاده، معصومه شاپوری، سهیلا شارقی، لاله شاکری، علی شاه زیدی، سعید شریفی، میلاد شمالی، گوهر شمیرانی، رضا شهابی، رفعت شهابی، پوران شهپر، شایا شهوق، ناهید شیرپیشه، فرحناز شیری، افسانه صالحی، احسان صدیق، احمد صرامی، محمد صفری، مهوش صفری، فضل الله صلواتی، کیوان صمیمی، رحیم صیامی، پروین ضرابی، سیامک طاهری، معصومه طوفان پور، مهریار ظفر مهر، احمد عابدینی، باقر عباسی، صدرا عبداللهی، محمد حسین عربی، فرنگیس عسگری، روئین عطوفت، سید ابوذر علوی، سیده سمیه علوی، سیده مینا علوی، سیده لیلا علوی، رضا علیجانی، محمدرضا علی‌حسینی، نادیا عنبری، علی اصغر غروی، لیدا فاضلی، حیدر فتح‌الله زاده، منیژه فتحی، میثم فتحی زاده، سعید فرمد، علی فرید یحیایی، پروین فهیمی، مهین فهیمی، نصیبه فنائیان، بهروز قاسمی، ملیحه کریم الدینی، حسین کریمی، پیمان کشفی، حسین کشوردوست کلتی، علی کلایی، روناز کمالی، علی کمالی، صدیقه کنعانی، محمدعلی کوشا، نصیر کوهفر، بهناز کیانی، رضا کیانی، فاطمه کیانی، سمیه گلستانی، مجید گنودی، محمود گودرز، مازیار گیلانی نژاد، داریوش لطیف پور، لیلا لیاقت، علی لیراوی، صدیقه مالکی، اصغر مبینی، محمود متقی، حسین مجاهد، اکرم محبوب، مرضیه محبوب، مریم محبوب، ناصر محرم زاده، زهره محققی، عبدالله مرادی، کاوه مرتضوی، محمد مستعلی زاده، عالیه مطلب زاده، فرنگیس مظلوم، علی اصغر ممبینی، مهدی ممکن، فرشاد موسوی، منوچهر مهربخش، فاطمه میراحمدی، سودابه نامدار زنگنه، پوران ناظمی، علی نانوایی، علی نجاتی، محمد نصراللهی، مهدی نوربخش، عبدالعظیم نورصالحی، هاله نورصالحی، فرشاد نوروزیان، ملیحه نوری، صدیقه وسمقی، منور یوسف پور، ثریا یوسفی، حسن یوسفی اشکوری

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

5 پاسخ

  1. ویکتور، یک ماهیگیر می‌گوید: “من از اعتراض‌ها پشتیبانی می‌کنم. مسکو چیزی به ما نمی‌دهد. همه چیز را برای خودشان می‌دزدند.”

    زنی به نام ناتالیا می‌گوید: “ما ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید خدا و مسکو دور هستند. مسکو به ما کمک نمی‌کند، ما باید به خودمان کمک کنیم.”

    دستگیری فرماندار باعث نارضایتی آنها از مسکو شده، جایی با فاصله هفت منطقه زمانی در غرب: جهانی دور از اینجا.

  2. تمام درد ملت ایران، اسلام و تشیع و قرآن و آیت الله و مداح است. آما عده ای نا بخرد فکر می کنند که اسلام غیر از این است. اسلام هزار و چهارصد سال است که تجاوز می کند که اسلامیزه می کند، برای این کار از هیچ کشتاری و قتلی و شکنجه ای و با قتل مردان و تجاوزات به زنان از هیچ سید سازی و امامزاده سازی ای دریغ نمی کند. غارت مال و منال و ناموس مردم از ویژه گی های بسیار نیرومند اسلام و تشیع است. ببینید در «بیانیه ۲۰۳ نفر از فعالان مدنی، ملی- مذهبی، چپ و دموکراسی خواه» زیر عنوان « شرمساریم که در این زمانه زندگی می‌کنیم!» چه نوشته اند:

    «در کشوری که شبانه روز نام خدا و دین و اخلاق، از بلندگوهای رسمی به گوش می رسد، بر این سیاست‌های بی‌رحمانه چه نامی می‌توان نهاد؟ ( پاسخ من این است نامش از راه دور اسلام است، چرا که از نزدیک و محمدی شدن و قرآنی شدن هزار بار باید حشنتر از این باشد، برای همین سردار غلامرضا سلیمانی میخواهد حکومت اسلامی واقعی را در ۴۰ سال آینده بر پا کند)
    در ادامه ی این بیانیه آمده:

    ما جمعی از فعالان مدنی، ملی- مذهبی، چپ و دموکراسی خواه ضمن اعلام شرمساری از زمانه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم که با شریف‌ترین فرزندان این سرزمین؛ از زنان، کارگران، معلمان، فعالان مدنی و سیاسی و…، در زندان‌های مختلف در جای جای کشورمان چنین برخوردهایی صورت می‌گیرد؛ انزجار خود را از این برخوردهای غیرقانونی و غیراخلاقی با زندانیان اعلام داشته و خواستار آزادی خانم نرگس محمدی می باشیم…»

    و هم ببینید پدر روح‌الله زم چه نوشته، تا پس من نتیجه گیری کنم… این پدر روحانی در بخشی از یکی از نامه هایش به قوه قضاییه نوشته
    «اگر متهم و رسانه‌اش تحت اشراف اطلاعاتی کشور بوده، چرا دستگاه‌های مربوطه که باید ناجی و نجات‌بخش امثال این جوان ناپخته و خطاکار باشند، از این وظیفه خود سرپیچی کرده‌اند، مگر کار نخست و کلان نظام ما، هدایت و پیشگیری از گناه و آلوده‌شدن و به سیاهچال نفس گرفتارشدن فرزندان ملت، نبوده و نیست؟!.. حکومت فقط و فقط قصد دارد چنین متهمی را به اعدام محکوم کند!..در این صورت این مخاطب، چنین پنداشته و می‌پندارد که برگزاری دادگاه او صرفاً یک امر صوری و تشریفاتی بوده و با عدالت مرسوم و موعود دستگاه قضا، فاصله زیادی دارد!حال آن که چنین قضاوت القایی از سوی رسانه ملی، زیبنده این نظام مظلوم و قوه قضاییه آن، که سعی بر اسلامی‌بودن و رعایت اخلاق دارد، نیست!»

    من میخواهم در اینجا بگویم و به همه آنهائی که هنوز به این دین و به این اسلام و به این تشیع ایمان دارند سفارش کنم تا تاربخ پر از تجاوز به زنان و حتا پسران و ازاله بکارت و خون و تعفن و قتل و کشتار و حمامهای خون و شکنجه اسلام و تشیع نگاه کنند و درس بگیرند و بدانند که اخلاق و عدالت و حریت و آزادی و انسانیت و نجابت و رآفت این دین این اسلام و این تشیع همینهاست بتوان هزار! بر مردم ایران است که با انقلابی بزرگتر از همه ی انقلابها برای همیشه از این دین نانجیبی خروج کنند و داد خود را از این دین و متولیانش بستانند. پس از این کار باید همچنانکه در همه کشورهای پیشرفته مرسوم است ایرانیان بتوانند از مرام و فلسفه و دین و آئین خود استفاده کرده و نامهای عربی و اسلامی را از خود بزودایند، پاک کنند. بیخود نیست که فردوسی بزرگ می گوید :
    جهان یادگارست و ما رفتنی به گیتی نماند به جز مردمی
    به نام نکو گر بمیرم رواست مرا نام باید که تن مرگ راست

    ببینید اخلاق و انسانیت ایرانی در همین دو بیتی خلاصه شده. پس با ایرانی کردن نام ها بسیاری ایرانیت که جوانمردی و سخاوت و اخلاق و شرف ایرانی به وجود خواهند آمد. انقلابی را که اشاره کردم نه تنها ایران و منطقه را تحت تاثیر و نفوذ خود خواهد گرفت، بلکه جهان را نیز وارد مرحله ای دیگر از تاریخ خواهد کرد. من بسیار از کسانیکه هنوز نام مذهبی + مثل ملی مذهبی ها+ و نواندیشان دینی یدک می کشند در حیرتم. نمی دانم آنها کی میخواهند بفهمند که دین و مذهب و اسلام واقعی تازه بسیار خشنتر و بیشرفتر و بی رحمتر کشتارگرتر و بی اخلاقتر از این است که امروز می بینیم. مردم ایران باید بر علیه تمامی روحانیت و طلاب و تمامی مداحان تمامی مذهبیون بر علیه فرماندهان سپاه و بسیج قیام کنند. چنانکه پاسدار سابق از تهران نوشته همچنین باید مردم بدانند که بدنه سپاه و بسیج فرزندان ایران زمینند و باید آنها بدانند که مردم آنها را همچون ارتشیان و سربازان فرزندان خود میدانند که باید به آغوش مردم و جامعه بیایند و در فردای سرنگونی در ارتش ملی ایران ادغام شوند. خبری را که پاسدار سابق مبنی بر شکاف در میان حتا فرماندهان پاسدار و بسیج در سایت زمانه داده است از گوشه و کنار به گوش می رسد و من هم آنرا تائید می کنم و باعث پشت گرمی ملت شریف و نجیب و مقاوم ایران است. زنده باد ایرانی یکپارچه و آزاد و دموکراتیک من شخصا جمهوریخواهم اما به هر چه نتیجه رفراندومی باشد که زیر نظر نخبگان ملی ایران و سازمانهای بین المللی باشد گردن خواهم نهاد و احترام خواهم گذاشت. همین الان در ضمن نوشتن این نظر همسرم خبرم کرد که از سروش ویدیوئی منتشر شده که در لفافه خروج بر اسلام و روحانیت و ملایان و فقه و اجتهاد را تجویز میکند. و من نمی فهمم چرا این نواندیشان دینی تا اندازه بی اندیشه و دیر فهم و کند فهمند. برای همین اینان همیشه ۱۰۰ سال عقبند. این حرف را سروش و سروشها می بایست ۱۰۰ سال پیش اگر نه ۴۰ سال پیش می زد. آموزگار از تبریز تا تهران و برعکس

    1. دین موضوع شخصی است و شخصی که دیندار واقعی است محترم است شما باید می گفتید حکومت دینی زشت است و به دین اشخاص کاری نداشته باشید .شما هم یک نوع دین(راه ) دارید .بنابراین من که بهایی یا مسلمان یا مسیحی هستم به خودم مربوط است.به خطو ط مردم حمله نکنید .و دوباره اختلافات دینی را تشدید نکنید. آری حکومت دموکراتیک بهترین است.شما کاری نداشته باشید که آنها ملی مذهبی یا خدا ناباورند این به خودشان مربوط است.

  3. همیشه از خودم می پرسم درمقابل این همه دزدان فاسد زمین خوار، کوه خوار ودریا خوار وفاسدین بیت المال و… مگر این بانو چه کرده است؟!
    آقایان ما اقرار میکنیم شماهاکه اورا به بند کشیده اید خیلی خیلی مرد اید! واین بانوی محترم زن تشریف دارند!

  4. با سلام،

    با تشکر و سپاس از افرادی که اطلاعیه را امضا کرده ا‌ند، من خیلی‌ کنجکاوم چرا امضای آقای دکتر سروش پای تقریبا هیچکدام از چنین اطلاعیه‌های در این چند سال اخیر نیست؟؟!! عافیت طلبی؟ یاا آماده سازی برای برگشت به وطن؟ مایه تاسف است.

    ر. نظامی

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

در تحلیل سیاسی و روانشناختی دیکتاتوری، مسئله مقصر دانستن پذیرفتگان دیکتاتوری به عنوان افرادی که در بقای آن نقش دارند، بسیار چالش‌برانگیز است. آیا می‌توان پذیرفت که کسانی که به دلایل مختلف به نظام دیکتاتوری

ادامه »

امروز یکم نوامبر، روز جهانی وگن است؛ این روز، یادبودِ تمام دردمندی‌ها و خودآگاهی‌هایی است که انسان‌هایی عاشق، اندیشمند و بیزار از خشونت و

ادامه »

  در حالی‌که با نفس‌های حبس‌شده در سینه منتظر حمله نظامی اسرائیل به کشور‌مان هستیم، به نگارش این یاداشت کوتاه

ادامه »