آبان‌؛ سالگرد جنبش جان‌به‌لب‌رسیدگان

ابوالفضل قدیانی

در آبان‌ماه به سر می‌بریم. سالگرد جنبش جان‌به‌لب‌رسیدگان نزدیک است. یاد عزیزان به خون خفته را گرامی بداریم، نگذاریم که این مظلومان خونین‌کفن و خانواده‌های داغدار تحت ستم آنان فراموش شوند و بکوشیم که این عزیزان را در دادخواهی یاری رسانیم.

روز ۲۹ شهریور ۹۹ نادر مختاری از معترضان جان‌به‌لب‌رسیدهٔ آبان ماه ۹۸ در زندان کهریزک (سروش ۱۱۱ کنونی) در مظلومیت و بی ‌پناهی دارفانی را وداع گفت. جان‌به‌لب‌رسیدگان آبان ۹۸ مورد هجوم شدید نظام استبداد دینی واقع شدند و به دستور مستبد امروز ایران علی خامنه‌ای، مردم هدف تیر مستقیم سرکوبگرانش قرار گرفتند. شواهد حاکی از آن است که آدمکشان به قصد کشتن معترضان قلب و مغزشان  را هدف گرفتند و شلیک کردند و صدها نفر و به روایتی بیش از هزار نفر از معترضین به خاک و خون کشیده شدند. حکومت پس از ماه‌ها فشار افکار عمومی داخل و خارج تعداد کشته‌شدگان را۲۳۰ نفر اعلام کرد که قطعاً کمتر از تعداد واقعی کشته‌شدگان است. بیش از هشت هزار نفر دستگیر شدند. همه یا بسیاری از آنان مورد ضرب و شتم و شکنجه وحشیانه قرار گرفتند از جمله آنان نادر مختاری که سر و صورت و دستانش در اثر ضربات باتوم شکسته شد و دچار ضربه مغزی گردید و به اغما رفت و در اثر این عارضه مهلک قدرت تکلمش را از دست داد و گرفتار لکنت‌زبان شد. سرکوبگران و مسئولان مسئولیت ناشناس قسی‌القلب قضایی و امنیتی، وی را با آن وضعیت وخیم بدون مداوای موثر همچنان در زندان نگاه داشتند تا جانش را از دست داد و به جان باختگان آبان ماه پیوست.

این قبیل اقدامات معنایی جز اقدام به قتل غیرمستقیم زندانیان بی‌پناه نظیر نادر مختاری ندارد. این اعمال چه از سر بی‌تفاوتی و بی‌اعتنایی به وضعیت حساس و خطیر زندانی باشد چه از سر تعمد و قساوت قلب جهت مرگ تدریجی اسیران در بند صورت پذیرفته باشد ریشه و منشاء آن اولاً بی ارزش بودن جان مردم نزد حاکمان خودپرست است، ثانیاً هراس و وحشت از دست دادن این قدرت نامشروع و فاسد توسط قیام مردم است، ثالثا ایجاد رعب و وحشت در میان مردم مخالف حکومت در راستای استراتژی شکست خورده و رسوای نصر بالرعب است.

اما تجربه نشان داده که مردم بیش از آن که مرعوب شوند بر خشم و کینه و نفرتشان از مستبدان افزوده می‌شود و پرونده سیاه نظام استبداد دینی و مستبد امروز ایران علی خامنه‌ای نزد آنان قطورتر می گردد. این ظلم‌هایی که در حق زندانیان مظلوم سیاسی روا داشته می شود از جمله نسرین ستوده که بعد از اعتصاب غذای طولانی‌مدت با تنی رنجور وی را به زندان قرچک تبعید می‌کنند، محمد نوری‌زاد که برای فشار مضاعف بر وی فرزندش را به زندان تهران بزرگ می‌فرستند، جعفر عظیم‌زاده و سهیل عربی را به زندان رجایی شهر تبعید می‌کنند، منوچهر بختیاری پدر پویا بختیاری از جانباختگان آبان ماه ۹۸ است که دستگیر شده و خبری از وی در دست نیست. شاهین ناصری شاهد شکنجه‌های نوید افکاری مقتول مظلوم معلوم نیست در کجا و در چه وضعیتی به سر می‌برد. آتنا دائمی، اسماعیل عبدی، محمد حبیبی، سهیلا حجاب، هاشم خواستار، آرش صادقی، گلرخ ایرایی ، محمد حسین سپهری، فرهاد میثمی، سه نفر از اعضای کانون نویسندگان، محمد نجفی وکیل زندانی در اراک ، اینها و سایر زندانیان سیاسی که همگی به نحوی از انحاء تحت ظلم و ستم قرار دارند،  اصولاً دستگیری فعالان سیاسی از بن و بنیاد خلاف قانون و خلاف حقوق بشر است که باید بدون قید و شرط همگی آزاد شوند. نکته‌هایی که ذکر شد همه از باب نمونه اند. حقیقت این است که در سطوح مختلف جامعه هر روزه ظلم های گوناگون در حق اکثریت قاطع مردم ساری و جاری است. تمامی این بیدادها برای آن است که یک حاکم نامشروع مستبد خودپرست و یک نظام فاسد استبدادی ضد مردمی که اکثریت قریب به اتفاق ملت با آن ها مخالفند چند صباحی بیشتر به زور سرنیزه بر سر مردم مسلط باشند و حکمفرمایی کنند. اما این سلطه چندان نخواهد پایید.اگر قرار بود حکومت های استبدادی ضد مردی به هر قیمت ممکن تداوم یابند نوبت به حکومت علی خامنه‌ای و امثال او نمیرسید.

جامعهٔ ایران به خاطر فجایعی که در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی رخ داده است و فجایع در حال وقوع به شدت مستعد جنبش و قیام است، هر زمان که فرصت و موقعیت مناسبی فراهم شود جنبش تغییر و تحول خواهی ملی به راه خواهد افتاد و شهرها و خیابان ها و میادین و… را تسخیر خواهد کرد و البته این حق مسلم ملت است چون کشور از آن ملت است. این حق ملت است که نظام نامشروع مستبد را با جنبش خود کنار بگذارد و نظام دلخواه خود را مستقر نماید. و می توان گفت که تقریباً سرنوشت محتوم تمام حکومت‌های استبدادی است که توسط جنبش‌های اعتراضی مردم کنار گذاشته شوند از جمله نظام استبدادی جمهوری اسلامی در ایران چون این نظام اصلاح ناپذیر است و هرگز تن به اصلاح نخواهد داد و تمام راه های اصلاحی را مسدود و کشور را با بن‌بست روبرو کرده است

بنابراین دم از اصلاح نظام زدن جهد بی توفیق و آب در هاون کوبیدن است. البته نظام استبداد دینی زمانی تن به اصلاح می‌دهد که با قیام ملی روبرو شود آن زمان هم دیگر کار از کار گذشته است و ملت نخواهد پذیرفت چون آن زمان قابل پذیرش هم نیست . همانطور که مکرر گفته‌ام مسالمت‌آمیزترین و خشونت‌پرهیزترین نحوهٔ تغییر نظام استبداد دینی بر پایهٔ ولایت مطلقهٔ فقیه ( موسوم به نظام جمهوری اسلامی) استعفای علی خامنه‌ای و کنار رفتن او و برگزاری رفراندوم تغییر نظام جمهوری اسلامی و جایگزین شدن نظام جمهوری دمکراتیک سکولار است. امیدوارم چنین شود.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. با سلام. آرزو نظام جمهوری دمکراتیک و سکولار برای کشور ما یک طنز تلخ است. زور و زر که دست اخوند و بچه اخوند است. نو اندیشان دینی هم قطار شما هم هنوز دنبال یک جمهوری اسلامی خوب هستند و به یادبود شریعتی و توسلی مرثیه میخوانند. شما چه امیدی دارید؟

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

رسانه‌های گوناگون و برخی “کارشناسان” در تحلیل سیاست‌های آینده ترامپ در قبال حاکمیت ولایی، به‌طور مکرر از مفهوم “فشار حداکثری” (Maximum Pressure) استفاده می‌کنند. این اصطلاح شاید برای ایجاد هیجان سیاسی و عوام‌فریبی رسانه‌ای کاربرد

ادامه »

حدود هفده سال پیش و در زمان جدی شدن بحران هسته‌ای، در تحریریه روزنامه بحثی جدی میان من و یکی از همکاران و دوستان

ادامه »

بی‌شک وجود سکولاریسم آمرانه یا فرمایشی که توسط پهلوی‌ها در ایران برقرار‌شد تاثیر مهمی در شکل گیری و حمایت گسترده

ادامه »