زیتون: «کلابهاوس در زیتون» ستونی است روزانه که به اتاقهای سیاسی این شبکه اجتماعی سرک میکشد…
***
خمینی اولین کسی بود که در این سالها اسلام را سیاسی کرد
یکی از رومهای جالب توجه دیروز در کلابهاوس توسط برخی فعالین افغانستانی به راه افتاده بود. موضوع و نام آن هم «قرائت طالبان، ولایت فقیه و داعش از حکومت اسلامی» بود و از این رو برای ایرانیان هم جذاب. در این اتاق علی محقق نسب، روحانی شیعه اهل افغانستان و ساکن اروپا که پیش از این چندباری هم در ایران به علت نوشتههایش بازداشت شده بود، حضور داشت و به سوالات حاضرین در رابطه با موضوع اتاق پاسخ میداد.
او معتقد است عقل میگوید جامعه نیاز به حکومت دارد، اما این حکومت لزوما اسلامی نیست. حکومت باید برخواسته از نیاز اجتماعی انسانها باشد: «ما کفش لازم داریم، ماشین نیاز داریم، کارخانه نیاز داریم. قرار نیست همه اینها را اسلامی دایر کنیم. ما اگر میگوییم در اسلام حکومت وجود ندارد منظورمان این نیست که حکومت نیاز نداریم. فقط میگوییم حکومت اسلامی نداریم و قالب و نوع و چهره آن را اسلام تعیین نکرده است و باید بر اساس عقل و خرد و نیازهای جامعه تعیین شود. بعد از پیامبر هم کسی نرفت بگوید پیامبر اینگونه حکومت میکرد ما هم برویم همان مدل را بیاوریم. همان موقع خودشان به این نتیجه رسیدند و آقای ابوبکر را انتخاب کردند. خود حضرت علی هم مدعی نشد آن موقع ولی ما صدها کتاب در مورد آن داریم که نهایتش میرسد به ولایت فقیه که همین داستان را ادامه داده است.»
به گفته او در شیعه و سنی قالبی از حکومت وجود ندارد و گریزی هم به این داشت که اگر به حکومت اسلامی معتقد باشیم آن وقت باید غیرمسلمانها را یا مسلمان کنیم یا بکشیم. مانند ایران بهاییها را بزنیم تار و مار کنیم، که البته آن را بر اساس عقل و خرد انسان نمیدانست.
محققنسب معتقد است خمینی اولین کسی بود که در این سالها اسلام را سیاسی کرد و از این گفت که وقتی خمینی در عراق بود علمای افغانستان بیش از علمای ایرانی اطراف آقای خمینی میرفتند: «بعد از انقلاب بود که قدرت بیشتری گرفت و طناب های دار را به راه انداخت. حکومت اسلامی یعنی قصابی اسلامی. در هرجای دنیا که میخواهد باشد.» او سپس گریزی هم به تاریخ حکومتهای اسلامی انداخت و گفت: «حتی در زمان خلیفه چهارم علی بن ابی طالب که اولین مرد جهان اسلام بود و اسلام در سایه شمشیر او زنده ماند هم این طور بود. در زمان حکومت این مرد بزرگ هم انسانها کشته شدند و کسی آسایش و آرامش و امنیت و راحتی پیدا نکرد.»
او در جواب به سوال یکی از کاربران که در گذشته عضو سپاه فاطمیون بوده است و از نتیجه «جنگیدن به زور» پرسیده بود، گفت: «بارها گفتم شرکت ما در جنگ سوریه حرام است. دفاع از زن و بچه خودمان اینجا نمیشود و به سوریه میرویم و از قبر حضرت زینب دفاع میکنیم. زن و بچههای سوری را کشتن و تجاوز به خاک و اموال آنها کردن به هر نامی که باشد جایز نیست. کسی حرفم را گوش نکرد ولی الان دیگر دیر شده است.»
تاجزاده: من به نامزد نیابتی رای نمیدهم
تاجزاده هم دیروز بار دیگر به کلاب هاوس آمد. آمدنش از ۴۸ ساعت قبل اعلام شده بود. اما حضور تاجزاده این بار هم بی حاشیه نبود. با نوآوری او باز هم همه توجهات به اتاق وی جلب شد و یک اتاق ۸ هزار نفری را پر کرد، اتاق دوم هم چند هزار نفری را در خودش جا داد و پخش زنده آن در اینستاگرام هم حدود ۳ هزار بیننده داشت. اما نوآوری تاجزاده در این اتاق عدم حضور خبرنگاران و فعالین مدنی به عنوان پرسشگر بود و به قول تاجزاده تنها شهروندان اجازه داشتند که بالا بیایند و سوالشان را بپرسند. اتفاقی که پیش از این رخ نداده بود و باعث شد تاجزاده بعد از صحبتهای جنجالیاش بعنوان نامزد انتخابات، در این زمینه هم اولین باشد.
افراد بدون در نظر گرفتن عناوین و عقایدشان توانستند صحبتهایشان را بکنند و از تاجزاده جواب بگیرند. هرچند در خیلی از موارد شاید مخاطب سوالات و مخاطب بایدها تاجزاده نبود. ولی شاید این اولین برخورد خیلی از سوال کنندگان با یکی از مقامات اسبق نظام بود و به همین خاطر هرچه میخواست دل تنگشان گفتند.
اما گل این پرسشها که واکنشهای زیادی هم در توییتر داشت، زمانی بود که یکی از فعالین اینستاگرامی به نام «طناز مهربان» که فعال در حوزه حقوق ترنسها است به عنوان یکی از سوال کنندگان توانست بالا بیاید. وقتی شروع به صحبت کرد از همان ابتدا به یکی از مدیران گروه تاخت که دوست ندارد از پسوند خانم یا آقا برایش استفاده شود و خودش هم این کار را نمیکند. مدیران گروه و مصطفی تاجزاده هم تا آخر صحبتهایش تلاششان را کردند که بر خلاف قواعد ذهنیشان از پیشوندی برای نامش استفاده نکنند. او از این گفت که چرا دم انتخابات مردم عزیز میشوند و بعد از انتخابات فراموش میشوند و از اعتراضات مردم در خیابانها و کشته شدنشان گفت. پس از پایان مهلت ۲ دقیقهایاش اصرار داشت که حرفهایش را ادامه بدهد. مدیران گروه با اشاره به اینکه ممکن است حق دیگران ضایع شود گفتند اگر کسی وقتش را به شما میدهد میتوانید ادامه دهید و این کار ۳ بار برای طناز مهربان تکرار شد. حرفهایش کمی پراکنده شد و از بلاهایی که بر سر خودش آمد تا جنگهای جمهوری اسلامی در منطقه گفت. تاجزاده هم وقتی زمان پاسخگویی شد به همین حرفها اشاره کرد و گفت من هم همین حرفها را پیش از این زده ام فقط نمیدانم چرا طناز مهربان حرفهایی که باید به دیگران میزدند را به من زدند. تاجزاده به این هم اشاره کرد که مشکل این است که صدا و سیما حاضر نیست این حرفها را پخش کند. «همین بحثی که من امشب با طناز مهربان داشتم رو باید بذارن بریم تو صدا و سیما صحبت کنیم … آیا میذارن؟»
شاهین مقدم از خانواده کشته شدگان هواپیمای اوکراینی که همسر و فرزندش را در شلیک به هواپیمای اوکراینی از دست داده بود، هم یکی از نفراتی بود که از تاجزاده سوال پرسید. او از این پرسید که آیا حاضرید اگر رئیس جمهور شدید، از قتل و غارت حکومت و خامنهای در کشور صحبت کنید؟ آیا حاضرید روبروی سپاه بایستید؟ قتل عامهای این سالها در جمهوری اسلامی و بودجه های بی سر و ته چه شد؟ و اینکه چرا شما دخترت را به اتاوا فرستادید؟
تاجزاده هم به این اشاره کرد که از همان روز اول از خانواده های آنها دفاع کرده و خواستار رسیدگی به این موضوع شده است و در صورت ریاست جمهوری کمیته حقیقتیاب در این زمینه راه خواهد انداخت. او در مورد ترک وطن جوانان هم گفت باید بشود فضایی در کشور ایجاد کرد که اولویت جوانان ما ترک وطن نباشد ولی تا امروز این اتفاق نیافتاده و ما سرمایه هایمان را از دست میدهیم و در صحبتهای رهبری اصلا این مساله دیده نمیشود. او توضیحاتی هم در رابطه با دخترش داد و از این گفت که دخترش را برای فشار بر روی او ممنوع الخروج کردهاند و اکنون دو سه سالی است که به همین علت نتوانسته از کشور خارج شود. او همچنین گفت که ما راهی جز بیرون کردن نظامیان از سیاست کشور و باز شدن فضای سیاسی نداریم. او همچنین وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات به دنبال انحلال اطلاعات سپاه خواهد رفت و در هیچ جای دنیا اطلاعات مردم را در اختیار یک نهاد نظامی قرار نمیدهند.
کلابهاوسهای قبلیِ ما را هم دریابید:
یکی دیگر از افرادی که از تاجزاده سوال پرسید هم از جامعه بهاییان بود و از تبعیضهای علیهشان در جمهوری اسلامی صحبت کرد. تاجزاده هم اعلام کرد با وجود عدم اعتقاد به عقاید بهاییان به حقوق شهروندیشان معتقد است و اتفاقاتی که برای بهاییان در جمهوری اسلامی میافتد را ظلم آشکار دانست و گفت من هیچ جای دفاعی در این مورد ندارم و جمهوری اسلامی باید پرچمدار دفاع از حقوق شهروندان خودش باشد همانطور که موقع مالیات گرفتن به این نگاه نمیکند که کی بهایی ست و کی بهایی نیست.
در آخر بخشهای مهمی از صحبتهای تاجزاده در شب گذشته را با هم مرور میکنیم:
حدود هفده سال پیش و در زمان جدی شدن بحران هستهای، در تحریریه روزنامه بحثی…
بیشک وجود سکولاریسم آمرانه یا فرمایشی که توسط پهلویها در ایران برقرارشد تاثیر مهمی در…
کیانوش سنجری خودکشی کرد یک روایت این است که کیانوش سنجری، جوان نازنین و فعال…
ناترازیهای گوناگون، بهویژه در زمینههایی مانند توزیع برق، سوخت و بودجه، چیزی نیست که بتوان…
۱- چند روز پیش، مدرسه آزاد فکری در ایران، جلسه مناظرهای بین علیدوست و سروش…
آنچه وضعیت خاصی به این دوره از انتخابات آمریکا داده، ویژگی دوران کنونی است که…