رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای
با عرض سلام و تحیت
مولای متقیان صلوات الله علیه طبق نقل سید رضی فرمود : آنچنانکه در برابر خود کامگان مغرور به ملاحظه میپردازید نسبت به من در آنچه می اندیشید بیمی به خود راه ندهید و گمان نکنید شنیدن سخن حق بر من گران میآید زیرا کسی که شنیدن سخن حق و توصیه ی به عدل بر وی سنگین باشد عمل به آن سنگین تر خواهد بود پس از گفتن حق و رایزنی به عدالت نسبت به من خودداری نکنید .
« نهج البلاغه صبحی صالح صفحه ۳۳۵ »
بنابراین با صراحت توجه جنابعالی را به موارد ذیل جلب می کنم
یکم : در اسلام و قرآن مجید اصل در مقابل دشمن صلح و مسالمت و گفتوگو با احترام است قرآن مجید می گوید : اگرآنان (دشمنان) پیشنهاد صلح دادند از آن استقبال کن «سوره انفال آیه ۶۱»
و اگر در این پیشنهاد قصد فریب تو را داشته باشند خداوند تو را کفایت می کند . «سوره انفال آیه ۶۲» مولای متقیان صلوات الله علیه طبق نقل سید رضی میگوید: صلحی که دشمن تو را به آن دعوت میکند هرگز رد مکن زیرا آسایش سپاه و امنیت کشور (عمران و آبادی) فقط در شرایط صلح امکان پذیر است «نهج البلاغه صبحی صالح ۴۲۲»
رسول خدا (ص) در حدیبیه
پیامبر اکرم (ص) در جریان حدیبیه که قصد زیارت داشت و به اصحاب وعده داده بود از فرستاده ی قریش سهیل بن عمرو استقبال فرمود و در برابر گستاخی ها و امتیازاتی که مطالبه کرد انعطافی نشان داد که فریاد اصحاب را که پیروزی را دست یافتنی میدانستند بلند کرد و در برابر برخی که اعتراض داشتند فرمود: من بندهی خدایم و امر خدا را (به صلح) مخالفت نمیکنم
«فقه السیره غزالی صفحه ۶۶۱»
و این از مسلمات تاریخ اسلام است
مولای متقیان صلوات الله علیه بعد از وفات پیامبر (ص)
مولای متقیان صلوات الله علیه بعد از وفات رسول اکرم (ص) در برابر رای اکثریت سر فرود آورد و به خلفاء و استحکام جامعه اسلامی با سماحتی بی نظیر کمک کرد و در جریان حکمین در جنگ صفین نیز تسلیم اکثریت شد
امام مجتبی صلوات الله علیه در صلح با معاویه
و امام دوم حضرت امام حسن علیه السلام صلح با معاویه را پذیرفت صلحی که جگر و بلکه تار و پود انسان را میسوزاند تا مشتی از مسلمانان مخلص را از هلاک نجات دهد و اصل جامعه ی اسلامی را حفظ کند
و جنابعالی از این صلح به نرمش قهرمانانه تعبیر کرده اید
امام خمینی در مرحله ای از جنگ با عراق
بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز در جنگ و در شرائط خاص که ادامه ی آن را به ضرر کشور تشخیص داد فرمود : من تا چند روز قبل معتقد به همان شیوه ی دفاع در جنگ بودم ولی به واسطه حوادث و عواملی که فعلاً از ذکر آن خودداری می کنم و با توجه به نظر کارشناسان سیاسی و نظامی… با قبول قطعنامه و آتشبس موافقت نمودم… قبول این مسئله برای من از زهر کشنده تر است… و برای رضای خدا این جرعه را نوشیدم «ویژه نامه سیاسی روزنامه ایران صفحه ۱۰۹»
آیت الله خمینی با تاسیس مجمع تشخیص
و هنگامی که مسئولان عالی کشور اعلام کردند اختلاف بین مجلس و فتاوای شورای نگهبان موجب اختلال در نظم کشور است با تاسیس مجمع تشخیص مصلحت و مشورت با کارشناسان مصلحت را جانشین احکام شرع کردند و البته به عنوان ثانوی که حکم شرع حکیم است
آخرین نظریه آیت الله خمینی در حدود اختیارات ولی فقیه
بنیانگذار جمهوری اسلامی در شهریور ۶۷ و اواخر حیات در جواب آقای ناطق نوری در مورد مخالفت عدهای از نمایندگان با مصلحت اندیشی میگوید : در جمهوری اسلامی جز در موارد نادری که اسلام و حثیت نظام در خطر باشد آن هم با تشخیص موضوع از طرف کارشناسان دانا هیچ کس نمی تواند خود را بر دیگری تحمیل کند و خدا آن روز را نیاورد «صحیفه جلد ۲۱ صفحه ۱۴۲»
شرایط تکلیف شرعی و مصلحت سیاسی
دوم : هر تکلیف و یا اقدام سیاسی و حقوقی مشروط به سه شرط عقلی و شرعی است
۱- امکان تحقق زیرا تکلیف به امر غیر قابل تحقق از شارع حکیم و عاقل دانا قبیح است
۲- شرط دوم عدم مفسده است و مثال روشن اینکه اگر فرزند انسان به خاطر فشار برای نماز و یا حجاب فرار کند و به چنگ اراذل بیفتد این امر به معروف واجب نیست بلکه حرام است و این ملاحظه در مسائل اجتماعی و سیاسی از طرف حاکم نیز جاری است
۳- هرتکلیف و یا اقدام سیاسی و اجتماعی نباید با تکلیف و مصلحت اهم در تعارض باشد و بنابراین نباید تکلیف یا اقدام سیاسی و اجتماعی با اعتماد مردم و کیان جامعه و اسلام و حرمت رسول اکرم (ص) در تعارض باشد و چنین تکلیفی و سیاستی نه تنها واجب نیست بلکه موجب تقویت مصلحت اهم و قطعا حرام است
سوم : سال هاست که کارشناسان متعهد به جمهوری اسلامی و مصالح ملت ایران و علاقه مندان خاص ایران که غرضی جز حفظ جمهوری اسلامی و یا حفظ کیان ایران ندارند محو اسرائیل و شکست آمریکا و نابودی آنها را ناممکن و این سیاست را مخرب و موجب خسارت و تضییع مصالح اسلام و مصالح ملت ایران و نیز موجب تضعیف دیانت و اخلاق و عقائد مردم اعلام کرده اندزیر این سیاستهای ناممکن به نام اسلام و دین و پیامبر(ص) انجام میشود
کشورهای عربی به جای اسرائیل ایران را دشمن میشمارند
چهارم : اکنون بعد از چهل سال اسرائیل با اعراب همسایهی ایران کنار آمده و بیخ گوش ایران سفارت باز کرده است و به جای اسرائیل که دشمن واقعی و غصب کنندهی اراضی عربهای همسایه ایران است کشورهای عرب ایران را دشمن خود تلقی میکنند و به آمریکا پیشنهاد میکنند سر افعی را بزنید و به گفته برخی کارشناسان ایران بهترین بهانه را به اسرائیل برای ادامهی تجاوز و تن ندادن به صلح داده است.
محصول سیاست ستیز و مرگ بر آمریکا
پنجم : نتیجهی ستیز و دشمنی و مرگ بر آمریکا انزوا از مجامع بینالمللی و تحریمهای کمرشکن و تبدیل کشوری ثروتمند و دارای تمدنی باستانی و تمدن بزرگ اسلامی و مردمی هوشمند و با اخلاق به کشوری فقیر با چهل درصد مردم زیر خط فقر که فریاد معلمان و کارگران و باز نشستگان و بیکاران آن به آسمان بلند است و اکنون نفت خود را نمیتواند بفروشد و آنچه میفروشد پول آن را نمیتواند دریافت کند و آمریکا در جای خود با قدرت نظامی و اقتصادی و نفوذ سیاسی در جهت منافع خود تصمیم میگیرد. اشتباهات آمریکا در افغانستان در عراق و ویتنام و جاهای دیگر را نباید به حساب پیروزی ایران گذاشت.
انحصار قدرت و تبعیض
ششم : که ام الامراض میباشد انحصار قدرت و تبعیض عقیدتی و سیاسی و سلیقهای و حاکمیت گروهی خاص است که اکنون به اقلیتی کم مایه تبدیل شده است و با تفکری محدود بی محابا دانشمندان کارشناسان علاقمند به ایران و اسلام و حتی مسلمانان مخلص و مجاهدان قبل از انقلاب و مدیران لایق بعد از انقلاب را از عرصه مسئولیت و خدمت به جامعه بر خلاف افکار عمومی و با اتهماتی بر خلاف ضرورت شرع و قانون طرد و نفی می کند و اکنون مجلس فعلی و دولت از یک گروه اقلیت تشکیل شده است و نتیجه ی آن ملتی که در دفاع از کشور در برابر قدرتهای جهان با تمام وجود مایه گذاشت و اجازه نداد یک وجب از خاک ایران به دست دشمن بیفتد امروز در برابر نیروهای نظامی و امنیتی قرار دارد و با کشتار و زندان و شکنجه و تهدید و ارعاب و زور اداره می شود و نمونه آن کشتار فجیع و کمرشکن آبان ۹۸ و برخورد خشن و زهرآگین به مردم متدین اصفهان در مسئلهی خشکی زاینده رود و خانهنشینی شخصیتی محبوب نجیب و دانشمند مانند آقای خاتمی و زندانی شدن حدود ۱۲ سال نازنینانی بزرگوار و از استوانههای جمهوری اسلامی حضرات کروبی و میرحسین موسوی و خانم رهنورد و حقوقدانانی خدمتگزار و شجاع مانند نسرین ستوده و عبدالفتاح سلطانی و سید محمد سیفزاده و بسیاری که مجال اسم بردن از همه نیست و چه بسا گمنامانی مظلوم که یاد اجمالی آنان وجدان انسانی را به درد می آورد و نیز رکود و محدودیت احزابی متعهد به جمهوری اسلامی مانند حزب اتحاد ملی و حزب کارگزاران و حزب مردمسالاری و حزب نهضت آزادی و انزوای بسیاری از شخصیتهای مستقل سیاسی
صلح در جنگها بر اساس اعتماد انجام نمیشود
هفتم : حضرت آیت الله خامنهای صلح در جنگها و اختلافات بزرگ هرگز بر اساس اعتماد انجام نمیشود بلکه صلح بر اساس معادلات قدرت و نیاز و منافع طرفین انجام میشود و اکنون غرب و بخصوص آمریکا و اروپا در خاورمیانه نیازمند به آرامش و صلح هستند تا به بقیه ی دنیا برسند و خود را از هزینه های بزرگ چالش های خاور میانه برهانند و ایران نیز از هر جهت نیازمند صلح است و نه تنها صلح در مسئله هستهای و برجام بلکه نیازمند صلح کامل با غرب و به خصوص با آمریکا و این نظر تمام کارشناسان بی غرض علاقهمند به ایران و اسلام است و قطعاً نظر اکثریت ملت ایران است و به ضرس قاطع و اطمینان عرض می کنم رشد و آرامش و توسعه برای ایران به دست نخواهد آمد مگر با صلح با غرب و آمریکا و چین و روسیه و سائر جهان و به خصوص کشورهای منطقه و فقط این دشمنان ایرانند که مایلند بجای صلح جنگ باشد تا آنان بتواند از آب گل آلود ماهی بگیرند افراد دیگری نیز هستند که میگویند رژیم ایران قابل اصلاح نیست و مشغول پریشان گوئیهای بی سرانجامند و نمیدانند از شروع کنند و به تنش های داخلی دل خوش میکنند تکرار می کنم ایران به توسعه و رشد و اخلاق اسلامی خود دست نخواهد یافت مگر اینکه با شرق و غرب به مصالحه برسد و هرگز مصالحه مساوی تسلیم نیست و نمونه بارز آن آلمان و ژاپن هستند که اکنون بعد از شکست در جنگ دوم جهانی مستقل و از وزنه ای در سطح بینالمللی برخوردارند.
و امروز چه ستمی در حق اسلام و پیامبر گرامی اسلام (ص) می شود
پیامبر گرامی اسلام بعد از تصمیم قریش به کشتن آن حضرت مهاجرت کرد و قریش طبق نقل برای آن حضرت تعیین کرد و در تمام مدت اجازه ورود به آن حضرت داده نشد و یاران آن حضرت را به سختی شکنجه کردو ناچار به مهاجرت به حبشه و آنجا نیز قریش آنان را رها نکرد و پدر و مادر عمار را کشت و طبق نقل در نوع شکنجه ی مادر عمارچنان عمل کرد که پشت آدم را می سوزاند و توان آدم را میگیرد و قابل بیان نیست و هند برای سرحضرت رسول (ص) و علی ابن ابی طالب (ع) جائزه تعیین و غلام خود را از انجام آن عاجز دانست و نسبت به حمزه عموی رسول خدا پذیرفت انجام داد و هند بر سر پیکر حمزه حاضر شد و بدن را به طرز وحشتناکی مثله کرد و قطعات را طبق نقل به گردن آویخت و شکم حمزه را درید و جگر حمزه در دهان و زیر دندان گذاشت و نهایت قصاوت و کینه توزی و انتقام در شکلی بی نظیر نشان داد و پیامبر گرامی(ص) را به این صورت به شدت آزرد و به آکله الاکباد شناخته شد و با اینهمه حضرت رسول (ص) بعد از فتح مکه که برخی اصحاب انرا یوم الانتقام اعلام کرد رسول خدا صلی الله علیه به علی ابن ابی طالب دستور داد تا آن روز یوم المرحمه اعلام کند و خانه ی ابوسفیان دشمن شماره یک خود را برای هر کس وارد آن شود امن قرار داد و در جنگ بیشتر غنائم را به کفار قریش اختصاص داد که موجب نگرانی اصحاب گردید و حضرت به آنها فرمود بگذارید شترها مال آنها باشد و من مال شما باشم و به این صورت وحدتی تاریخی بین دو گروهی ایجاد کرد که سالیان دراز با هم جنگیده بودند حضرت رسول صلی الله علیه قاتل حمزه هند جگر خوار را نیز مورد عفو قرار داد و تسلسل خشونت و کشتار و جنگ را متوقف ساخت
دشمنان جمهوری اسلامی به دشمنی با آمریکا و سیاست محو اسرائیل چشم دوخته اند
در نهایت عرض میکنم دشمنان جمهوری اسلامی و طرفداران براندازی سیاست ایران در جنگ و ستیز با آمریکا و محو اسرائیل را و نیز سیاست تبعیض عقیدتی و سیاسی و سلیقهای و اخراج اصلاحطلبان را برای سرنگونی جمهوری اسلامی تنها راه می دانند و به آن امید و دل بسته اند که از این طریق با جنگ و فروپاشی به آرزوی سرنگونی جمهوری اسلامی نائل شوند دشمنان با هرگونه اصلاحات و اصلاح طلبی مخالفند و به همین جهت جناح اصلاح طلب و شخص سیدمحمد خاتمی را دشمن ایران می دانند و گمان می کنند با فروپاشی و جنگ به دموکراسی دست می یابند و چه خیال باطل و بدون مسولیت و بی محاسبه و در نهایت باز هم تاکید می کنم و به ضرس قاطع می گویم دوام جمهوری اسلامی و مصلحت ایران و اسلام و ملت ایران در گروه اصلاح سیاست خارجی و دست برداشتن از دشمنی با غرب و آمریکا و شعار محو اسرائیل و واگذاشتن سرنوشت اسرائیل به دست ملت فلسطین و کشورهای عربی و کل جامعه اسلامی است.
زندانی سیاسی و عقیدتی در جمهوری اسلامی
در جمهوری اسلامی اختلافات سیاسی و عقیدتی و فرهنگی و قومی باید در چارچوب آشتی و حاکمیت ملی حل و فصل شود و اگر کسی مرتکب جرمی نشده است نباید زندانی و محروم از حقوق سیاسی و اجتماعی شود اما حبس آقای کروبی و آقای میرحسین موسوی که از استوانههای جمهوری اسلامی بودهاند و نه تنها ستمی در حق آنها بلکه ستم درحق جمهوری اسلامی و ملت ایران و بنیانگذار جمهوری اسلامی است اختلاف با آقایان در هر مورد سیاسی و اقتصادی و انتخاباتی باید با گروهی کارشناس بیطرف حل و فصل شود و آقایان هرگز به چیزی که مصالح جمهوری و مصالح ملت و اسلام را در مخاطره قرار میدهد رضایت نخواهد داد و از منطق و قانون و عدالت سر بر نخواهند تافت نگذارید فرصت آزادی آقایان و خانم رهنورد از دست برود
احزاب متعهد به جمهوری اسلامی
احزاب متعهد به جمهوری اسلامی، حزب اتحاد ملی، حزب اعتماد ملی، نهضت آزادی، حزب کارگزاران و مردم سالاری و رجال مستقل اصلاح طلب و شخص سید محمد خاتمی را آزاد بگذارید تا زمینه انتخابات آزاد را فراهم سازند و با تشکیل کنگره ها و ارائه ی برنامه هایشان، ذهن آشوب زده مردم را برای شرکت در انتخابات آزاد فراهم سازند و راه برون رفت از وضعیت موجود را آماده نمایند.
حفظ وضع موجود
محصول حفظ وضع موجود جز عدم رضایت و عدم اعتماد مردم و در حقیقت از دست دادن ملت ایران و فقر کمرشکن و اعمال فشار و قدرت و کشتار و زندان و شکنجه و زور چیزی نبوده است و این شیوه هرگز به اسلام و سیره رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و مولای متقیان صلوات الله علیه ربطی ندارد و این همه را ظرف بیش از ۴۰ سال به حساب اسلام و قرآن و پیامبر صلوات الله علیه گذاشتن، خیانت به اسلام و قرآن و پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله و اسلام است و چنین است که بخش عظیمی از مردم رودرروی اسلام و پیامبر خود را می بینند و متاسفانه گاه نسبت به مقدسات به هتاکی می پردازند و بخشی نیز این اقدامات را به درستی نمیتوانند توجیه کنند و گرفتار تردید و پریشانی هستند بنیانگذار جمهوری اسلامی در شرائط سخت جنگ و خالی شدن خزانه و گرفتاری مردم در کمال رنجی که از آن به نوشیدن جرعهی زهر تشبیه فرمود و قطعنامه و آتش بس را پذیرفت و قطعا شجاعت این اقدام از شجاعت جنگیدن بسیار مهمتر و توان بیشتر میطلبد اکنون آمریکا و غرب به همان اندازه به صلح نیاز دارند که ایران به صلح نیاز دارد و ایران از موضع قدرت و با سر فرازی نه تنها در حوزه هستهای و برجام می تواند صلحی همه جانبه را بپذیرد و خود را از این هزینه ها و چالش های خطرناک برهاند و رضایت و اعتماد مردم را با ایجاد رفاه و عمل به قانون و عمران و آبادی کشور و نجات مردم از فقر و فلاکت به دست آورد و قوه قاهره و پیامدهای رودررو قرار گرفتن با مردم را رفع نمایند.
قانون اساسی
قانون اساسی به نیابت از مردم تصویب شده است و برای اعتبار آن به رای اکثریت استناد شده است و در اصل ۵۶ تحت عنوان حاکمیت ملی می گوید خداوند سرنوشت انسان را به خودش واگذار کرده است و این حقی الهی است و هیچ کس نمیتواند این حق الهی را از انسان سلب کند هیچ حکومتی امروز نمیتواند با قدرت و زور دوام بیاورد آخرین مرحله فرهنگ و فلسفه و شعور بشر اکنون در مشروعیت حکومت توافق همه مردم بر سر آن حکومت است که عیناً حاکمیت ملی و دموکراسی است که قانون اساسی مشروطیت و قانون اساسی جمهوری اسلامی بر آن اساس پایه گذاری شده است و اگر چیزی در قانون اساسی وجود دارد که در تعارض با حاکمیت ملی و اعتبار رای مردم است باید اصلاح شود.
قرآن مجید با صلابت به پیامبر اکرم صلوات الله علیه می گوید:
اگر اعتراض مردم بر تو گران میآید پس اگر می توانی حفرهای عمیق در زمین بساز و یا نردبانی به طرف آسمان بگذار و نشانه ای بیاور اما اگر مشیت خداوند می بود هر آینه آنان را در مسیر هدایت گرد می آورد (این خواست خداوند محال است و مشیت بر آزادی است) پس تو هرگز از جاهلان نباش «انعام آیه ۳۵»
توفیق حضرتعالی را از خداوند متعال در تحقق بخشیدن به اصلاحات مسئلت میکنم.
حسین انصاری راد
شانزدهم دیماه یکهزار و چهارصد
در حالی که بیش از دو سال از جنبش "زن، زندگی، آزادی"، جنبشی که جرقه…
بیانیهی جمعی از نواندیشان دینی داخل و خارج کشور
رسانههای گوناگون و برخی "کارشناسان" در تحلیل سیاستهای آینده ترامپ در قبال حاکمیت ولایی، بهطور…
زیتون: جلد دوم کتاب خاطرات طاهر احمدزاده اخیرا از سوی انتشارات ناکجا در پاریس منتشر…