زیتون– بر اساس اخباری که در در شبکههای اجتماعی منتشر شده٬ ساعاتی پیش تابلوی دفتر آیتالله کمال حیدری در قم را پایین آوردهاند.
یاسر میردامادی٬ دین پژوه٬ در این باره در حساب کاربریاش در توییتر نوشت: «این کار گویا خودجوش انجام نشده و با هماهنگی برخی نهادهای امنیتی صورت گرفته. گفته میشود که دوربینهای مداربستهی دفتر را پیش از برداشتن تابلوها از کار انداخته بودهاند.»
در همین رابطه برخی دیگر از کاربران شبکههای اجتماعی امشب این گمانهزنی را مطرح کردند که ممکن است آیتالله کمال حیدری که برای عمل جراحی به تهران رفته بود٬ را نیروهای امنیتی تحت الحفظ در تهران نگه داشته اند.
ماجرای یک تکفیر
آیتالله سید کمال حیدری اهل کربلا ساکن قم از شاگردان علامه حسن زاده آملی و از علمای فقیه به روز و اهل فلسفه و عرفان است.
او که پیشتر نظریات متفاوت از جریان اصلی حوزه ایران از جمله لزوم بازنگری در تمامی علوم اسلامی داشت داشت پیشتر توسط آیتالله محسن اراکی در بیانیهای تکفیر یا به روایتی تضلیل شده بود.
شهریور ماه امسال سید کمال حیدری گفتگویی با شبکه العراقیه داشت با موضوع دین و سکولاریسم. این برنامه در شش قسمت بتدریج منتشر شد.
در قسمت پنجم این برنامه، مجری گفتگو را به مساله اختلافات دروندینی میکشاند و این سوال بنیادین که چرا این اختلافات منجر به تکفیر و ریخته شدن خون میگردد. آیت الله حیدری نیز نظرش را در مورد مساله تکفیر تفسیر و تاکید میکند که تکفیر محصور در اهل سنت نبوده و در میان علمای شیعه هم مساله تکفیر وجود داشته است. بعد هم مستنداتی در این رابطه مطرح میکنند و در ادامه هم میگوید که علمای متاخر شیعه قائل به تکفیر باطنی اهل سنت شدهاند یعنی اینکه اهل سنت در این دنیا و ظاهرا مسلمان هستند اما در باطن و آخرت مسلمان نیستند.
او به همین استناد در جایی از گفتگو مدعی میشد که همه علمای شیعه قائل به تکفیر اقلا باطنی اهل سنت هستند. ضمنا هم مساله تکفیر را در میان اهل سنت بیان میکند.
انتشار این گفتگو باعث میشود که آیتالله اراکی٬ استاد حوزه و ریاست سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب٬ بیانیهای منتشر کنند و نسبت به این سخنان کمال حیدری واکنش نشان دهد.
آقایان سید کمال حیدری و شیخ محسن اراکی دو روی یک سکهاند؛ هر دو با جدل و مغالطه به حاشیهسازی میپردازند و ساحت اندیشه را گرفتار بدفهمیهای متعدد میکنند و نتیجه کارشان لوث شدن نظریهپردازی و نوگرایی دینی، و تأخر در تولید فکر است
— Ali-Ashraf Fathi علیاشرف فتحی (@tourjan) October 21, 2020
در بیانیه محسن اراکی از تعابیری مانند «بدعتگزار»، «دروغگو»، «فاسق»، «شیاد» و «دجال» برای کمال حیدری استفاده شده و آمده بود که او «در دام سازمانهای اطلاعاتی استکبار جهانی و سهگانهی طغیانگر وهابی ـ صهیونیستی ـ غربی» است.
در پایان هم آیتالله اراکی خطاب به جوانان مومن گفته که باید لباس از تن ایشان بکَنند و به او توهین کنند.
متن فارسی این بیانیه در وب سایت آیتالله اراکی پس از انتشار دوباره ویرایش و مقداری تعدیل شد.
6 پاسخ
به هیتلر گفتند تو همه را قلع وقمع کردی بجز مسلمانها.
در جواب گفت : مسلمانها خودشان خودشان را نابود میکنند،و کار مرا آسان کرده اند.
لعنت بر معممین جنایتکار ،فاحشه باز ،دزد ،ونزولخور،قاچاقچی.
درود بر علمای حقوقمدار،ازده ،چشم پاک،وسیع سینه،
درود بر حیدریها
به مردم عوام توصیه میکنن که دروغ نگویید تهمت نزنید فحاشی نکنید ووووو
اساس و بنیان خراب است. شیعه یعنی دروغ و نفاق و تزویر
این اقایی که رییس تقریب هس با چه پررویی میره میگه با اهل سنت و دیگر فرق برابر و برادریم. چگونه میخاد اخلاق را حاکم بر اندیشه و گفتگو کند درحالی که خود هیچ مرزی از بی عفتی را رها نکرده
اقای حیدری مطالبی گفته. ایا جوابش داغ ودرفش و تهمت و تکفیر است کسی که منطق ندارد و دلیلی بر رد ادعای طرف مقابل ندارد روی به خشونت میاورد.
پشت گرم به حمایت حکومتی هستند. نمیدانن که چندصباحی بیش نیست و
کجایند حوزه علمیه نجف و آیت الله سیستانی؟ در این مواقع هم باید تقیه کرد؟
همیشه علمایی که حق گویند و اهل تحقیق در زندگی متهم به بدعت میشوند و بعد از مرگ قهرمان.
مرحوم طباطبایی و قاضی و حلاج ها همه مثال عینی این مسئله است.
بنده دینداریم را مدیون آقای کمال حیدری میدانم. از خداوند متعال طول عمر با عزت برای ایشان خواهانم.
بینی و بین الله آیه الله سید کمال حیدری با چنین افکاری که در نشست علمای اهل تسنن هرمزگان با ایشان داشتند سزاوار ریاست تقریب بین المذاهب الاسلامیه را باید عهده دار باشد یا شیخ محسن اراکی با تفکر اخباری گری که در عمق فکرش اختلاف افکنی و تکفیر و تفسیق جا کرده حتی همت این شیخ بی سواد در تفرقه افکنی بین شیعیان خیلی مشهود است تا چه رسد تقریب بین مذاهب!!!!!!!
ایشان در این سخنان جایگاهی برای مذاهب مختلف از دیدگاه قرآن قائل نیستند و تعبیر قرآن را امت واحده میدانند و حدیثی که از پیامبر نقل می شود که امت من ۷۲ فرقه اند و فقط یکی اهل نجات است را دروغ و کذب محض می دانند بر این اساس هر فرقه ای خود را ناحیه و اهل بهشت می داند و بقیه را کافر و مشرک مثل تفکر ابن تیمیه و پیروان داعشی او که فقط خود را اهل بهشت و بقیه مسلمانان چه سنی و چه شیعه را گمراه و اهل بدعت می دانند
دیدگاهها بستهاند.