Categories: پخش زنده

? زنده| شورای نگهبان لایحه بودجه سال آینده را تایید کرد

 



شورای نگهبان لایحه بودجه سال آینده را تایید کرد

لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ دولت ایران بعد از هفته‌ها کشمکش بین مجلس، دولت و شورای نگهبان سرانجام امروز از سوی شورای نگهبان تأیید شد.

محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیئت رییسه مجلس، در این زمینه به خبرگزاری فارس گفت که لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به تأیید نهایی شورای نگهبان رسیده‌است و «تنها مراحل اداری آن مانده که در حال انجام است.»

او افزود که بر این اساس نشست علنی بعدی مجلس شورای اسلامی ۱۵ فروردین برگزار خواهد شد.

یک هفته پیش از این، جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خبر داده بود که شورای نگهبان «ایرادات وسیع» و بی‌سابقه‌ای «بالغ بر ۲۰۰ ایراد» به بودجه سال ۱۴۰۰ گرفته است.



اینترنت ماهواره‌ای تا چند ماه دیگر به ایران می‌رسد

امید رهبر٬ ارشناس حوزه فناوری٬ با اشاره به اینکه ایجاد محدودیت در اینترنت ماهواره‌ای شرکت اسپیس‌ایکس امکان‌پذیر نیست، گفت: «اینترنت استارلینک یا اینترنت ماهواره‌ای خیلی سریعتر از آنچه فکر می‌کنیم در ایران در دسترس خواهد بود و تا چند ماه آینده در آسمان ایران ظاهر می‌شود.»

علی ربیعی٬‌ سخنگوی دولت، نیز ضمن استقبال از اینترنت  ماهواره ای گفت که شرکت های م مختلف می توانند بعد از دریافت مجوز، این خدمات را در ایران ارائه کنند.

او افزود: «اینترنت ماهواره‌ای ضرورتی است که در عصر اقتصاد دیجیتال و برای توسعه صنعت اینترنت اشیا و همچنین دسترسی به اینترنت در مناطق دورافتاده در همه دنیا در حال پیگیری است.»



علی خامنه‌ای: نیروهای مسلح در مقابله با کرونا مثل «یک رزمایش» عمل کنند

امیر حاتمی، وزیر دفاع٬ خبر از آن داد که رهبر جمهوری اسلامی به نیروهای مسلح ایران دستور داده در زمینه مقابله با کرونا مثل «یک رزمایش» عمل کنند، چون ممکن است «دشمن یک روزی در صحنه نبرد» بخواهد «از این سلاح علیه ما» استفاده کند.

او که صبح امروز در مراسم رونمایی از «واکسن کرونا ساخت وزارت دفاع» سخن می‌گفت، وعده داده است که در سه ماه آینده این «واکسن» که «فخرا» نام گرفته است، به تولید نهایی برسد.

جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده که کماکان روی تولید واکسن داخلی سرمایه‌گذاری کرده و وعده داده‌اند که از خردادماه سال آینده، واکسیناسیون عمومی را با واکسن تولید داخل شروع کنند.

تولید واکسن داخلی کرونا به طور عمده در انحصار «ستاد اجرایی فرمان امام» قرار دارد که از نهادهای اقتصادی تحت کنترل دفتر رهبر جمهوری اسلامی است.



قوه قضاییه: حکم ۳۱ سال زندان اکبر طبری تایید شده است

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه٬ امروز تاکید کرد که «حکم نهایی و قطعی» درباره پرونده اکبر طبری صادر شده و حکم ۳۱ سال زندان او تایید شده است.

اکبر طبری، معاون اجرایی سابق دفتر صادق لاریجانی در دوران ریاست قوه قضاییه، شهریورماه امسال با حکم دادگاه به اتهام «سردستگی» شبکه رشوه‌گیری و «اخذ رشوه‌های متعدد»، «پولشویی» و برخی دیگر از اتهامات به ۵۸ سال زندان محکوم شد.

با توجه به قانون مجازات اسلامی، حکم ۳۱ سال زندان که بیشترین مجازات تعیین شده در یک حکم مرتبط با این پرونده است، اجرایی می‌شود.

طبری در نامه‌ای که آبان امسال از زندان برای روزنامه شرق فرستاد، نوشت که «قربانی مبارزه با فساد» شده و پرونده او یک «سناریوی ساختگی» است و خودش را «مدیری لایق، توانمند و پاکدست» خوانده و گفته قبلا به عنوان «مدیر نمونه اجرائی کشور» معرفی شده است.

روز گذشته برخی منابع خبری نوشتند که حکم اکبر طبری با شکایت وکلای او مورد بررسی مجدد قرار گرفته است.



حسن روحانی، رییس‌ جمهوری٬ گفت: «اگر کار و تلاش نمی‌شد ممکن بود ایران شرایطی مانند ونزوئلا پیدا کند ولی دولت با کنترل تورم مانع از بروز چنین وضعیتی شده است.»

ایرنا خبر داد که رییس جمهوری طی سخنرانی در اجلاس مجمع عمومی بانک مرکزی، ضمن دفاع از عملکرد دولتش در سال‌های گذشته، گفت اقتصاد کشور «به خوبی اداره شده» و آن را مثل تیمی دانست که «سه گل زده و یک گل خورده است».

در ماه‌های گذشته برخی کارشناسان با اشاره به فشار تحریم‌ها، تورم بالا، افزایش فقر، بحران‌های اقتصادی متعدد و نارضایتی‌های عمومی درباره فروپاشی اقتصادی و بروز مشکلات اجتماعی گسترده و تبدیل شدن اقتصاد ایران به کشوری مانند ونزوئلا هشدار داده‌ بودند.

حسن روحانی در نشست امروز همچنین خود را «فرمانده جنگ اقتصادی» خوانده و به مردم وعده داده است که در سال ۱۴۰۰ وضعیت بهتری داشته باشند.


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

Recent Posts

سگ هار خطرناک

گزارش هفته به‌روایت ابراهیم نبوی

۱۶ مهر ۱۴۰۳

کابینه خین و خین‌ریزی

خبرهای هفته به روایت ابراهیم نبوی

۰۹ مهر ۱۴۰۳

‍ ابوالفضل قدیانی؛ پایایی همیشگی در صف مردم ستم‌دیده

دستگاه قضایی ایران و کارگزاران و ضابطانش هم‌چون بازوهای یک حکومت نظامی عمل می‌کنند. وقت…

۰۹ مهر ۱۴۰۳

از قهر مجتبی خامنه‌ای تا قتلِ حسن نصرالله

1. در چند سال اخیر، در مقاطع مختلفی مانند تصویب برجام در مجلس، ماجرای رد…

۰۹ مهر ۱۴۰۳

«محور مقاومت» یا «دومینو»ی محور

از یک سال پیش که حمله زمینی حماس به جنوب اسرائیل آغاز شد، نادر تحلیل‌گرانی…

۰۹ مهر ۱۴۰۳