اخبار کوتاه

۱

۲

۳

۴

۵

۱

۲

۳

۴

۵

پرونده ویژه
انتشارات زیتون

۱. بدیهی است که می‌توان بر روی مفاد و مواد گفتگوی مناظره عبدالکریم سروش با یکی از فقهای حوزه علمیه قم (ابوالقاسم علیدوست) در آبان ماه ۱۴۰۳ (که دو نشست آن تاکنون منتشر شده است)

ادامه »
نوا و نما

برای اولین بار بعد از استقرار جمهوری اسلامی مردم در اعتراضات خیابانی دست به حرکتی اعتراضی زدند که هدفش روحانیون بود…

A243B678-A771-4123-A15E-5755D75BF44C

۱

۲

۳

۴

۵

حدود هفده سال پیش و در زمان جدی شدن بحران هسته‌ای، در تحریریه روزنامه بحثی جدی میان من و یکی از همکاران و دوستان قدیمی

ادامه »

بی‌شک وجود سکولاریسم آمرانه یا فرمایشی که توسط پهلوی‌ها در ایران برقرار‌شد تاثیر مهمی در شکل گیری و حمایت گسترده مردم از انقلابی که اسلامی خوانده شد، داشته است. سکولاریسم فرمایشی به نوعی سکولاریسم گفته

ادامه »

آیا  از بحث‌های فلسفی خسته می‌شوید؟ آن‌ها را برای زندگی روزمره بی‌هوده می‌دانید؟ و یا می‌خواهید بدانید بدون وجود فیلسوف‌ها زندگی بر ما چگونه خواهد گذشت. در این پرونده و مجموعه میزگردهای آن، اهالی نام‌آشنای فلسفه به همین موضوعات می‌پردازند. آنها در این نشست‌ها از تأثیر «فلسفه‌ تحلیلی» بر «زندگی روزمره» خواهند گفت و از نسبت میان فلسفه تحلیلی با معنای زندگی و محیط زیست و‌ گردشگری خلاق

«رندی آموز»؛ زندگی آن‌قدرها هم‌ جدی نیست

وقتی عینی و از بالا به زندگی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که واقعا همه چیز بی اهمیت است چون هیچ کدام از ما تا دویست سال آینده زنده نخواهیم بود حتی اگر خالق یک اثر مهم باشیم یا ثروتمندترین فرد قرن خود باشیم بازهم این عالم تدریجا از بین می‌رود…

ادامه »
انتشارات زیتون

این پرونده قصد دارد تا عرصه «کبوتران» را در «سیاست خرد» از عرصه «بازها» در «سیاست کلان» تفکیک کند.

جامعه مدنی و دموکراسی محلی؛ «نگاهی به نظریه سرمایه اجتماعی»

کیان تاجبخش در کتابش به موانع و دشواری هایی پرداخته که پیش روی هر پژوهشگر مستقلی قرار دارد. از جمله این موانع دسترسی به داده و اطلاعاتی است که طبق قوانین جمهوری اسلامی باید آزادانه در اختیار همگان باشد. با وجود این موانع کتاب تاجبخش می تواند روند اقتصاد سیاسی ایران را برای سال ها تخمین بزند.

ادامه »

محسن کدیور پروژه‌ی فکری جمعی از نواندیشانِ مسلمان از جمله سروش را «تجدیدنظر در اسلام» می‌داند، که چیزی از «بنیادهای اسلام» باقی نگذاشته‌‌، و عبدالکریم سروش هم این سخنانِ کدیور را «قشری» و «تکفیرگری» می‌خواند که «باب نقد علمی را به‌روی خود و دیگری می‌بندد»…