اصولگرایان نگران فرو ریختن دیوار تبعیض

زیتون-آرش بهمنی: سرآغاز دور جدید حمله‌ها به خانواده هاشمی‌رفسنجانی، عکسی است که از دیدار فائزه هاشمی با فریبا کمال‌آبادی، از رهبران زندانی جامعه بهایی، منتشر شده. این مساله هم‌زمان شده است با در گرفتن بحث‌هایی درباره حقوق جامعه بهاییان در ایران و نحوه رفتار حکومت و مردم با آنان.

فریبا کمال‌آبادی از رهبران جامعه بهایی است که به ده سال زندان محکوم شده است. او در هشت سال گذشته امکان استفاده از مرخصی را نداشته و به تازگی برای نخستین بار به مرخصی آمده است. پس از آزادی، عکس‌هایی از دیدار برخی دوستان، هم‌فکران و هم‌بندی‌های سابق کمال‌آبادی با او منتشر شد. در یکی از این عکس‌ها فائزه هاشمی‌رفسنجانی، نماینده مجلس پنجم و فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با چادر کنار برخی از زنان خانواده کمال‌آبادی – بدون حجاب اسلامی – نشسته است. فائزه هاشمی برای شش ماه با فریبا کمال‌آبادی در زندان اوین هم‌بند بود. این عکس ابتدا در شبکه‌های اجتماعی منتشر و پس از آن به سرعت بازنشر شد.

علاوه بر فائزه هاشمی، برخی دیگر از زندانیان سیاسی سال‌های پیش – چون ژیلا بنی‌یعقوب، بهمن احمدی‌آمویی، رضا خندان، ساجده عرب‌سرخی، مهسا امرآبادی، نسرین ستوده و … – نیز به دیدار فریبا کمال‌آبادی رفته‌اند.

رهبر جمهوری‌اسلامی در پاسخ به سوال‌هایی پیرامون معاشرت و رفتار با افراد معتقد به آیین بهاییت، پاسخ داده که «جمیع افراد فرقه ضاله بهائی محکوم به کفر و نجاست هستند»

واکنش اصول‌گرایان
اصول‌گرایان واکنش‌های مختلفی به انتشار این عکس نشان دادند. خبرگزاری فارس، ضمن انتشار عکس و گزارشی از ارتباط فائزه هاشمی با اعضای جامعه بهایی در زندان، نوشت: «حکم انتشار این تصویر که خانم فائزه هاشمی رفسنجانی در جمع مختلط تعدادی از زنان بی‌حجاب و مردان بهایی قرار دارد، چیست».

اشاره فارس به خبر بازداشت حامد طالبی، مدیر کانال تلگرام قیچی، است که متهم شده عکس‌های بدون حجاب مینو خالقی را منتشر کرده است. عکس‌هایی که از سوی خالقی و حامیان وی «جعلی» توصیف شده‌اند. پیش از این اعلام شده بود که این اتفاق با دستور وزیر کشور به نیروی انتظامی اتفاق افتاده است.

فارس همچنین با اشاره به این‌که عکس فائزه هاشمی نخستین بار در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نوشت: «به نظر می‌رسد فائزه هاشمی از ارتباط خود با بهائیان هیچ ابایی ندارد».

روزنامه جوان – نزدیک به دفتر سیاسی سپاه پاسداران – نیز در یادداشتی با عنوان «رفیق بهایی‌ام کجایی؟» چنین نوشت: «فائزه هاشمی در جغرافیای جمهوری اسلامی و با سواستفاده از موقعیت فرزند یکی از مقامات نظام بودن، به اقدام علیه نظام مشغول است و باز ادعای گزافی نخواهد بود که بگوییم این اقدام فائزه هاشمی، اقدام آیت‌الله‌زاده‌ای است فراتر از علیه نظام، اقدامی علیه دین اسلام است».

تسنیم نیز در گزارشی با اشاره به حکم فائزه هاشمی – شش ماه زندان و پنج سال محرومیت از فعالیت سیاسی – نوشت که بخش دوم حکم درباره فائزه هاشمی هنوز اجرا نشده: «باید از دستگاه قضایی پرسید: آیا مسئول اجرای عدالت در جامعه، با سایر محکومان نیز این‌گونه برخورد می‌کند».

رسانه‌های اصول‌گرا عموما به بخشی از مصاحبه فائزه هاشمی با روزنامه بهار (فروردین سال ۹۲) اشاره کرده‌اند که هاشمی در بخشی از آن گفته بود: «در میان هم‌بندی‌ها و دوستانم، بهایی‌ها، تعدادی از سازمان مجاهدین و… چند نفر لائیک و چپ بودند». برای این رسانه‌ها چنین سخنانی به معنای از بین رفتن مرزبندی‌ها میان فائزه هاشمی با بهاییان است.

هم‌زمان حمید رسایی، نماینده مجلس نهم، ضمن بازنشر این تصویر در صفحه اینستاگرام خود – با محو کردن تصویر زنانی که حجاب اسلامی نداشتند – نوشت: «از نظر دولت اعتدال، ساختارشکنی آن‌ها مجاز، اما اطلاع‌رسانی این ساختارشکنی جرم است. باتوجه به بازنشر تصاویر دختر حاج آقا در جمع مکشفه و مختلط عناصر این فرقه ضاله در فضای مجازی و حساسیت دولت، یادآوری این هشدار لازم بود».

مسئولان جمهوری از بهاییت با عنوان «فرقه ضاله بهاییت» نام می‌برند و عموم مراجع تقلید شیعه، معاشرت با آن‌ها را حرام می‌دانند

عباس کعبی، از اعضای مجلس خبرگان، در گفت‌‌وگویی بهاییان را «اهل بدعت» نامید که براساس «احکام دینی» باید با آن‌ها «تند برخورد کرد تا موجبات ایجاد فساد در اسلام فراهم نشود». به عقیده کعبی: «حضور در جلسه رهبران فرقه ضاله بهایی آن هم به بهانه آزادی یکی از نیروهای آنها از زندان نیز حرکتی ضد مکتبی و ضد انقلابی قلمداد می‌شود».

هاشم بطحایی،‌ عضو جدید مجلس خبرگان رهبری، که در لیست منسوب به هاشمی‌رفسنجانی، دولت واصلاح‌طلبان حضور داشت نیز در واکنش به این دیدار گفت این اعمال فائزه هاشمی موجب «لطمه» وارد شدن به اکبر هاشمی‌رفسنجانی خواهد شد: «در دین ما بحث فرزند و اولاد مطرح نیست. اولویت دین ما است. اولویت پدر و مادر و فرزند در دین مطرح نیست. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی باید حتما به این بانو تذکر دهد».

رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان همچنین اقدام به انتشار بیانیه «انجمن اسلامی دانشجویان مستقل» کرده‌اند. بیانیه‌ای که در بخشی از آن خطاب به هاشمی‌رفسنجانی چنین نوشته شده: «آیا در خانواده یک مجتهد دینی، بهاییت به عنوان دین شناخته می‌شود؟ آیا شما نمی‌دانید که بهاییت یک فرقه ضاله است که به پشتوانه انگلیس خبیث شکل گرفته است؟ آیا شما با این انحراف آشنا نیستید؟ پس چطور اجازه می‌دهید در خانواده شما از حقوق بشری بهاییت دفاع شود؟»

رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان اما تلاش کرده‌اند کمتر به انتشار این عکس واکنش نشان دهند. برخی که خبر انتشار این عکس و انتقادها از خانواده هاشمی‌رفسنجانی را منتشر کرده‌اند، از پیروان آیین بهاییت با عنون «فرقه بهاییت» یاد کرده‌اند.

جمهوری‌اسلامی و بهاییان
مسئولان جمهوری از بهاییت با عنوان «فرقه ضاله بهاییت» نام می‌برند و عموم مراجع تقلید شیعه، معاشرت با آن‌ها را حرام می‌دانند. به عقیده مراجع تقلید بهاییت انحرافی در مذهب شیعه بوده است. در جمهوری‌اسلامی بهاییان از حقوقی مانند تبلیغ دین خود و یا تحصیل محروم و بسیاری از اعضای جامعه بهایی به دلایل مختلف زندانی‌اند.

خبرگزاری فارس پس از انتشار عکس‌های این دیدار اقدام به بازنشر بخشی از نظرهای آیت‌الله خامنه‌ای درباره این گروه کرد. رهبر جمهوری‌اسلامی در پاسخ به سوال‌هایی پیرامون معاشرت و رفتار با افراد معتقد به آیین بهاییت، پاسخ داده که «جمیع افراد فرقه ضاله بهائی محکوم به کفر و نجاست هستند» و به همین دلیل مسلمانان باید «از هرگونه معاشرت با این فرقه ضاله مضله، اجتناب» کنند.

چنین نگاهی به پیروان آیین بهایی البته تنها اختصاص به نیروهای نزدیک به اصول‌گرایان ندارد. بخش نه چندان کوچکی از روحانیون اصلاح‌طلب یا نزدیک به اصلاح‌طلبان نیز چنین نگاهی درباره آ‌ن‌ها دارند. از جمله محمد موسوی‌بجنوردی، پدر همسر حسن خمینی و از اعضای مجمع روحانیون مبارز، دو سال پیش در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، چنین درباره بهاییان سخن گفت: «هیچوقت ما نمی‌گوییم بهایی حق تحصیل آزاد دارد، اصلا حقوق شهروندی ندارد».

یکی از معدود روحانیانی که درباره حقوق‌شهروندی بهاییان اظهارنظر کرد، آیت‌الله حسین‌علی منتظری بود. این روحانی منتقد حکومت در سال‌‌های پایانی عمر خود و در پاسخ به استفتایی گفته بود بهاییان «از آن جهت که اهل این کشور هستند حق آب و گل دارند و از حقوق شهروندی برخوردار می‌باشند».

فائزه هاشمی خود در گفت‌وگویی با ایران‌‌وایر چنین درباره این دیدار توضیح داد: «نگاه من به موضوع بهایی‌ها موضوع حقوق بشر است و این که حالا من مسلمانم و آن‌ها بهایی هستند و یا اینکه اصلا کدام دین خوب است و کدام دین بد است، این بحث‌ها نیست. موضوع حقوق بشر است و این که به هرحال یکسری اقشار در جامعه ما متاسفانه از حقوق اولیه‌شان برخوردار نیستند، از جمله بهایی‌ها و این خوب نیست».

Recent Posts

مناظره‌ای برای بن‌بست؛ در حاشیه مناظره سروش و علیدوست

۱- چند روز پیش، مدرسه آزاد فکری در ایران، جلسه مناظره‌ای بین علیدوست و سروش…

۲۴ آبان ۱۴۰۳

غربِ اروپایی و غربِ آمریکایی

آنچه وضعیت خاصی به این دوره از انتخابات آمریکا داده، ویژگی دوران کنونی است که…

۲۳ آبان ۱۴۰۳

ملاحظاتی فرامحتوایی بر یک مناظره؛ عبدالکریم سروش و فقه

۱. بدیهی است که می‌توان بر روی مفاد و مواد گفتگوی مناظره عبدالکریم سروش با…

۲۳ آبان ۱۴۰۳

ترامپِ جنگ‌افروز

دونالد ترامپ، چهره جنجالی این سال‌های آمریکا و جهان، پس از سال‌ها تلاش و پایداری…

۱۸ آبان ۱۴۰۳

معنای بازگشت ترامپ برای اقتصاد ایران چیست؟

بازگشت ترامپ به کاخ سفید، بن‌بست راهبرد "نه جنگ، نه مذاکره" رهبر حاکمیت ولایی را…

۱۸ آبان ۱۴۰۳